• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Africa Til/fra/transfer i Johannesburg

Someone

Moderator
Medlem
Noen som har erfaring på hvor lang tid man bør beregne på separate billetter via Johannesburg? Hvor lang tid pleier passkontroll og bagasjeutlevering ta? Lander fra CDG kl11, og forsøker finne ut av hvor tidlig jeg tør fly videre den dagen.

Forresten også noen som har tips til flyplass hotell der, for returen?

• Like
Reactions: jb1
Har bodd på Protea OR Tambo en gang. Interiør inspirert av luftfart, noe utsikt mot faktiske fly og kamerat og jeg klarte ikke å bruke opp resterende ZAR vi hadde i restauranten, selv med godt inntak av mat, snacks og drikke

Jeg fikk en gang sjekket inn bagasje gjennomgående fra avreiseflyplass (Lilongwe) via Jo’burg til JFK. Jeg fant mailene fra den gang (2012) og hadde knapt fem timer imellom flyvningene. Det er jo da riktignok en stund siden, men det holdt i massevis. Det var riktignok med samme flyselskap (South African) og mellom to internasjonale flyvninger. Det var en egen passkontroll for transfer og en skranke for boardingkort da jeg ikke kunne få begge i Lilongwe. Jeg har også byttet fra utland til innland der men på gjennomgående billett, bagasjen skal også hentes og man skal gjennom passkontroll som på OSL tidligere. Skal dere videre innenriks må bagasje hentes ut i Jo’burg uansett om det er gjennomgående billett eller ikke. Jeg ville beregnet minst 3-4 timer på separate billetter i tilfelle forsinkelse. Hoteller i nærheten husker jeg ikke lenger, men det er mange bra hoteller og gjestehus i det landet. Frokostene er ofte overdådige.

2 år siden vi var der og da var det ikke connection. Men jeg mener å huske at immigration gikk veldig raskt og greit.

Dere kan jo sjekke om det finnes noe "meet & greet arrival service" der da. Jeg bruker sånt i blant. Da blir man på elegant (eller kleint ala Bogota) vis stappet igjennom kverna på rekordtid. Vi fløy F når vi var der og da brukte de en tredjepart som sørget for at folk kom seg dit de skulle. Koster ofte ikke en formue.

• Like
Domestic eller international? Domestic er lite gåstykke, men ikke veldig langt. Kl 11 burde fleste l/h fly ha landet og ikke så lang kø. Da går det raskt, spes om man er først av flyet. Kommer du etter tre=fire andre l/h kan du fort vente 30min. Har klart 2t på domestic, men hadde gjort tre.

Intercontinental er eneste hotell som er gåavstand til terminal.

Domestic eller international? Domestic er lite gåstykke, men ikke veldig langt. Kl 11 burde fleste l/h fly ha landet og ikke så lang kø. Da går det raskt, spes om man er først av flyet. Kommer du etter tre=fire andre l/h kan du fort vente 30min. Har klart 2t på domestic, men hadde gjort tre.

Intercontinental er eneste hotell som er gåavstand til terminal.

Domestic. Kommer inn fra CDG, og skal videre til DUR.

Uansett om man har gjennomgående billett eller ikke så må man sjekke inn på innenriks etter å ha hentet bagasje (mao ingen gjennomgående innsjekk). Tror mct er 2t, så tre er ok. Hadde heller brukt back-up med ny billett enn for lang layover.

Uansett om man har gjennomgående billett eller ikke så må man sjekke inn på innenriks etter å ha hentet bagasje (mao ingen gjennomgående innsjekk). Tror mct er 2t, så tre er ok. Hadde heller brukt back-up med ny billett enn for lang layover.

Satser da på at 3:20 er mer enn nok for Air France til Flysafair, på separate bookinger. Bare de alene har jo 18 daglige her, så worst case bør det være mulig finne en løsning går det skeis :p

• Like
Back