Thomas Cook updates

Tally-Ho

ScanFlyer Gold
Legger ut noen updates vedr Thomas Cook;

Thomas Cook Scandinavia har fått ny flygesjef, og det er Per V Schrøder som skifter stilling etter 27 år i SAS - der han også var flygesjef. Og kjent som punktlighetsgeneralen der. Han har bakgrunn som jagerpilot. Så velkommen Per.

Leveringene av de nye A321 er gjennomført til stor tilfredshet, og med større range har man gjennomført problemfrie flygninger over 7 timer - noe som også muliggjør f.eks. LPA - TOS direkte med full load ( 212 pax ). Med nye kabinløsninger har man øket setepitch ganske betraktelig i forhold til på de gamle A321 ( som man beholder noen av, men med ny kabinløsning her også)

Alle A330'ene skal også oppdateres med ny kabinløsning og nye seter / IFE-system i løpet av vår/sommer. Ny destinasjon fra OSL er Jamaica til vinteren ( sammen med Mexico, Cuba, og velkjente Thailand - samt short houl-programmet.

Gruppen klarte igjen et et meget tilfredsstillende kvartalsresultat sist, i et vanskelig marked. Ny longhaulsatsing fra Thomas Cook UK med A330-200: Fra Manchester til Miami og New York og fra Glascow til Las Vegas, oppstart nå snart, videre til Bolton og Los Angeles neste år.

Omfattende rekruttering av nye "sommerfugler" ( 60-80 stykker ) til kabinen gjennomført bare i OSL i vår. Også med søkere fra SAS...Pilotene er nå over på en felles SOP med Thomas Cook UK, Belgium og Germany ( Condor ).

Det er spekulasjoner rundt salget av Apollo / Novair. De eneste industrielle og potensielle kjøperne med muskler i Europa antydes å være TUI og Thomas Cook, men om de er interessert i å overta overkapasiteten i markedet er enda usikkert.

Tally-Ho
 
Takk for god informasjon! Hvordan ser det ut med rekruttering til cockpit? Hvordan forholder TCAS seg til low-timers, har dere gjort det før selv om kravet er 1000 (?) timer eller 300 (?) timer FBW?
 
Takk for hyggelige tilbakemeldinger.
Ingen ting er statisk i luftfarten, og 15-20 års sammenhengende gode resultater i den skandinaviske gruppen gir ingen garanti. Utfordringene har for det meste ligget i UK.

Man har 1500 timer som minstekrav, men det er lov å søke for alle. Personlig skikkethet / intervju / referanser og ikke minst en god sim.test har tidligere gitt plass til søkere også under grensen. Og for de som plukkes ut, har man til nå betalt rating på A320/1 ( om man ikke har fra før ) og gitt lønn under utdannelsen fra dag en. Jeg tror det er det siste luftfartsselskapet i Skandinavia som gjør dette? Etter et par år på short houl kan man typisk søke A330 mixed fleet. Jeg kjenner ikke til om det er varslet nytt kurs. Interesserte bes kontakte skoleavdelingen, CPH. Betingelsene er fremdeles de klart beste innen skandinavisk luftfart, og kontraktspiloter er ikke et tema. Ut over dette er det dessverre ikke adgang til å publisere overenskomsdetaljer på nettet. 7-8 baser over hele Skandinavia.

Tally-Ho
 
Last edited:
Hvis bytter L-en til S blir det BOS

Tiden blir:
Mandager/fredager
TCX862 MAN 1300 BOS 1450
TCX863 BOS 1735 MAN 0445

Mandager/lørdager
TCX824 MAN 1140 LAX 1430
TCX825 LAX 1630 MAN 1030
 
Satsningen man nå ser hos Thomas Cook UK, er vel en slags videreføring av hva deres tyske søsterselskap Condor har drevet med i en årrekke?
 
En liten nyhet er at Thomas Cook Scandinavia vil bruke en A330 som med norske ansatte ( fra OSL - basen ) som skal fly belgiere melllom Brussel og Rhodos i hele sommer. Man er glade for å kunne "eksportere" norske arbeidsplasser til norske betingelser, og gjennom felles SOP og en harmonisering håper man at dette kan videreutvikles på long haul, fra bl.a Brussel.
Denne harmoniseringen med alle "synergieffekter" ( er det ikke et flott ord? ) er noe som både TUI og Thomas Cook utnytter til fulle, for å stå rustet mot lavprisselskapene som popper opp, og som nå flyr vinge mot vinge til sol og varme, med helt andre omkostninger bl.a på personellsiden.
Dukker det opp nytt kurs for piloter i nær fremtid, vil jeg legge ut et hint her på web'en ( arbeidsforumet ) om det. I mellomtiden er det å få inn en søknad, spesielt for de norske med Airbus-bakgrunn.
Et intervjutilbud kan dukke opp når man minst venter det...


