Tankespill: BU ble aldri solgt til SK og dermed ingen Norwegian...?

LN-AFG

ScanFlyer Gold
Medlem
Hvordan hadde Braathens sett ut idag hvis vi tenker oss at de mirakuløst overlevde selv og at de aldri ble solgt til SAS. Norwegian hadde aldri oppstått fordi BU fortsatte å leve videre.

Jeg ser for meg en flåte bestående av bare 737NG fly, både -705 og -805. Bare flighter i Europa, BU ville ikke gått inn på en longhaul strategi ala det DY skal inn på.

Kjør debatt!:D
 
Norwegian hadde ikke greid å bygge seg opp hvis Braathens hadde forsatt.
Husk de fikk ferdig utdandede mennesker i bøtter og spann.
Tror nok att Braathens ville kun fly der det var penger å tjene .Kanskje å fly på fjerne Østen med frakt.
 
Du reiser opp en interessant spörsmal, likevel tror jeg du er litt for optimistisk na det gjelder de "forutsetninger" som du nevner

Hvordan hadde Braathens sett ut idag hvis vi tenker oss at de mirakuløst overlevde selv og at de aldri ble solgt til SAS. Norwegian hadde aldri oppstått fordi BU fortsatte å leve videre.
...

Kjør debatt!:D

Jeg tror du glemmer at BU ble solgt för 9-11.

Jeg for min del tror de vil ikke har hadd de finansielle midler a overleve de sjokk-bölger som kom etter. I beste fall vil BU har overlevd som en sma nisje-aktör med 20-25 fly. Ikke mere.

Den ekspansjon som DY klarte ville en BU som en nettverk-selskap med höye kostnader ikke ha klart. Rett og slett fordi de hadde alt internt. Handling, Sales, Maintenance, etc... Og forlik det na med DY, som har det meste outsourced...
 
Siden dette er et tankespill, vil jeg gå tilbake til tiden før Braathens innledet "samarbeidet" med KLM og før Braathens "arvet" endel exSAS ledere, til tiden hvor endelig Fredag og Bu holdt på med det de kunne best, levere solide produkter på innlandet og sakte bygge seg opp i Europa, UK satsningen virket....andre byer var interessante. Hadde BU valgt å fortsette de løslige samarbeidet med BA, aldri latt KLM få berøve dem....og aldri ansatt de SAS lederene som drømte om et mini-SAS....ja da tror jeg de hadde hatt økonomisk ryggrad til å klare seg gjennom tiden etter 9.11 og med de riktige lederene kunne vi ha sett et selskap som også kunne bygge opp der SAS bygget ned...
 
Det var vel egentlig målet om å bli større en SAS i Sverige som tok knekken på økonomien.
Husker at Braathens fikk for lite betalt pr. pax når de fløy for KLM til Bergen og Stavanger men tror ikke dette gjorde det store utslaget.
Innenriksmarkedet var vel noenlunde stabilt bortsett fra at Braathens fikk konkurranse fra SAS på Ålesund og Kristiansand.
Jeg kan ikke forestille meg at Braathens skulle hatt et tilsvarende rutenett slik som Norwegian har idag.
 
Braathens ble drept av sin ekspansjonssyke. Hadde man i Norge hatt Chapter 11 som her, villa man muligens sett et BU som trakk seg tilbake til det de var gode på - norsk innenriks og 'tunge' fritidsruter (LON, Spania) og charter. Da hadde vi gått tibake til modellen med to 'gode konkurrenter' som ikke var redde for å slåss, men samtidig hjalp av hverandre der man hadde nytte av det, enten ved leie av fly eller protection av pax.

Et slik BU ville på mange måter vært likt det DY er i dag, men ville vært mer forbrukervennlig da de f.eks. ville hatt interlining. Prisene ville neppe vært særlig annerledes enn de er i dag, da det ville være i begge aktørers interesse å holde nye aktører ute. Om de hadde kastet seg ut i avgiftshelvetet er et åpent spørsmål, men jeg tro de hadde lagt seg til en modell nær SAS.
 
Siden dette er et tankespill, vil jeg gå tilbake til tiden før Braathens innledet "samarbeidet" med KLM og før Braathens "arvet" endel exSAS ledere, til tiden hvor endelig Fredag og Bu holdt på med det de kunne best, levere solide produkter på innlandet og sakte bygge seg opp i Europa, UK satsningen virket....andre byer var interessante. Hadde BU valgt å fortsette de løslige samarbeidet med BA, aldri latt KLM få berøve dem....og aldri ansatt de SAS lederene som drømte om et mini-SAS....ja da tror jeg de hadde hatt økonomisk ryggrad til å klare seg gjennom tiden etter 9.11 og med de riktige lederene kunne vi ha sett et selskap som også kunne bygge opp der SAS bygget ned...

Hvem var disse ""SAS lederne"? Kan ikke huske de hadde noen "SAS ledere" før de ble kjøpt opp? Siste sjefen i BU var Arne Jensen, eks TV2.
 
Hvem var disse ""SAS lederne"? Kan ikke huske de hadde noen "SAS ledere" før de ble kjøpt opp? Siste sjefen i BU var Arne Jensen, eks TV2.

Det var en som gikk direkte fra SAS, 2 som kom til Braathens via kortere "karrierer" utenfor bransjen etter at de hadde sluttet i SAS og den siste var svært involvert via et reklame/design byrå.....nøkkelord i denne sammenhengen er Best & Back og "Nordlys/Spyttklyse" designet.....
 
Trodde SAS ville hatt klausuler som stipulerte at man ikke kunne gå rett ifra SAS og jobbe for konkurrerende selskap, ihvertfall hvis en kommer ifra en lederposisjon.
 
Trodde SAS ville hatt klausuler som stipulerte at man ikke kunne gå rett ifra SAS og jobbe for konkurrerende selskap, ihvertfall hvis en kommer ifra en lederposisjon.

Nei på 90 tallet hadde SAS ikke det, flere ledere gikk til konkurenter, det eneste var at en normal fikk "gå på dagen" - en annen ble daglig leder av Air Europe i Norge - rett fra lederjobb i SAS Norge...
 
Back
Top