Til Asia.....fra HEL eller

LN-FHU

Superflyer
Det er jo tydelig at Finnair har lykkes med sin satsing til Asia .

http://www.boarding.no/art.asp?id=23382

Men hvor alvorlig er dette for SK ? En ser jo en økning pax som heller velge å reise riktig vei når en skal til Østen. Etter hva jeg har forstått skal SK IC. satse hardere på østentrafikken da det er der pengene ligger.

Ser vi en opprustning til krig om østenkundene fra Norden, og hvem vinner ?

Jeg holder en knapp på AY , men håper jo SK kan knipe tilbake endel av kundene.
 
Vel, selv blir jeg mer og mer imponert over LH ( ev. KL ) og velger de framfor SK og andre til tross for at det er "en snarvei med krok på " i forhold til via HEL. Har vel selvfølgelig litt med alliansetilknytning også.;)
 
Forklaringen er at folket elsker MD11:D Komfort og style til Østen fremfor harde SK seter, iskalde fly og betaling for alkohol:p
 
Originally posted by MD11


Forklaringen er at folket elsker MD11:D Komfort og style til Østen fremfor harde SK seter, iskalde fly og betaling for alkohol:p

Skal glatt inndrømme at jeg sjeldent sier nei til en dramm eller ti, men hvorfor dette skal være et så forferdelig viktig punkt når det gjelder inflight service. jeg har personlig ALDR skjønt hvorfor det skal serveres alkohol på fly.
1. Fordi svært mange benytter seg av alkohol for å bedøve en frykt for å fly
2. Fordi pax skal være klare og ha en hurtig reaksjonstid om en ulykke skulle inntreffe
3. Fordi man blir lettere alkoholpåvirket i fly enn på bakke

mange mange flere grunner, men mest av alt fordi jeg ikke ser at Alkohol er en nødvendig trivselsfaktor for å fly!

Dette kommer fra en som er FULL når han skriver det.....
 
Vel jeg synes ihvertfall det er godt med en øl eller GT i luften og kanskje en vin til maten ihvertfall på langruter men drikker hverken for å bedøve angsten eller bli full.


Men joda AY har sikkert gratis alkohol, men å sitte 10 i bredden i en MD11 frister ikke, og dessuten pleier jeg dra vest og ikke østover.....
 
Originally posted by MD11


Forklaringen er at folket elsker MD11:D Komfort og style til Østen fremfor harde SK seter, iskalde fly og betaling for alkohol:p
Folket? Snakk for deg selv. Flyr heller med en SK A340 med egen tv, enn de gammle holkene til AY:p
 
Uten å klage på SK på generelt grunnlag, prøver jeg i framtiden å unngå deres A340. Hadde den fra PVG for ca. en måned siden , nok en tur med en, og det var iskaldt ombord.

Lå og prøvde å sove med maske. Kom til at hvert 5 sekund nyste en eller annen. Hadde kun bomullsgenser på, og det var fortsatt altfor kalt. Bruker vanligvis lusekofte på disse flyene, men den hadde vi ikke med. Var forkjølet tre dager etter hjemkomst.

Kom med en MEGET høflig henvendelse til en female CA om det teoretisk var mulig å få litt mer varme. Hun svarte: "Her er OK og JEG fryser ikke". Hun løp og jobbet og hadde genser på !!

Til sammenligning hadde vi UA 744 SFO-FRA forrige uke. Herlig god gammel jumbo. Måtte kle ned til T-shirt ( hadde med lusekofta på den turen ). Over dammen 9 dager før , en gammel UA 763. Helt herlig fly.
Begynner å savne 767'en !! Den er/var jo flott !! Spesielt på SK.

Men for rettferdighetes skyld. Har hatt LH A346 flere ganger. Den er fin og varm, senest til PVG før hjemreisen med SK sitt skrekkeksempel !!

Vil fly SK A340 framover også, DERSOM det er det absolutt biligste alternativ. Ellers ikke.
 
Jeg har alltid hoert at crewet (spesielt paa nattflighter) med vilje kjoerer tempen litt hoeyere enn 'noedvendig' for aa faa paxen soevnige .. dermed mindre aa gjoere ... ^_^

FBU4EVER kan sikert svare paa om det er noe spesielt med termostaten paa SAS' Plastic Fantastique.
 
Enig LN-MOW, la FBU4EVER svare her. Frie drinker a la SQ i store størrelser hadde jo fort fått folk søvnige og cabincrewt kan gå og sove. :wink
 
Aircond setting på SK sine Busser har i lang tid bydd på problemer, diverse forskning har blitt utført på dette.

Tror nok også Crew' ønsket høyere temp.......
 
Takk P.A. Viking. Vil det si at LH A346 er noe i retning av "nyere og bedre modell " ??

"Røret" til LH er jo meget laaangt ! Egentlig en herlig maskin som jeg liker godt til tross for min 777-avhengighet !:cry:
 
SAS flyger ju bara till Shanghai, Bangkok, Tokyo och Peking. Finnair har mycket fler destinationer till Asien och flygvärdinnorna talar svenska också iallafall enkel svenska som många resenärer från Sverige och säkert Norge uppskattar väldigt mycket när man reser till exotiska destinationer det känns som hemma med Finnair. Så jag hoppas att Finnair vid rekryteringen av de nya flygvärdinnorna har som krav att de kan lite svenska eller erbjuder en snabbutbildning i svenska för att attrahera att ännu fler svenskar/norrmänn flyger med Finnair via Helsingfors.
 
Så vidt jeg husker, så er minimikrav finsk, engelsk og svensk for CA i AY. Men om det er mere enn den lille skolesvensken alle får som kreves, det vet jeg ikke.
 
Så er vi inne på diskusjonen igjen om hva som får folk til å velge hvilket flyselskap. At temperaturen inne i flyet vil være avgjørende, var forsåvidt nytt for meg.

Jeg ser vel for meg følgende prioritering som avgjørende for hvilket flyselskap man velger for en interkontinental tur (gjelder turistklasse):
1. Pris
2. Alliansetilhørighet/ Bonuspoeng
3. Setekomfort
4. Inflight services

For businessclass reisende hvor jeg ikke betalte selv tror jeg nesten at jeg vil snu lista opp ned.

BF:old
 
Back
Top