Teknisk feil på DY fra Evenes til Gardermoen. Hva var galt?
Hei! Undertegnede tok DY fra Gardermoen til Evenes tirsdag morgen 16. sept. 2008. Grunnet teknisk feil ble vi noe forsinket (bytte av flytevester opplyst som grunn..??). Turen gikk greit, men på vei ned flytrappen etter landing registrerte jeg en merkelig "skrapelyd" fra venstre motor. Det virket nesten som rotorbaldene skrapet borti et eller annet?? Like før vi skulle boarde på returreisen (samme kveld kl. 19.05) fikk vi atter beskjed om at det måtte påregnes noe forsinkelse grunnet teknisk feil (ikke skifte av flytevester denne gangen). Samtidig ble det opplyst at "det var telefonkontakt med teknisk avdeling, og at man forhåpentligvis snart kunne starte boardingen". Utenfor kunne vi observere kapteien som lyste inn i venstre motor med lommelykt, samtidig som han snakket i mobiltelefonen med andre hånden. Ca. 20-25 minutter forsinket tok vi av. Etter en stunds flygning kom kapteinen på høyttalersystemet (for anledningen SVÆRT tydelig høyttalersystem). Han beklaget forsinkelsen, fortalte om flyværet, høyde etc. etc., men da han skulle beskrive teknisk feil ble det plutselig mumling, før han med tydelig stemme avsluttet ved å ønske oss en fin tur videre. Nøyaktig det samme gjentok seg på engelsk: Med andre ord svært klar tale på alt utenom forklaringen av teknisk problem! Det virket altså som han ikke ønsket at passasjerene skulle få med seg info om "problemet". Vi landet selvsagt trygt på Gardermoen, men da vi gikk ut av flyet registrerte jeg fortsatt "skraping" fra motoren. Den svært observante lytter kunne for øvrig så vidt registrere "skrapingen" da vi var i luften, men det var sikkert fordi jeg satt på venstre side like ved motoren. Er det noen sakkyndige som har en formening om hva som var galt med flyet denne kvelden (16.09.2008) fra Evenes til Gardermoen??
Hei! Undertegnede tok DY fra Gardermoen til Evenes tirsdag morgen 16. sept. 2008. Grunnet teknisk feil ble vi noe forsinket (bytte av flytevester opplyst som grunn..??). Turen gikk greit, men på vei ned flytrappen etter landing registrerte jeg en merkelig "skrapelyd" fra venstre motor. Det virket nesten som rotorbaldene skrapet borti et eller annet?? Like før vi skulle boarde på returreisen (samme kveld kl. 19.05) fikk vi atter beskjed om at det måtte påregnes noe forsinkelse grunnet teknisk feil (ikke skifte av flytevester denne gangen). Samtidig ble det opplyst at "det var telefonkontakt med teknisk avdeling, og at man forhåpentligvis snart kunne starte boardingen". Utenfor kunne vi observere kapteien som lyste inn i venstre motor med lommelykt, samtidig som han snakket i mobiltelefonen med andre hånden. Ca. 20-25 minutter forsinket tok vi av. Etter en stunds flygning kom kapteinen på høyttalersystemet (for anledningen SVÆRT tydelig høyttalersystem). Han beklaget forsinkelsen, fortalte om flyværet, høyde etc. etc., men da han skulle beskrive teknisk feil ble det plutselig mumling, før han med tydelig stemme avsluttet ved å ønske oss en fin tur videre. Nøyaktig det samme gjentok seg på engelsk: Med andre ord svært klar tale på alt utenom forklaringen av teknisk problem! Det virket altså som han ikke ønsket at passasjerene skulle få med seg info om "problemet". Vi landet selvsagt trygt på Gardermoen, men da vi gikk ut av flyet registrerte jeg fortsatt "skraping" fra motoren. Den svært observante lytter kunne for øvrig så vidt registrere "skrapingen" da vi var i luften, men det var sikkert fordi jeg satt på venstre side like ved motoren. Er det noen sakkyndige som har en formening om hva som var galt med flyet denne kvelden (16.09.2008) fra Evenes til Gardermoen??