T2

MartinL

ScanFlyer Dusty
Skal stå klar i 2012
Planlegging av ny passasjerterminal (Terminal 2) er i gang. Til å lede dette arbeidet, som er forventet å ta to år, har OSL engasjert Kjell-Arne Sakshaug.

Sakshaug har vært knyttet til Oslo Lufthavn siden 1991 som avdelingssjef og områdedirektør med ansvarsområder som planlegging, prosjektering, flytting og de siste årene med ansvar for flyplassutvikling. Han er utdannet sivilingeniør fra Arizona i 1985 og har forøvrig luftfartserfaring fra Transportøkonomisk institutt, Fjellanger Widerøe AS og Luftfartsverket.

Den enorme veksten i antall flypassasjerer de senere årene har avdekket behovet for en ny passasjerterminal. Den nye terminalen planlegges ferdig i 2012 etter to år med plan- og prosjekteringsarbeide og deretter tre år med bygging.
 
Vet du om de opprinnelige planene med 37 nye gater m/broer, samt ytterligere remote parking er opprettholdt?
 
Ja, raske til å prosjektere er vi ikke i dette landet!! Hvis den veksten OSL har fortsetter vil flyplassen være for liten om ca ett år, så byggearbeidet burde vært i gang allerede!!
 
Originally posted by amatør

Ja, raske til å prosjektere er vi ikke i dette landet!! Hvis den veksten OSL har fortsetter vil flyplassen være for liten om ca ett år, så byggearbeidet burde vært i gang allerede!!

Lydmuren ble allerede brutt på ettersommeren i fjor - designgrensen for nåværende OSL er 17 millioner passasjerer pr. år.

Hvor ille det kan bli på OSL før det blir bedre, kan lett illustreres ved denne tallrekken som viser passasjerantallet ved utgangen av 2011 ved forskjellige prosentvise gjennomsnittsvekst:

2% = 19,5 millioner
3% = 20,5 millioner
4% = 21,5 millioner
5% = 22,6 millioner
6% = 23,7 millioner
7% = 24,8 millioner
8% = 26,0 millioner
9% = 27,2 millioner
10% = 28,5 millioner

Med andre ord ved utgangen av 2011 kan passasjerantallet ligge mellom 15% og 67% over det dagens OSL var designet for ... snakker vi her om trange forhold de kommende fem årene?
 
Originally posted by LN-KGL

Originally posted by amatør

Ja, raske til å prosjektere er vi ikke i dette landet!! Hvis den veksten OSL har fortsetter vil flyplassen være for liten om ca ett år, så byggearbeidet burde vært i gang allerede!!

Lydmuren ble allerede brutt på ettersommeren i fjor - designgrensen for nåværende OSL er 17 millioner passasjerer pr. år.

Hvor ille det kan bli på OSL før det blir bedre, kan lett illustreres ved denne tallrekken som viser passasjerantallet ved utgangen av 2011 ved forskjellige prosentvise gjennomsnittsvekst:

2% = 19,5 millioner
3% = 20,5 millioner
4% = 21,5 millioner
5% = 22,6 millioner
6% = 23,7 millioner
7% = 24,8 millioner
8% = 26,0 millioner
9% = 27,2 millioner
10% = 28,5 millioner

Med andre ord ved utgangen av 2011 kan passasjerantallet ligge mellom 15% og 67% over det dagens OSL var designet for ... snakker vi her om trange forhold de kommende fem årene?

Da er det godt å ha tilgang til Fast Track og Lounge:colgate:
 
Det blir improvisering det Kurt.....

Det samme blir gjort de siste årene på FBU der paxgrensen vel var LANGT under det det var det siste året, på rundt 13 mill vel?

De jeg personlig håper på er at prosjektgruppen finner frem en HOLDBAR løsning slik at vi kan få laget oppstillingsplassene hurtigst mulig. Men da igjen er vi avhengige av å ha plasser å busse pax'en FRA, hvilket vi ikke har så mye av idag......

I tillegg vil jeg anta at det meste av mindre fly på utlandssiden, slik som WF med Dash-8, QI med CRJ'er fra sommeren, BA/SUS med D328'ene, KF med Avro'ene, SN med Avro'ene, AY med E-jets, LH med CRJ'er etc vil bli mer eller mindre konstant busset de neste årene...
 
Bussgatene på utland bygges jo ut om dagen, hvordan blir de? Tenker da på plassen ved hver gate, ant gatereader etc Når feks AF har bussgate så er det ikke morsomt å jobbe med over 100 pax på en gate som er tilpasset det halve.

ENGM RAMP du har vel kanskje noe på dette??

S
 
Lenge siden nå, men i fjor sommer hadde vi MYE. Er litt redd for at det kan skje igjen til sommeren (eller før....) Og det er ganske kjipt med bussgate og mye pax :-)
 
Hvis samme vekst fortsetter utover året, tror jeg alle aktører vil få en utfordring utover sommeren med mye charterfly(ekstra flybevegelser), samt masse pax.

Tror nok en og annen catch kan komme her og der..

Bussing av AF tror jeg aldri jeg har opplevd, men var med på BA på 18X ifjor engang.. Crewet virket veldig fornøyd med den løsningen.. i tordenvær og regn..

Men jeg er enig noen som skrev her, at hadde man planlagt ting litt tidligere, hadde man sluppet og improvisere her og der i fremtiden..


Rune
 
Originally posted by Chainly

Men jeg er enig noen som skrev her, at hadde man planlagt ting litt tidligere, hadde man sluppet og improvisere her og der i fremtiden..

Planlegge? Hva er det?

Nei, her på berget holdes vi oss til skippertakmetoden som vi alltid har gjort
 
Planlagt har vi alltid gjort :) men problemet er jo at vi skal ALLTID planlegge sååå fprbaska seeent....

Aldri ligge noen år i forkant.....Jeg kan ikke fatte hvorfor ikke dette har begynt for et par år siden!

:clap
 
Originally posted by amatør

Ja, raske til å prosjektere er vi ikke i dette landet!!

Så där brukar det låta i Sverige också. Norge är inte på något sätt exceptionellt. Det finns positiva sidor av att projekteringstiden är lång - då ökar chanserna att det blir bra och väl genomfört. Sen finns det ju gränser. Här i Stockholm har en viss motorväg som nu ser ut att äntligen bli av planerats sedan 1950-talet.
 
Back
Top