Tiger Moth - En liten tur med et flygende kulturminne

Madman

ScanFlyer Gold
Jau da. Forumist 'semmern' tok meg med på Tiger Moth-tur i dag. Dette er noe jeg har hatt lyst til lenge, og endelig ble det tur på meg. Det er fantastisk flott å se ned på bakken fra lav høyde og sakte fart. Denne gangen over Oslo-området. Det er dette som er å fly.. og ja, jeg er hekta... :8:

Siden det ikke er så mange bilder av småfly her, og spesielt ikke disse gode gamle traverne, kommer det her en god del bilder av skikkelige fly. :colgate:

Først ut er noen bilder av LN-MAX, som stod i sola og koste seg.

DSC_1351.jpg

DSC_1353.jpg

DSC_1354.jpg

DSC_1356.jpg

Bakre cockpit på LN-MAX. Ikke mer enn man trenger.

DSC_1357.jpg

Fremre cockpit på LN-MAX

DSC_1358.jpg

Airspeed indicator trenger ikke være så avansert.. Denne gjør nytten sin.

DSC_1361.jpg

Men det var denne vi skulle fly i dag.

DSC_1362.jpg

Bakre cockpit på LN-BDM

DSC_1363.jpg

DSC_1368.jpg

DSC_1369.jpg

Er ikke så mange instrumenter i fremre cockpit, men her er litt detaljer.

DSC_1370.jpg

Ikke så høye hastigheter det er snakk om her.

DSC_1371.jpg

DSC_1373.jpg

DSC_1374.jpg

Fortsettes....

DSC_1375.jpg

Så har vi kommet oss i luften.

DSC_1380.jpg

E6

DSC_1382.jpg

Ja, den virker også.

DSC_1390.jpg

Kæpt'n 'semmern'.

DSC_1396.jpg

DSC_1399.jpg

DSC_1402.jpg

Båtspotting

DSC_1404.jpg

DSC_1407.jpg

DSC_1411.jpg

DSC_1412.jpg

DSC_1416.jpg

DSC_1418.jpg

Finnes det noen bedre sted å spotte båter?

DSC_1426.jpg

DSC_1428.jpg

DSC_1429.jpg

DSC_1430.jpg

DSC_1435.jpg

Fortsettes...

DSC_1437.jpg

DSC_1445.jpg

DSC_1453.jpg

DSC_1457.jpg

Man lander på gress med Tiger Moth.

DSC_1458.jpg

Flere kulturminner skal opp i luften.

DSC_1459.jpg

DSC_1460.jpg

LN-MAX skal ut på tur.

DSC_1464.jpg

Flyet taxes fra fuelpumpa.

DSC_1469.jpg

DSC_1472.jpg

DSC_1474.jpg

Og snus med muskelkraft.

DSC_1477.jpg

DSC_1473.jpg

Ikke halehjul her nei...

DSC_1478.jpg

...og heller ikke bremser...

DSC_1479.jpg

Det var det. Takk så mye for turen. Anbefales! :)

vi er flere som lurer på prisen på en tur opp i den her eller tilsvarende, det hadde jaggu vært gøy!! Flotte bilder, ble misunnelig her nå!

Vel fortjent en sånn tur, det så ganske spesielt og morro ut! Skjønner hvorfor den må landes på gress... Siden den er sånn dobbel-dekker eller hva det heter, kan den gjøre noe fancy i lufta? Type rolls? Eller må det mer nymotens materiell til?

Også kjenner jeg jeg har flydd alt for mye over nordre Oslo / den rund-turen, når man begynner å bli mer lommekjent over hovedstaden enn byen man bor i fra lufta :8: :p

Hehe, rotet litt med båtspotting fra Bygdøy men la ikke merke til dere da Ryndam seilte ut. Flotte bilder, ikke rent misunnelig nå.....

Ryndam

Håhåj! Å dægærn for en flott serie! Fantastisk kvalitet på bildene og føler jeg er med på tur! Flott serie :D

Fine bilder, Madman! :)

I går var en av de dagene der alt rett og slett var perfekt! CAVOK, fin sommerkveld, og så varmt at jeg for første gang i år fløy kun i flight suit, uten den vanlige skinnjakken. Fantastisk flott tur. Virkelig en av de dagene der man sitter i flyet og tenker "aaaah, perfekt!" :D

Forøvrig er det bare å si fra til meg hvis noen er interessert i å være med, mot å betale litt selvfølgelig. Noen som vil? :)

Takk for hyggelige tilbakemeldinger. :)

Var dere over Sandvika/Billingstad også?
Vi var nok ikke så langt vest. Rundturen over jolla "Ryndam" var vel det vestligste vi var.

Skjønner hvorfor den må landes på gress...
Det er ikke noe i veien for å lande på asfalt. Men uten bremser, og kun en metallplate i stedet for halehjul, har man mer kontroll på gress. Spesielt i litt vind...

Hehe, rotet litt med båtspotting fra Bygdøy men la ikke merke til dere da Ryndam seilte ut.
Du få se litt opp innimellom og da. ;) Ryndam var nok et stykke lenger ut når vi var over den. :)

Heldige jævler! =D Kjempebra fotoserie også, og skipsspotting fra lufta er nok det beste ja ;-)

Back