Telezoom til safari

Peppep

ScanFlyer Gold
Jeg har et Nikon D7000-hus med vidvinkelzoom (Nikkor 10-24), normalzoom (Nikkor 18-105) og fastoptikk (Nikkor 35mm/50mm), men mangler en telezoom.

Har noen tips til et bra objektiv som i første omgang skal brukes til safari i Tanzania? Jeg har ikke noe satt noe konkret budsjett, men tenker vel "mid-range", kanskje noe over - men ikke 70-200 f/2.8. ;) Det kan være aktuelt å kjøpe brukt på foto.no el.l.

Jeg har et Nikon D7000-hus med vidvinkelzoom (Nikkor 10-24), normalzoom (Nikkor 18-105) og fastoptikk (Nikkor 35mm/50mm), men mangler en telezoom.

Har noen tips til et bra objektiv som i første omgang skal brukes til safari i Tanzania? Jeg har ikke noe satt noe konkret budsjett, men tenker vel "mid-range", kanskje noe over - men ikke 70-200 f/2.8. ;) Det kan være aktuelt å kjøpe brukt på foto.no el.l.

Hver gang du skifter objektiv, kommer du til å gå glipp av noe :p
Pluss å skifte i støvet i Afrika lukter støv på brikka lang vei. Så en multiobjektiv vil være å anbefale. Har du tenkt å kjøpe FX kamera etterhvert bør du gå for 28-300 (som jeg har og er veldig fornøyd med) Eller så er DX versonen 18-300 å anbefale.

http://www.fotovideo.no/foto/Objekt...F-S-DX-Superzoom-fra-Nikon-130082-p0000154048

http://www.fotovideo.no/foto/Objekt...sk-Utgave--Nordisk-Garanti-122493-p0000129933

Last edited:
Nja, jo... men jeg tenker med en gang "Jack of all trades, master of none". Heller mot at jeg beholder samme objektiv gjennom dagen og kombinerer med et kompaktkamera i tilfelle noe plutselig kommer på nært hold. På papiret er f.eks. 28-300 en god idé, men i praksis har jeg funnet at bl.a. blir "lat" og tar de dårligste bildene mine med 18-105-en. Liker mye bedre å tvinge meg til å være kreativ med å f.eks. kun bruke fastoptikk en hel dag. Men med safari er det litt verre å løpe bort til motivet, så du har kanskje et poeng. *gruble*

Som Ken Rockwell og Scott Kelby sier det; 28-300 erstatter alle objektivene i kamerabaggen og kamerabaggen, og er det eneste de tar med på en ferie

Dere som har peiling på foto utstyr, hvorfor koster 28-300 til Nikon 7-8000 mens Canon sitt koster 22-23000 ? Er det veldig stor forskjell i kvalitet ? Eg er på jakt etter en 28-300 til Canon, og fant et på Foto.no, men det var 10 pr og koster fortsatt 12000

Canon sin veier over dobbelt så mye 1.7kg vs 0.8 fordi Canon sin har mange flere glass innvendig.
Hva Canon sin skal brukes til er jeg usikker på,siden poenget med en ett allroundobjektiv er at den bør være lett å reise med, men denne er alt for stor til det.

Har vel en 55-250 til mitt Canon uten at jeg kan huske å tenkt at "dette blir for nært"

Canon sin veier over dobbelt så mye 1.7kg vs 0.8 fordi Canon sin har mange flere glass innvendig.
Hva Canon sin skal brukes til er jeg usikker på,siden poenget med en ett allroundobjektiv er at den bør være lett å reise med, men denne er alt for stor til det.
Man kan ikke få både i pose og sekk. Dette er jo ikke et objektiv som er myntet på folk som kun ønsker å ta bilder av familien på ferie og maten de blir servert på flyet. Da er Canon 70-300 et mye bedre valg, selv om det kanskje blir vanskelig å ta bilde av flymaten med 70mm.

Man kan ikke få både i pose og sekk. Dette er jo ikke et objektiv som er myntet på folk som kun ønsker å ta bilder av familien på ferie og maten de blir servert på flyet. Da er Canon 70-300 et mye bedre valg, selv om det kanskje blir vanskelig å ta bilde av flymaten med 70mm.

Nikon sin er det. Fungerer bra til det meste ;) Men hva er poenget med Canon sin da man nesten får en 100-400 og 16-35 for samme pris som en 28-300

Last edited:
Men det må da vel være en viss kvalitets forskjell på de to Objektivene? Er nesten som eg er fristet til å gå over til Nikon :)

Takk for innspillene så langt. Har ikke helt slått fra meg 18/28-300, men heller mot å kjøpe Nikon AF-S Nikkor 70-300mm f/4.5-5.6G VR og i tillegg ta med 35mm f/1.4 + kompaktkamera.

Ang 18-300mm:
Our biggest concern about the 18-300mm, though, is its performance at the telephoto end. In practical use, chances are you'll be shooting at maximum aperture much of the time, and relying on the lens's VR system to keep things steady. But image quality at telephoto isn't great especially wide open, and this is compounded by a VR system that we've found to fail consistently across a specific shutter speed range (approx 1/125 - 1/40 sec). The D3200 we used for testing also frequently misfocused slightly when shooting at telephoto. This means that we often found real-world results at to be disappointing in the telephoto range - and especially at 300mm.
http://www.dpreview.com/lensreviews/nikon-af-s-18-300mm-3p5-5p6-vr/5

Back