• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Tenker koffert hele dagen...

Hurum

ScanFlyer Gold
Finner «alltid» bagasjen

Halvparten av bagasjeforsinkelsene skyldes mellomlandinger.

«SPORHUNDENE»: Her ser du gjengen i SAS Braathens som tenker koffert dagen lang. F.v. avdelingsleder Ole Vidar Breen, Anne-Karin Thoresen, Olaug Lien Schei og Anders Rodum.

SAS Braathens' «bagasjedetektiver» hører til verdens beste. De er sterkt delaktig i at hele 99% av all forsinket bagasje til slutt blir gjenforent med sin eier.

Oversikter fra AEA (organisasjonen for europeiske flyselskaper) viser nemlig at SAS Braathens ligger på «oppklaringstoppen». De påførte kun 3,5 promille av sine passasjerer bagasjeforsinkelse i 2005.

300 flyselskaper
Jobben til bagasjedetektivene er kort sagt å spore opp savnet og herreløs flybagasje i inn- og utland.

Det gjør de i samarbeid med mer enn 300 andre flyselskaper som samlet betjener 2000 flyplasser over hele verden, og som har et felles datasystem der opplysninger om savnet bagasje blir «matet inn» og «matchet» mot herreløs pargas andre steder på kloden.


GARDERMOEN: Folk fra Serviceair laster et Boeing 737. Foto: Espen Braata
Det verdensomspennende søkesystemet WorldTracer er finurlig oppbygd, og gir forbløffende ofte «treff» såfremt flypassasjeren har vært nøyaktig med å beskrive den savnede kofferten og innholdet i den.

I Norge samarbeider SAS Braathens-kvartetten med Widerøe og Norwegian for å løse bagasjeflokene.

- Datatreff løser mange saker, men veldig mye bagasje blir også sporet opp og gjenforent med sin eier gjennom erfaring og intuisjon, sier de fire på SAS Braathens regionale bagasjekontor, som ligger på Værnes flyplass ved Trondheim.

Todelt prosjekt

Letingen skjer først lokalt. I fem døgn er det bagasjehandlerne på flyplassen som søker og leter.

Deretter blir sakene overført til Værnes.

Der er oppgavene i hovedsak delt i to: Å spore opp savnet bagasje. Å finne ut hvem som eier herreløse bager og kofferter som står igjen på bagasjebåndet, ofte uten navnelapp og «bagasje-tag».

Hadde folk merket bagasjen sin bedre, ville jobben vært lettere.

Etter en stund må «bagasjedetektivene» åpne herreløse kofferter og registrere innholdet, del for del, slik at innholdet kan mates inn i databasen i håp om å få «treff» med savnetmeldingene.

Selv små spor i en koffert kan gi «treff» og oppklaring.

Et godt tips er å legge en navnelapp inni kofferten. Idet «bagasjedetektivene» åpner bagasjen for å registrere innholdet, er mysteriet oppklart!

bilder etc: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=114323
 
Replying to Topic 'Tenker koffert hele dagen...'

"sporhundene" i TRD gjør en kjempejobb - og de gir seg ikke!

Et lite sidespor - Dag Fonbæk er en av mange skap-spottere i VG-redaksjonen!
 
Back
Top