Thomas Cook Scan. ekspanderer

  • Thread starter Thread starter Jan
  • Start date Start date
Utvidelser i Vest Norge står det og lese, betyr det at basen i SVG kanskje blir helårsbase? Det hadde jo vært flott for de ansatte på Sola:D
 
Ja dette er helt klart godt nytt, godt at også visse selskap ekspanderer.
I disse turbulente tider, er nok en jobb i charter(fly)selskap, nok en smule
tryggere - enn i ruteselskaper (være seg lavpris eller nettverksselskaper osv.).

Ser Boarding også har info om dette nå, sammen med et herlig
bilde av en A321-200 i de flotte nye Thomas Cook-fargene:
(vil ikke savne de orange fargene nei!)

p200809011200-63946.jpg


Fra Boarding:

Krise eller ej i luftfarten:

Thomas Cook Airlines skal ansætte opp mod 100
Det danske flyselskab Thomas Cook Airlines Scandinavia (tidligere MyTravel Airways) går nu mod strømmen og udvider flyflåden. Derfor skal selskabet til efteråret ansætte ca. 20 piloter og op mod 80 stewardesser og stewards. Samtidig skal flyflåden udvides med en Airbus 321 med plads til 211 passagerer. Alt i dansk luftfart er ikke røde tal på bundlinjen, fly, der skal sættes på jorden på grund af de høje brændstofpriser og massefyringer.


Thomas Cook Airlines Scandinavia er i dag Nordens største charterflyselskab og flyver bl.a. fra de fire nordiske hovedstæder. Udvidelsen i selskabets trafik vil i første omgang omfatte mindre lufthavne i Vestnorge samt helårstrafik fra Helsinki.
Det kan måske undre, at vi kan ekspandere på et tidspunkt, hvor de fleste andre selskaber udfaser fly og afskediger ansatte. En af forklaringerne er, at vi bevidst har holdt os fra lavpriskonceptet, der med de stigende brændstofpriser ikke egner sig til et spredt geografisk område som Skandinavien med en forholdsvis lav befolkningstæthed, siger direktør i Thomas Cook Airlines Scandinavia, Tom Clausen.

Han peger endvidere på, at charterproduktet, hvor fly og hotel er ”pakket”, ikke er ramt af den samme nedgang, som mange ruteflyselskaber har oplevet.

- Flere selskaber har også det problem, at deres flyflåder er oppe i årene og derfor har et meget højt brændstofforbrug. Vi har forholdsvis nye Airbus-fly, der bruger 30-40 pct. mindre brændstof pr. passager end mange af vore konkurrenter, siger Tom Clausen.

Han vil ikke udelukke, at der kan blive tale om yderligere ekspansion i Norden.

– I takt med at vore konkurrenter sætter deres fly på jorden, åbner der sig nye muligheder i chartertrafikken, som vi kan udnytte med vore konkurrencedygtige fly med en høj belægningsprocent. Eksempelvis har vi siden 1999 reduceret vort brændstofforbrug med 22 pct. Det forhold gavner ikke blot miljøet men slår også igennem på bundlinjen, siger Tom Clausen.


Hele artikkelen her:
http://www.boarding.no/art.asp?id=32869
 
Er det virkelig nødvendig med 20 piloter og 80 kabinansatte for å drifte ett fly? Det var en god del mer enn jeg hadde trodd.
 
Er det en av maskinene fra Cook i UK som kommer over, eller er det snakk om et helt nytt individ?
 
Så Thomas Cook formår at tjene penge ved oliepris på over 110$ !
Men så har de jo også ekstrem høj belægning på sine fly, + taxfree salg
nok pynter godt i møntskuffen også !


Alt tyder på, at det igen i år bliver til et plus på bundlinien, om end ikke helt så stort som i fjor på grund af de stigende brændstofpriser. Selskabet hedger og har låst sig nogenlunde fast på de priser, vi kender i dag for 2009, et sted mellem 110 og 120 dollars for en tønde

http://www.takeoff.dk/news.cfm?nNewsWeekly=0&nNewsId=17777
 
G-SMTJ kom vel til CPH på mandag? Vil den havne på dansk register?


Den skal fly på UK register frem til den skal på C-check i april 09. Da skal den males om, det skal gjøres en del justeringer ombord (blant annet skal seteantallet reduseres fra 220 til 211), og så skal den også registreres i Danmark. Den kommer til å få reg OY-VKT.
 
Den skal fly på UK register frem til den skal på C-check i april 09. Da skal den males om, det skal gjøres en del justeringer ombord (blant annet skal seteantallet reduseres fra 220 til 211), og så skal den også registreres i Danmark. Den kommer til å få reg OY-VKT.

Det sies i gangene i SAS at Thomas Cook Scandinavia skal overta noen av A321 til Spanair. For å ta over etter at Spanair la ned basebe sine på Gran Canaria.
 
Det sies i gangene i SAS at Thomas Cook Scandinavia skal overta noen av A321 til Spanair. For å ta over etter at Spanair la ned basebe sine på Gran Canaria.

Dette kjenner ikke jeg til. VKT blir jo A321 nr6 for TCAS, og kommer inn for å overta JK-trafikken. Men om det er nok med en maskin, det vet jeg ikke.
 
don't forget - some pilots and cabin crew working part-time...

Normal bemanning ligger rundt 5 fulle besetninger pr fly, så behovet skulle da vært rundt 10 piloter og 25 i kabinen.

Med 20 piloter og 80 kabin skulle samtlige piloter jobbet 50% stilling, og alle i kabinen rundt 35%... Tvilsomt.

Tror nok at dette også skal dekke opp avgang, pensjoneringer etc også...
 
Noen som vet når dette settes igang? Eller kommer de ikke til å legge ut en ordentlig annonse for søknader?
 
Fikk høre fra noen i selskapet, om at noe ikke er bestemt 100%
ennå - men at planene fortsatt er der.
 
Siden tråden ble startet har det blitt ansatt over 20 piloter, samt et større antall c/a's.
En del av dette skal dekke opp en helårsbase i HEL, samt helårstrafikk fra SVG og BGO (til nå har det kun vært sommertrafikk fra Vestlandet).
Som det ser ut nå blir det ikke etablert egen helårsbase i SVG, da man sannsynligvis vil slinge crew ut av OSL, samt la noen fly motsatt, ved å stasjonere de i kortere perioder på LPA.
I tillegg til en ekstra A321 (VKT), legger man opp til øket produksjon på A330. Bl.a. skal man fly HEL-HKT (Phuket) samt øket produksjon vestover, inkl Aruba/Karibien, noe som tyder på behov for mer crew. De siste opplysninger tyder på ansettelse av ytterligere 20 piloter. Den ekstra A330 kommer fra Thomas Cook England.
 
Back
Top