Tigermeet 2013, en våt opplevelse..

TigerBlack

ScanFlyer ettellerannet..
Tigermeet 2013, en våt opplevelse..

Sitter på hotellet etter en heller våt opplevelse på Tigermeet. Gårsdagen begynte bra med overskyet, men opphold og egentlig greie fotoforhold. Skjønt jeg foretrekker blå bakgrunn på bildene. Menmen cant win'em all.

Første perioden var veldig ok, men da vi gikk ut for andre omgang kom regnet og det mørknet til noe som ikke gav optimale forhold for å si det på en pen måte.

Lørdagens flyshow ble mer eller mindre kanselert. Skybase ned under 200 ft gav litt små marginer for en sikker oppvisning. Mil-35 Hind var omtrent det som fikk vist seg fram.

En stor takk til Ørland HFS som dro i gang ett skikkelig flott opplegg for spotterne nok en gang. Gleder meg til nestegang det er på Ørlandet, neste år er det Witmund i Nordtyskland og reiseplanleggingen er i gang.

Håper bildene faller i smak :)

1.jpg


2.jpg


3.jpg


4.jpg


5.jpg


6.jpg


7.jpg


8.jpg


9.jpg


10.jpg


11.jpg


12.jpg


13.jpg


14.jpg


15.jpg


16.jpg


17.jpg


18.jpg
 
Re: Tigermeet 2013, en våt opplevelse..

Takk for flotte bilder, dette kunne du virkelig. Helproft :-)

Espen
 
Re: Tigermeet 2013, en våt opplevelse..

Polske F-16 med "conformal fuel tanks", for å si det enkelt så gjør det at de kan bære med seg flere våpen, siden plassen som f.eks de norske Viperne bruker til Dolly-tanker er frigjort.

Fin serie, Sten Arne :)
 
Re: Tigermeet 2013, en våt opplevelse..

Var inne på NTMs sider på facebook. Og der lå det ute bilde av denne Polske F16, og der var det kommentarer om heftig fueltanks. Så mulig det er fueltanken som er plasert der oppe. Men hadde gjerne sett noen mer kvalifisert forklaring.

Helt rett, det er "conformal fuel tanks".


Tøft bilder Tiger, kanskje litt før morkt ;) Tornado er lekkert.
 
Re: Tigermeet 2013, en våt opplevelse..

Tusen takk for svar Agg og Jerry.

Er det kun Polen som har denne løsningen eller er det andre som og bruker den?

Polen, Israel, Oman, Singapur, Pakistan, Hellas, De forente arabiske emirater, Marokko, Tyrkia og Egypt.

F-16C/D Block 50/52+, F-16E/F Block 60 and F-16I Sufa.
 
Re: Tigermeet 2013, en våt opplevelse..

13.jpg


Hva er det denne polakken har ytterst på høyre vinge? AMRAAM eller Sidewinder er jo ikke, for det er de to andre missilene.

Angående drivstofftanker, så har de nyere F-16C/D vesentlig større masse og kraftigere motorer enn de norske F-16A/B. Så hver dråpe drivstoff kommer godt med. Om jeg ikke tar mye feil så er RNoAF F-16A block 10 Mid-life Update s/n 78-0272 den letteste og eldste F-16 i operativ bruk. For øvrig en feil i linken; flyet var en F-16A block 10 både før og etter MLU.

For de spesielt interesserte i drivstofftanker kan det også nevnes at det er utviklet en 600 gallons vingetank som er ganske mye større enn de 370 gallons vingetankene de norske F-16 nesten alltid flyr rundt med. Vingene er imidlertid tilnærmet identiske på alle operative F-16A/B/C/D/E/F (unntatt danske F-16A block 10, tror de har parkert alle B-modellene av block 10), så det er vel ikke allverden av "G" som de 600 gallons vingetankene kan utsettes for. 600 gallons vingetank på et gresk fly:
F-16C508CLOFTINGUNSHARPIMG_2830.jpg
 
Re: Tigermeet 2013, en våt opplevelse..

13.jpg


Hva er det denne polakken har ytterst på høyre vinge? AMRAAM eller Sidewinder er jo ikke, for det er de to andre missilene.


Air Combat Maneuvering Instrumentation, ACMI POD.

Hvem vet hva er det første på høyre vinge ? ;)
 
Re: Tigermeet 2013, en våt opplevelse..

Denne saken har rn acmi pod, en aim-9x og en Aim-120b amraam , samt en sniper pid på 5r
 
Back
Top