• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Til Japan via Bodø ?

SBT

ScanFlyer Silver
Medlem
Til Japan via Bodø ?

"Skulle mønstre på Høegh Hood i Japan. Jeg husker så godt denne reiseruten i 67 hvor vi fløy fra Fornebu ned til København hvor vi gikk ombord i en DC 8 med fire motorer.
Litt rart for meg å fly tilbake over Norge å lande i Bodø for å tanke på vei til Alaska hvor vi mellomlandet "

På Facebook ,skipsfartens gullalder, er det en som skriver dette, - gikk virkelig flyturen via Bodø for å tanke ? Ville ikke DC8 normalt klart å fly København - Anchorage uten mellomlanding for å fylle drivstoff ?
 
Re: Til Japan via Bodø ?

Kunne vært dårlig vær i ANC så de stoppet for å ha ombord mere reserve fuel, eller sterke motvinder, eller noen andre årsaker til at dem stoppet i Bodø for fuel.
 
Re: Til Japan via Bodø ?

Ja, som LN-RTP sier, det kan ha vært mange grunner til mellomlanding. Normalt pga mer motvind enn vanlig og/eller dårlig værvarsel på Anchorage. At det ble Bodø er derimot ingen tilfeldighet, i 1967 var det omtrent den eneste flyplassen i Nord-Norge der en DC-8 kunne lande og tanke. Bodø var også en SAS-stasjon der de hadde egne folk. Dessuten den siste flyplassen før Fairbanks i Alaska med fasiliteter til å ta i mot en såpass stor maskin.
 
Back
Top