Thai Airways BKK-OSL-BKK

KrisFlyer

ScanFlyer Blue
Kanskje på tide å lage en ny "thread" angående Thai Airways sin rute mellom Bangkok og Oslo.

Ser på forsiden av nettsiden www.thaiairways.com at de har fått opp en fin reklameplakat for den nye ruten mellom Bangkok og Oslo. Liker spesielt at de også har lagt inn "Norway" i reklamen, samt et bakgrunnsbilde av et stereotypisk norsk fjordlandskap. Tror det er viktig at denne ruten blir profilert som en "gateway" til Norge. Dette kan kanskje være med på å trekke flere turister fra Asia, Australia og New Zealand som velger å reise til Europa via Bangkok med Thai Airways.

Frem til nå har det naturlig nok vært mye fokus på passasjergrunnlaget fra Norge til Asia/Oseania i fm. den nye ruten til Thai Airways. Nå som jomfruturen med Thai Airways til Gardermoen nærmer seg, hvordan tror dere at denne ruten kan benyttes av f. eks Innovasjon Norge i å trekke flere reisende til Norge i tiden fremover?
 
Blir nok i all hovedsak nordmenn på ferietur som vil benytte ruten. Grunnlaget fra Asia/BKK til Norge er vel heller lite sett i den store sammenheng, og dessuten drar de fleste turister når de først drar til Europa, bare innom Norge et par dager, mens de først er "i hogget" i de mer populære turistlandene... Så tror nok ikke ruten åpner for noen turistboom til Norge akkurat.
 
Har sterke tvil om at den nye ruten vil få noe å si for reisende fra Australia og New Zealand. Her nede vet de knapt nok hvor Sverige ligger....

... jeg har gjennomført et par detaljforklaringer med tanke på hvor i verden Norge ligger...
 
Har sterke tvil om at den nye ruten vil få noe å si for reisende fra Australia og New Zealand. Her nede vet de knapt nok hvor Sverige ligger....

... jeg har gjennomført et par detaljforklaringer med tanke på hvor i verden Norge ligger...

Sånn litt OT: Jeg møtte en amerikaner i NYC en gang, som lurte på om Norge lå like ved New Zealand..
 
Frem til nå har det naturlig nok vært mye fokus på passasjergrunnlaget fra Norge til Asia/Oseania i fm. den nye ruten til Thai Airways. Nå som jomfruturen med Thai Airways til Gardermoen nærmer seg, hvordan tror dere at denne ruten kan benyttes av f. eks Innovasjon Norge i å trekke flere reisende til Norge i tiden fremover?

Thai vurderte pax-grunnlaget fra Norge til hele Sør-øst som grunnlag for oppstart av ruten. Veldig mye av forretningstrafikken går videre til bl.a. Singapore, Malaysia, etc.

Og ruten selger som bare det!
 
Har sterke tvil om at den nye ruten vil få noe å si for reisende fra Australia og New Zealand. Her nede vet de knapt nok hvor Sverige ligger....

... jeg har gjennomført et par detaljforklaringer med tanke på hvor i verden Norge ligger...

Etter å ha bodd i Australia i noen år, har jeg en annen erfaring med Australiernes geografikunnskaper. Jeg har møtt overraskende mange mennesker som har mye kunnskap om Norge, og australierne er generelt veldig reiselystne. Hvis man markedsfører Thai Airways sin rute til Norge i Asia, Australia og New Zealand på en skikkelig måte, vil det kunne være starten på en noe økt trafikk fra østen til Norge. Jeg har et inntrykk av at når australierne først drar på tur, så drar de på ferier som varer flere uker/måneder slik at de kan få med seg så mye som mulig av Europa. Det vil da være naturlig å starte ferien i Norge med Thai Airways, og så kan de jobbe seg sørover i Europa med Star Allianse nettverket.

Det kan jo hende at grunnen til at passasjergrunnlaget er lavt fra Asia/Oceania, er fordi det 1. Ikke har vært noen direkterute før nå; 2. At man ikke har markedsført Norge som destinasjon i samme grad som man har gjort i Europa og USA.
 
Jeg håper og tror det er behov for en slik rute fra Norge:)

Jeg jobber i en bedrift i Oslo hvor det ihvertfall er mer og mer fokus på Asia. Vi har mange turer til Asia hvert år og dessuten har vi delegasjoner som kommer til oss hele tiden samt sender mange på utveksling til Asia, Oceania.

Bangkok er ypperlig hub for trafikk til hele Sørøst-Asia og Oceania. Jeg kommer garantert til å bruke ruten hver gang jeg skal til Singapore og Vietnam.
 
