• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Tildeling av transponderkoder (SQUAWK)

Full flightplan har vi ikke på noen, det går an å finne det som en AFTN-melding men det gjøres så og si ikke. Vi burde vel få en arrival strip i den situasjonen, men er i grunn litt usikker på VFR (vi har veldig lite VFR til og fra plassen da ingen er basert her, mesteparten flyr gjennom sonen og til heli-garasjer steinkast unna gjerdet). IFR ja.

ACC er de vi henvender oss til om vi skulle ha spørsmål om obskure flighter eller behov for å finne en flightplan (hvis ikke LTT kan fiske frem noe gjennom AFTN-steintavla), så de burde ha mye lettere tilgang på den slags. De har et slags overansvar for alle flighter, særlig ved overdue, SAR, osv.

Leeds ville ikke hatt noe som helst med mindre du snakket med noen på forhånd som ringte over detaljene, noe som ofte blir droppet og squawk 7000 og freecall blir instruert. Men der som over alt ellers så påvirker det egentlig ikke tjenesten gitt, alle VFR og ute-på-egenhånd-IFR (i G) får tjeneste ved "freecalls" uansett, og det er jo det vi gjør dag ut og dag inn uten å vite bedre så det er ingen som savner noen. Det er jo litt forskjell på freecall vs transfer i forhold til info som må deles, men selv med transfer blir det for litt frem og tilbake med confirm ditt og confirm datt.

Edit: Forøvrig om du faktisk vil på tur hit en gang så eksisterer denne VFR-guiden: https://www.bfgc.co.uk/VFR_Guide.pdf
Detter er på seilflygjengen sin hjemmeside, fant ikke igjen på caa.co.uk ved et kjapt søk, så om den er "current" eller ikke vites ikke, men ting endrer seg ikke så fort her borte!
 
Last edited:
Back
Top