• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Test av kroppsskanner på Gardermoen

Discus

Galley Slave
Medlem
Test av kroppsskanner på Gardermoen

Så har Avinor kommet i gang med test av kroppsskannere.
Som et ledd i å utvikle fremtidens sikkerhetskontroll, skal Oslo Lufthavn teste securityscannere våren 2015.
http://oslomedia.avinor.no/news/fremtidens-sikkerhetskontroll-ved-avinors-lufthavner-105672

I sikkerhetskontrollen på Oslo Lufthavn Gardermoen testes nå securityskannere. Men dette er ingen såkalt nakenskanning – og den er høyst frivillig.
http://www.vg.no/forbruker/reiseliv/naa-er-det-kroppsskannere-paa-gardermoen/a/23392678/

Ser ut som samme type som i USA, og det er positivt så slipper man å bli stoppet i 10%en. Bortsett fra det så synes jeg security på OSL funker veldig fint i dag også.

Last edited:
Re: Test av kroppsskanner på Gardermoen

Utviklingen går fort på dette området ... det er store penger involvert, lite kontroll og kundene lenger ut i systemet, som f.eks. Avinor, nyter godt av dette.

Takk til deg, Osama .... :headbang

og det er positivt så slipper man å bli stoppet i 10%en. Bortsett fra det så synes jeg security på OSL funker veldig fint i dag også.

Ja, du sier noe. 10 % gjelder ikke for meg i alle fall. Har en betydlig høyere andel, sikker 3-4 av 10 tror jeg, noen ganger annenhver gang!

Og security fungerer vel ok, men kunne fortsatt vært litt raskere noen ganger. Fortsatt for få åpne skjekker noen ganger.

Ser ut som samme type som i USA, og det er positivt så slipper man å bli stoppet i 10%en. Bortsett fra det så synes jeg security på OSL funker veldig fint i dag også.

Mens det er sant, så synes jeg generelt at det tar litt lenger tid og gå gjennom scannerene, slik at totalt sett så spises gevinsten med og slippe ekstrakontroll 10% av gangene opp. Dog hvis man kan få det til og gå hurtigere så er det jo lurt

Uansett så vil mna fortsatt trenge de gamle maskinene noen steder da man f.eks med barn som må bæres blir sendt gjennom de gamle klassiske der hvor disse nye er installert

Synes dette er en ok nyhet jeg. Er helt fornøyd med de kroppscannerne.

Må vel også si meg enig med Discus at Security på OSL faktisk er blant de beste.

Jeg er med. Har vel involvert meg innen alt som kan være kreftfremkallende uansett og har sjelden noe å skjule.

Vil det være en scanner av typen som amerikanske flyplasser har hatt i årevis, eller noe a la Newark, hvor man nå kan marsjere gjennom scanneren uten å ta av verken jakke eller belte?

Back