Tally-Ho
 
Jeg registrerer at Thomas Cook UK trekker seg fra planene om å fly LGW - Reno/Tahoe grunnet lav bemanning på personell fra US Customs and Border Protection. Det var planlagt en vinterrute og salget var visstnok godt i gang (i begge retninger). Lufthavnledelsen i Reno kunne ikke garantere god kapasitet ved ankomst, og da trakk flyselskapet seg. Dette i følge takeoff.dk.

Espen
 
Har OY-VKH vært på oppussing?
Den har vært ca 2 uker i Dresden.

Blitt malt om? Ny kabin? Eller bare tungt vedlikehold?

Atle
 
Hei,

OY-VKH har vært i Dresden og fått splitter ny kabin. Dette er den første av 3 A330-300 som pusses opp innvendig og får super passasjerkomfort med nye farger, bedre seter, bedre benplass og super in-seat IFE fra Rave. Kabinen får ny konfigurasjon med, 2-4-2 i hele flyet. Unntaket er på rad 1 der det kun er en to-seter i midten, samt i bakre del av AFT der det blir 2-3-2. Antall stoler er redusert til 396 (fra 405).

Selve kabinen er ganske lik den OY-VKF fikk installert høsten 14, men A330-300 har alle toalettene på main deck og ikke lower deck som på -200.

Den nye kabinen setter virkelig en ny standard og meg bekjent er det ingen andre selskaper som flyr medium haul i europa med in-seat IFE i hele flyet. Dette blir det ikke lett for LC-selskapene og andre flag carriers å følge opp med det første ;)

Her er noen bilder fra VKF - stoler og IFE er identiske på VKH og snart også VKI og VKG.
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    67.2 KB · Views: 1,943
Hei,


Den nye kabinen setter virkelig en ny standard og meg bekjent er det ingen andre selskaper som flyr medium haul i europa med in-seat IFE i hele flyet. Dette blir det ikke lett for LC-selskapene og andre flag carriers å følge opp med det første ;)

Turkish Airlines har IFE i alle Boeing 737-900, samt i en del B738 og A321.

Kabinen ser bra ut forøvrig, Thomas Cook fortjener skryt :)
 
Hei,

OY-VKH har vært i Dresden og fått splitter ny kabin. Dette er den første av 3 A330-300 som pusses opp innvendig og får super passasjerkomfort med nye farger, bedre seter, bedre benplass og super in-seat IFE fra Rave. Kabinen får ny konfigurasjon med, 2-4-2 i hele flyet. Unntaket er på rad 1 der det kun er en to-seter i midten, samt i bakre del av AFT der det blir 2-3-2. Antall stoler er redusert til 396 (fra 405).

Selve kabinen er ganske lik den OY-VKF fikk installert høsten 14, men A330-300 har alle toalettene på main deck og ikke lower deck som på -200.

Den nye kabinen setter virkelig en ny standard og meg bekjent er det ingen andre selskaper som flyr medium haul i europa med in-seat IFE i hele flyet. Dette blir det ikke lett for LC-selskapene og andre flag carriers å følge opp med det første ;)

Her er noen bilder fra VKF - stoler og IFE er identiske på VKH og snart også VKI og VKG.

Lekkert, ser faktisk fram til flyturen til/fra Mallorca i juli nå.:up:
 
Hallo!

Er det noen som har en link til et setekart for en skandinavisk A321 eller kan bekrefte at det er 2+2 på rad 11 og så ekstra benplass på 12A og 12F? Jeg finner kun en 221 seteres versjon fra UK, mens de skandinaviske har kun 212 seter i følge Thomas Cook. Setekartet på hjemmesiden fungerer ikke for øyeblikket.
 
Tusen takk! Den siden fungerte ikke når jeg var logget inn. Dessverre kan jeg ikke booke ønskede seter med den konfigurasjonen..
 
Back
Top