Krise eller ej i luftfarten:
Thomas Cook Airlines skal ansætte opp mod 100
Det danske flyselskab Thomas Cook Airlines Scandinavia (tidligere MyTravel Airways) går nu mod strømmen og udvider flyflåden. Derfor skal selskabet til efteråret ansætte ca. 20 piloter og op mod 80 stewardesser og stewards. Samtidig skal flyflåden udvides med en Airbus 321 med plads til 211 passagerer. Alt i dansk luftfart er ikke røde tal på bundlinjen, fly, der skal sættes på jorden på grund af de høje brændstofpriser og massefyringer.
Thomas Cook Airlines Scandinavia er i dag Nordens største charterflyselskab og flyver bl.a. fra de fire nordiske hovedstæder. Udvidelsen i selskabets trafik vil i første omgang omfatte mindre lufthavne i Vestnorge samt helårstrafik fra Helsinki.
Det kan måske undre, at vi kan ekspandere på et tidspunkt, hvor de fleste andre selskaber udfaser fly og afskediger ansatte. En af forklaringerne er, at vi bevidst har holdt os fra lavpriskonceptet, der med de stigende brændstofpriser ikke egner sig til et spredt geografisk område som Skandinavien med en forholdsvis lav befolkningstæthed, siger direktør i Thomas Cook Airlines Scandinavia, Tom Clausen.
Han peger endvidere på, at charterproduktet, hvor fly og hotel er ”pakket”, ikke er ramt af den samme nedgang, som mange ruteflyselskaber har oplevet.
- Flere selskaber har også det problem, at deres flyflåder er oppe i årene og derfor har et meget højt brændstofforbrug. Vi har forholdsvis nye Airbus-fly, der bruger 30-40 pct. mindre brændstof pr. passager end mange af vore konkurrenter, siger Tom Clausen.
Han vil ikke udelukke, at der kan blive tale om yderligere ekspansion i Norden.
– I takt med at vore konkurrenter sætter deres fly på jorden, åbner der sig nye muligheder i chartertrafikken, som vi kan udnytte med vore konkurrencedygtige fly med en høj belægningsprocent. Eksempelvis har vi siden 1999 reduceret vort brændstofforbrug med 22 pct. Det forhold gavner ikke blot miljøet men slår også igennem på bundlinjen, siger Tom Clausen.
Er det virkelig nødvendig med 20 piloter og 80 kabinansatte for å drifte ett fly? Det var en god del mer enn jeg hadde trodd.
G-SMTJ kom vel til CPH på mandag? Vil den havne på dansk register?
Den skal fly på UK register frem til den skal på C-check i april 09. Da skal den males om, det skal gjøres en del justeringer ombord (blant annet skal seteantallet reduseres fra 220 til 211), og så skal den også registreres i Danmark. Den kommer til å få reg OY-VKT.
Det sies i gangene i SAS at Thomas Cook Scandinavia skal overta noen av A321 til Spanair. For å ta over etter at Spanair la ned basebe sine på Gran Canaria.
don't forget - some pilots and cabin crew working part-time...
Men mangler "Scandinavia"-titler i hvert fall.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.