TigerMeet Ørlandet HFS 21-22 juni

TigerBlack

ScanFlyer ettellerannet..
TigerMeet Ørlandet HFS 21-22 juni

Da er det klart for Nato Tigermeet igjen , og for andre året på rad er Norge arrangør av dette.

Det vil være spottersday 21 juni og flyshow 22 juni, jeg var på spottersday ifjor og dette kan varmt anbefales for de som ikke har vært på tilsvarende.

Det er støy, jeteksos og fargerike tigerfly i alle retninger.

Opplegget for spottere ifjor var kjempefint og man blir guidet med buss rundt på flystasjonen og til de forsjellige stedene. Ifjor var det ett par hunder spottes fra hele verden som møtte. Noen få Norske, men masse nederlendere,tyskere,engelskmenn , noen få fra Canada og tilogmed Japan. Sikkert andre nasjoner som møtte også.

Jeg har ikke sett noe program eller liste over deltagere ennå ,men det blir mye fly uansprett.

Spottersday er kun ved forhåndspåmelding her: http://tigerairshow.com/

Min bildetråd fra ifjor:
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=104554&highlight=tigermeet

Møt opp, dette blir kjempegøy :D

Re: TigerMeet Ørlandet HFS 21-22 juni

Siden du allerede vet at jeg har planer om å dra, så skal jeg heller gi deg lista over bekreftede deltakere ;)

POLEN, 6th FS - 6x F-16
TYRKIA, 192 FILO - 3x F-16
ØSTERRIKE, JTS - 3x 105ÖE
NEDERLAND, 313 SQN - 5x F-16
NORGE 338 SQN - 6x F-16
SVEITS, 11 STAFFEL - 5x F/A-18
FRANKRIKE, ECE 05/330 - 2x RAFALE
FRANKRIKE, EC 1/7 - 5x RAFALE
TSJEKKIA, 221 SQN - 2x HIND
TSJEKKIA, 211 SQN - 4x JAS-39
SPANIA, 15 WING - 5 EF-18
TYSKLAND, AG 51 "I" - 6 TORNADO
BELGIA, 1 SQN - 5x F-16
HELLAS, 335 MIRA - 4x F-16
NATO, SQN 1 - 2x E-3A
STORBRITANNIA, 78 SQN - 2x MERLIN (Only week 2)
TYSKLAND, GFD - 1 Lear Jet
USA, 121 ARW - 2x KC-135R
NORGE, 717 SQN - 1x DA-20
NORGE, 132 AW - 6x F-16
TYSKLAND, JG 74 - 3x EF TYPHOON (Weekend Visit)

Inviterer man løver og ørner på tigermeet altså eller må de fly ut i fra Bodø? :P

Inviterer man løver og ørner på tigermeet altså eller må de fly ut i fra Bodø? :P

De brukes vel i bestefall som target practice :cool:

AGG: Snasen liste, savner ett par Mig-29 der så hadde det vært knall :D

Last edited:

Men husk at det er forskjell på Tiger Air Meet og Tiger Air Show. Selv om vi sikkert kan anta statisk display fra listen lenger opp, så er det ennå kun bekreftet to displays på showet; SwissAF F/A-18 og RNLAF F-16.

...Og så er det en B-52 som henger i løse lufta ennå, men vi krysser fingre for den!

Det er sant KAB, men spottersday er uansett høydepungtet her. Regner med at Ørlandgutta har noe planlagt for Tiger Airshow også.

B-52 og det har også vært ønsket B-1B , hadde vært så utrolig kult å fått på brikka under takeoff fra spotterstillingen ved rullebanen. har bare sett disse ett par ganger live og det er like morro hver gang. Spesielt B-1b med full afterburner takeoff sett skrått bakfra med understellet på vei opp og Norske fjell i bakgrunnen.. Drømmebilde

Enig i at det er spotterdagen som er høydepunktet her, showet er jo som oftest ganske lite og beskjedent. I og for seg ingenting jeg ikke har sett før, men dette er jo ting man aldri blir lei :D

Spesielt B-1b med full afterburner takeoff sett skrått bakfra med understellet på vei opp og Norske fjell i bakgrunnen.. Drømmebilde

Liker :D

men dessverre, jeg har ikke stor tro på det.

Enig i at det er spotterdagen som er høydepunktet her, showet er jo som oftest ganske lite og beskjedent. I og for seg ingenting jeg ikke har sett før, men dette er jo ting man aldri blir lei :D

nei det er sant. vi hoppet over flyshowet ifjor og valgte å prioritere flydagen på Kjeller, vi bodde i Trondheim og med kjempekø ut til Fosen , øsende regnvær, kjempekø på vei tilbake og 8 timer kjøring var det ett relativt enkelt valg.

Men nå har jeg og reisefølge hotell mye nærmere Ørlandet så da blir det en annen sak.

Jerry: Ikke jeg heller, men det hadde vært utroig morro HVIS den skulle finne på å komme innom

nei det er sant. vi hoppet over flyshowet ifjor og valgte å prioritere flydagen på Kjeller, vi bodde i Trondheim og med kjempekø ut til Fosen , øsende regnvær, kjempekø på vei tilbake og 8 timer kjøring var det ett relativt enkelt valg.

Men nå har jeg og reisefølge hotell mye nærmere Ørlandet så da blir det en annen sak.

Jerry: Ikke jeg heller, men det hadde vært utroig morro HVIS den skulle finne på å komme innom

Selvfølgelig, mer fly er bedre, spesielt "rosiner". ;)

hva med fotografere bak gjerde på andre dagene? f.eks kveld flying ? Jeg har mye av ferien og lyst å bruke 10 dager på en vakker øy. Jeg har også "dum" idé for et annet sted, men ikke i juni ;)

spotters day blir knall. gleder meg! fikk skremt med en kompis oppover og, blir bra dag!

Hvordan er det å komme seg fra Trondheim til Ørlandet? Hvor lang tid bør en beregne?

Hvordan er det å komme seg fra Trondheim til Ørlandet? Hvor lang tid bør en beregne?

Se på hjemmesiden til TigerMeet, men du kan ta Hurtigbåten fra Trondheim til Brekstad.

Tar opp transportbildet for Brekstad..

regionkartkb.gif

Takk for hjelpen :)

Generelt: Hugs at ferja Flakk-Rørvik går oftare og er større enn Brekstad-Valset. I fjor var det kaos fordi den vegen var gløymt. Var der ute, på feil side av fjorden og gadd ikkje prøve stå i kø ein gang.

hadde tenkt å leie bil fra værnes. kommer med første dy-flighten på fredagen, kanskje det er like greit å ta den båten? ser jo at man må jo et godt stykke forbi tronfheim uansett hvis man kjører..

Ser at Nederlenderne kommer med sitt solo-display, det hadde ikke jeg fått med meg. Fin overraskelse :)

Anbefaler å kjøre om Røra og F755 til Verrabotn, og videre til Brekstad, det tar kanskje en liten time lengre, men man sparer penger siden det ikke er noen bommer på den strekningen + så får man me seg mye fin Nord-Trøndersk natur ;)

Back