Thomas cook cabin crew

Ek_Osl

Newcomer
Hei

DK søker nå crew for sommersesongen. Har noen jobbet for DK en sommersesong og fått tilbud å forsette videre.

Liker airbus maskinene.

Vet ikke om DY kommer til å ansette folk i sommer.

Det er ikke slik at DK crew lever på provisjon av salg ombord.

Håper noen kan svare meg siden jeg er litt i tvil nå skal eller ikke :)
 
Thomas Cook har vel nogle af de bedre ansættelsesforhold i branchen. Har kun hørt positivt om at arbejder der...
 
Hei.

Dersom man kommer igjennom nåløyet og blir tilbudt kurs hos Thomas Cook, vil sommeren være prøveperiode.
Blir man godkjent etter at sommeren er over får man tilbud om å flytte til vinterbasene i Oslo, Sverige eller Danmark.

Man lever på halvårskontrakter, og man må være villig til å flytte på seg.
Kjenner flere som har blitt godkjente de siste årene, som flyr fra OSL eller SVG om sommeren og flytter om vinteren.

DK sine kontrakter skal som FlyHi sier være en av bransjens beste.

Man får lønn, tillegg samt salgsprovisjon.
 
Alle snakker om bransjens beste avtaler, men for meg virker det ikke fristende å gå på halvårskontrakter og skifte base 2 ganger i året. Dette er for meg ganske dårlige vilkår, men vi er alle forskjellige.
 
Alle snakker om bransjens beste avtaler, men for meg virker det ikke fristende å gå på halvårskontrakter og skifte base 2 ganger i året. Dette er for meg ganske dårlige vilkår, men vi er alle forskjellige.

Det er vel desværre vilkårene i branchen idag. I forhold til andre brancher er det ikke specielt gode forhold, men sammeligner du med andre flyselskaber så er det ikke så dårligt. Thomas Cook er vel også kendt for generelt at behandle folk som mennesker og ikke som et medarbejdernummer.

Fra at have meget gode forhold har man fået presset flybranchen så meget at de idag har ret så dårlige arbejdsforhold. Men det er prisen for at kunne flyve til langt under kostpris - og det lader til at alle i samfundet accepterer det.
 
Fra at have meget gode forhold har man fået presset flybranchen så meget at de idag har ret så dårlige arbejdsforhold. Men det er prisen for at kunne flyve til langt under kostpris - og det lader til at alle i samfundet accepterer det.

De jeg har snakket med som jobber i bransjen synes fortsatt å være fornøyd med å jobbe der, men sier at det forsåvidt er hardt arbeid & lite glamorøst. Men så er tilfelle for mange. Det er sikkert en forskjell på om man er kommet inn nå, eller om man har vært i bransjen en stund og har sett stadige innstramminger i vilkårene. I så måte så er det sikkert helt kurrant å komme inn i Thomas Cook nå som fersking (gitt at ryktene om "beste vilkår" stemmer). Da vet man ikke bedre...;)
 
Jeg er nok "inhabil" her, men lever i den tro på at betingelsene er blant de beste i markedet.

Grunnlønnen for sommerfuglene på seks måneders kontrakt er vel ikke all verden, men diett, provisjon av salg og annet kommer på toppen, og da kan man lett gjøre 25-30.000 brutto pr måned, og det er vel ikke så dårlig når man tenker på at mange av disse er unge mennesker i begynnelsen av 20-årene.

Sommersesongen er ganske uglamorøs, typisk opp og ned til/fra Middelhavsområdet, mens vinteren (for de som får forlenget ansettelsen etter evaluering) kan innebære OPPTIL ukesstopp i Thailand, Karibien, Dubai, Kanariøyene eller hvor det nå er. Hotellene er blant de beste, og man føler seg ivaretatt, også som yngste CA. P.g.a. de lange turene, og forholdet til arbeidstidsbestemmelsene i JAR subpart Q, vil man typisk jobbe mindre dager i måneden enn tilsvarende i et ruteflyselskap. Man er jo heller ikke særlig produktiv for firmaet når man ligger 4-5 dager på et hotell i langtvekkistan, men likevel er det jo å regne som arbeidstid, selvfølgelig. Så den totale produksjonstiden i kabinen blir ganske lav.

I dagens marked vil de fleste ansettes først som sommerfugler. Tiden med stor ekspansjon og direrkte ansettelse uten å gå veien via sommerfugljobb er stort sett over.

Tally-Ho
 
Back
Top