Jeg håper og tror det er behov for en slik rute fra Norge:)

At det er behov og grunnlag for BKK-ruten er det ingen tvil om. Det blir derimot spennende å se om THAI beholder A345 på ruten, eller om de setter inn annet materiell når sommerprogramet starter i 2010.
 
Jeg håper og tror det er behov for en slik rute fra Norge:)

Jeg jobber i en bedrift i Oslo hvor det ihvertfall er mer og mer fokus på Asia. Vi har mange turer til Asia hvert år og dessuten har vi delegasjoner som kommer til oss hele tiden samt sender mange på utveksling til Asia, Oceania.

Bangkok er ypperlig hub for trafikk til hele Sørøst-Asia og Oceania. Jeg kommer garantert til å bruke ruten hver gang jeg skal til Singapore og Vietnam.

Med gode connections mellom Oslo-Bangkok-Singapore, vil Thai Airways sin rute til OSL kunne være veldig attraktiv for de mange norske bedriftene som holder til i Singapore. Frekvensen på Thai Airways sine flyvninger mellom BKK-OSL-BKK (5 x pr. uke) er jo høyere enn Singapore Airlines sine flyvninger mellom SIN-CPH-SIN (3 x pr. uke). Dette kombinert med den komfortable A340-500 maskinen vil kanskje kunne tiltrekke seg mange norske/skandinaviske forretningsreisende fra Singapore til Bangkok-Oslo ruten. SQ bruker jo en 777-200 med gammel konfigurasjon på sin SIN-CPH rute.
 
Last edited:
Med gode connections mellom Oslo-Bangkok-Singapore, vil Thai Airways sin rute til OSL kunne være veldig attraktiv for de mange norske bedriftene som holder til i Singapore. Frekvensen på Thai Airways sine flyvninger mellom BKK-OSL-BKK (5 x pr. uke) er jo høyere enn Singapore Airlines sine flyvninger mellom SIN-CPH-SIN (3 x pr. uke). Dette kombinert med den komfortable A340-500 maskinen vil kanskje kunne tiltrekke seg mange norske/skandinaviske forretningsreisende fra Singapore til Bangkok-Oslo ruten. SQ bruker jo en 777-200 med gammel konfigurasjon på sin SIN-CPH rute.

Meget bra kommentert!

Singapore følger Thai-ruten med falkeblikk, og jeg kaster inn mitt tips om at Singapore (eller Malaysian) er på OSL straks de ser substansen i BKK-satsningen til Thai.
 
Meget bra kommentert!

Singapore følger Thai-ruten med falkeblikk, og jeg kaster inn mitt tips om at Singapore (eller Malaysian) er på OSL straks de ser substansen i BKK-satsningen til Thai.


Inte en chans att MH eller SIA öppnar linje till OSL så länge man flyger till ARN/CPH.
 
Og det samme sa vi om Thai, man har jo lov å håpe! ;)


Nja, Thai var väl mest en tidsfråga innan de skulle dyka upp på OSL. Att de skedde nu och med så kort varsel var förstås en bomb.

TG kan komplettera med ytterligare en linje till Skandinavien, i det här fallet OSL, eftersom underlaget är så stort. Förutsättningarna ser annorlunda ut för MH eller SIA.
 
Nja, Thai var väl mest en tidsfråga innan de skulle dyka upp på OSL. Att de skedde nu och med så kort varsel var förstås en bomb.

TG kan komplettera med ytterligare en linje till Skandinavien, i det här fallet OSL, eftersom underlaget är så stort. Förutsättningarna ser annorlunda ut för MH eller SIA.

Jeg mener at det er et passasjergrunnlag for både Thai og SIA ved OSL. Thai vil i såfall sansynligvis nedgradere fra A340-500 til en 777, og hovedsaklig tiltrekke seg turistsegmentet. SIA vil nok heller fokusere primært på businesspassasjerer, og muligens forlenge ruten til USA, f. eks til Houston, tilsvarende det MH har gjort på ruten Kuala Lumpur - Stockholm - New York.
 
Og i går var det Thailandsk matfestival på Youngstorget, med store bannere for den nye direkteruten.
 
Javel, men da sitter vi nok på litt ulik informasjon hva angår akkurat det.

Jag sitter inte med någon information alls - jag spekulerar. Jag har bara svårt att se att någon av dessa två flygbolag som idag flyger 3 ggr i veckan vardera skulle välja att öppna en till linje till Skandinavien.
 
Back
Top