Thai ønsker å si opp eldre kabinansatte

CebPac

ScanFlyer Blue
Thai ønsker å si opp eldre kabinansatte

THAI seeking a younger image
Older attendants get generous exit offer


Passengers of Thai Airways International (THAI) can expect to be served by younger female flight attendants as senior staff take up an unprecedented voluntary resignation package.


THAI is aiming to improve its appeal to customers while circumventing accusations of age and sex discrimination with a tempting ‘‘mutual separation plan’’ for female flight attendants aged 45 and over. Those who take up the carrier’s offer will receive up to 30 times their monthly salary in a lump sum.
The scheme is the first so-called "mutual separation plan" - or MSP - to be launched by THAI in its 50-year history and exclusively targets female flight attendants aged 45 and over.
http://www.bangkokpost.com/business/economics/30484/thai-seeking-a-younger-image
 
Last edited by a moderator:
Re: Thai ønsker å si opp eldre kabinansatte

Mulig de har brukt Fred Olsen som konsulent her?
 
Re: Thai ønsker å si opp eldre kabinansatte

Er ikke dette vanlig kotyme i Singapore Airlines og Malaysia Airlines også?
 
Re: Thai ønsker å si opp eldre kabinansatte

Er ikke dette vanlig kotyme i Singapore Airlines og Malaysia Airlines også?

Singapore Airlines ansetter bare på kontrakter på 2-5 år, og normalen er at de færreste får mer enn to kontrakter. Der i gåren er det å være kabincrew ansett for å være noe man gjør for å gjøre "noe annet" i noen år, før man får en skikkelig jobb, ikke noe man står på barrikadene for å beholde ut livet.

-A
 
Re: Thai ønsker å si opp eldre kabinansatte

Fred. Olsen bør fly med Thai før han glemmer hvorfor han liker unge flyvertinner...
 
Re: Thai ønsker å si opp eldre kabinansatte

Synd at samfunnet er at så kynisk at man "bare" skal tillates å ha enkelte jobber så lenge man er ung, dum, uorganisert og "ugift", og kan bo hos foreldrene. Skal vi fortsette den linjen kan man jo forlange at man kun skal ha (vakre og slanke) unge kvinner i innsjekk, som servitører på kafeer og restauranter, i butikker, på bussen, som postbud og som konduktører på togene osv. Ja, ta gjerne med som bilselgere, som kundebehandlere på postkontorer og i banker - ja, hvorfor skal man som kunde måtte "betale" lønn og pensjonsforpliktelsene til noen som helst, egentlig. Og hvorfor betale for en vare i Norge som man kan kjøpe billig fra Kina, der ingen klager på arbeidstid eller dårlig lønn (her er vi vel allerede kommet).
Nei, så lenge trygden min kommer i postkassen når den skal, og jeg har en stikkontakt så jeg kan sitte hele dagen og blogge alt som opptar meg, så xxxter jeg vel i alle andre ;)
 
Re: Thai ønsker å si opp eldre kabinansatte

Med fare for å få hele forumet mot meg, dette skulle SAS også gjort, da hadde man kunnet senke lønnsnivået kraftig, samt spart på pensjoner og fått ett yngre image.
 
Re: Thai ønsker å si opp eldre kabinansatte

Dette kommer nok SAS langt på vei gjøre enten de vil eller ei i løpet av en fem års tid. Det er temmelig mange som nærmer seg aldersgrensen, og hvis jeg ikke tar helt feil, så vil det bli store utskiftinger i løpet av få år.
 
Re: Thai ønsker å si opp eldre kabinansatte

Snittalderen i kabin i SAS (når man utelukker sommerfuglene) er på 52-53 år. Da sier det seg selv at det er mange som går av med pensjon de nærmeste årene
 
Re: Thai ønsker å si opp eldre kabinansatte

Med fare for å få hele forumet mot meg, dette skulle SAS også gjort, da hadde man kunnet senke lønnsnivået kraftig, samt spart på pensjoner og fått ett yngre image.

Den som tier samtykker.
 
Re: Thai ønsker å si opp eldre kabinansatte

Med fare for å få hele forumet mot meg, dette skulle SAS også gjort, da hadde man kunnet senke lønnsnivået kraftig, samt spart på pensjoner og fått ett yngre image.

Ja vel, det var en veldig smart løsning.
Kansje alle arbeidsgivere skulle prøve det, hvorfor i det hele ha noen ansatt mer en 1-3 år ? , man blir jo bare grisk , krever mer lønn osv osv.

