• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Swift sine priser skuffer

SQ321

ScanFlyer Gold
"Vi er meget skuffede over oplægget, " siger kommunikationschef Oliver Aust fra Easyjet til avisen. Det oprindelige oplæg var 104 kr. for selskaber i de tre store terminaler, og den halve pris for benyttelsen af Swift.

Blir spennende å se hvordan dette produkter blir tatt i mot og hvordan det kommer til å fungere separat og også i forhold til resten av CPH. Jeg har oppfattet at det fungerer relativt godt i SIN uten at jeg kjenner detaljene.

Her er resten av artikkelen: http://www.takeoff.dk/news/19514
 
Hvis jeg husker rett har Swift-passasjerene direkte adgang til hovedterminalene, og dermed synes jeg ikke det er på sin plass med så stor forskjell som easyJet vil ha ... hvorfor skal de ha så store fordeler hvis flyplassproduktet er det samme minus nesebroer?
 
I Singapore fungerer det utmerket. Det er en buss som går fra lavpristerminalen og til terminal 2. Bussen er forøverig gratis så ingenting å si på det.
 
Ja der har den senste uge på ny været lidt "ballade" ang. CPH SWIFT.

Fra takeoff.dk:
Swift- prisen er en del af et nyt priskoncept i Københavns Lufthavn

Fra business.dk:

Københavnsk lavpristerminal vakler

SAS tilgodeset i aftale om ny lavpristerminal

Lavpristerminal skærper priskrig

Dette viser hvor svær en balance det er med en dual strategi, hvor der både satses på de tradtionelle netværksselskaber og samtidig satses på de fremstormende lavpris selskaber på den anden side.

Da det er CPH som er ansvarlig for at finde en prisaftale, som der kan skabes opbakning til blandt fylselskaberne, var dette tilsyneladende det bedst mulige resultat i forhold til at finde den rette balance mellem netværksselskaber og lavprisselskaber.

Herudover skal man heller ikke se bort fra at der i øjeblikket en del spil for galleriet i forhold til SWIFT, da prisaftalen trods alt stadig er til høring hos SLV. Jeg tror derfor at når alt kommer til alt, så vil alle egentlig være ok tilfredse med aftalen. SAS brokker sig men det er egentlig en ganske ok aftale for dem, da deres nuværende omkostninger ved at benytte CPH reduceres - ved SAS' nuværende volume på CPH vil det være en besparelse på omkring 50 mio dkr. om året. Cimber Sterling har da også i den skriftlige udgave af Børsen givet udtryk for, at de yderst tilfredse med aftalen.

easyJet brokker sig også, men det er egentlig også en ok aftale for dem. Med deres nuværende volume på CPH, vil de opnå en besparelse på omkring 20 mio. dkr. årligt. Men måske det faktum at SWIFT nu er blevet 15 kr. dyrere end oprindeligt planlagt, kan få Ryanair til at bakke ud - om ikke andet kan de benytte dette som undskyldning, i stedet for at melde ud at de ikke tør tage kampen med fagforeningerne på CPH.

Nå men sagt tror jeg egentlig at alle i sidste ende vil være tilfredse - selvfølgelig med den betragtning at neværksselskaberne helst så SWIFT som så dyr som muligt, at lavprisselskaberne helst så SWIFT så billig som muligt og at CPH helst så differende mellem de eksisterende terminale og SWIFT som så stor som muligt...
 
Back
Top