Nei spark alle med over 5 år ansinitet over alt , nå !
 
Re: Thai ønsker å si opp eldre kabinansatte

Så lenge de gamle damene til SAS er med på å få flyene i lufta på rute - kan godt andre selskaper ha yngre damer som jobber tregere...;)
 
Re: Thai ønsker å si opp eldre kabinansatte

En trist utvikling dette!
Selv setter jeg som oftest større pris på en godt voksen kabinansatt med stor trygghet i det han/hun gjør. Jeg flyr nok langt mer enn gjennomsnittet her, og har hatt mine beste reiseopplevelser med erfarne crew, som med godt humør og en stor dose yrkesstolthet har utgjort den store forskjellen.
Det er synd at vår kjære bransje har blitt slik at det ikke lenger skal være mulig å se for seg en lang karierre i denne delen av bransjen, i all hovedsak for at flybilletten skal kunne være billigere enn flytoget ...
 
Re: Thai ønsker å si opp eldre kabinansatte

Det er stor forskjell på tankegangen til Ola Nordmann og en sørøstasiater. Leser man stillingsannonser i disse landene søker man gjerne etter kjønn, utseende, høyde og vekt. Er våre meninger alltid den rette for andre folkeslag?
Leser at TG vil gi enkelte 30 mnd sluttpakke, det er faktisk en meget god avtale, om man har noe annet å gå til da.
 
Re: Thai ønsker å si opp eldre kabinansatte

... , og om man følge litt med her på forumet så kan man se at SK har tilbudt , hva ? for å nettop senke snittalder/kost... ..
 
Re: Thai ønsker å si opp eldre kabinansatte

Med fare for å få hele forumet mot meg, dette skulle SAS også gjort, da hadde man kunnet senke lønnsnivået kraftig, samt spart på pensjoner og fått ett yngre image.

Selvfølgelig kunne de det. De kan også senke lønnsutgiftene ved å nekte å betale ut lønn. Begge forslagene er omtrent like saklige.

Jeg mener at de ansatte i flybransjen bør myke opp det steinharde ansiennitetsprinsippet som brukes nå, men dette er ikke måten å gjøre det.
 
Re: Thai ønsker å si opp eldre kabinansatte

Det er stor forskjell på tankegangen til Ola Nordmann og en sørøstasiater.

Det er også stor forskjell på hva man har lov til å bruke som utvelgelseskriterier (i alle fall på papiret).

Støtter forøvrig kommentaren om drevne og trygge crew. Dessuten synes jeg det er en rimelig god balanse hos Thai, selv om jeg opplever det som at snittalderen gjerne er noe høyere forrerst i flymaskinene.

Hva gjelder SAS mener jeg personlig at det er blitt helt galt at "sist inn, først ut"-prinsippet har utradert nærmest generasjoner av cabin crew. Jeg tror ikke at dette på noen måte vil utløse noen krise når det blir et generasjonsskifte, men det er ikke til å komme fra at det finnes enkelte som ville/burde ha røket ut hvis man hadde brukt andre prinsipper for overtallighet.
 
Re: Thai ønsker å si opp eldre kabinansatte

Den som tier samtykker.


....så vælger jeg at tie herhjemme - for jeg er gift med en af dem (som dog godt nok ikke er nået så højt op i alderen endnu :o

Men derfor kan jeg jo god mene som angivet ovenfor :rolleyes:
 
Re: Thai ønsker å si opp eldre kabinansatte

Fra ett bedriftsøkonomisk perspektiv, er det jo klart at snarveier ser flott ut på papiret.

Men til og med undertegnede på høyresiden politisk er meget glad for at Norge (og USA for den del) ikke er noe bananland som Thailand og er såpass sivilisert at det er uhørt og ulovlig å foreslå noe slikt.

Klart at denne problemstilligen er noe flybransjen i likhet med andre bransjer alltid vil slite med, men noe som dette er ihvertfall ikke løsningen
 
Re: Thai ønsker å si opp eldre kabinansatte

....så vælger jeg at tie herhjemme - for jeg er gift med en af dem (som dog godt nok ikke er nået så højt op i alderen endnu :o

Men derfor kan jeg jo god mene som angivet ovenfor :rolleyes:

Ser du avataren min skjønner du hvor min frue kommer fra, vi er gift på det 18 året, ikke rart jeg :drink: :colgate:

For å legge all tvil til side, mange eldre kabinansatte gjør en utmerket jobb. De har service i ryggmargen og som pax er vel det viktigst, ved siden av sikkerheten ombord.
 
Back
Top