Og her er trip-report del 1...
16. mai 2008
KL1204 SVG-AMS kl 1740-1915
Boeing 737-800 - PH-BXC
Dagen begynte med jobb fra kl 0630 og etter mine obligatoriske 8 timer var det ut døren nøyaktig kl 1430. Så var det hjem og dusje før det ble bil til SVG. Det ble parkering på P7 som er langtidsparkeringen på SVG til 100kr døgnet. Kunne da parkert gratis på Sola sjø, men gadd ikke, har da råd til å betale 200 kr for å parkere på P7. Måtte parkere helt borte med Pratt & Whitney så det ble et lite stykke å gå da. Men det stykke der var ingenting i forhold til det jeg gikk på 17 mai....mer om det senere.
Kom meg bort til terminalen, og fikk ut noe € før avreise.
Da jeg kom meg inn ved tax-free butikken så så jeg at det sto en KLM B733 på gate, og trodde med en gang at det hadde blitt flybytte. Men det var vel AMS-BGO som hadde diverted pga streiken, usikker om det var AMS-BGO maskinen. Uansett, flyet jeg skulle fly med kom inn ca kl 17 og var en fin B738 med reg PH-BXC. Boarding startet ca 1730 fra gate nr 12 og pushback ca 20 min senere. Fikk sete 14F som var bakre nødutgang over vingen, masse beinplass til å strekke mine 170-175cm på...

(Altså
jeg er 170-175, ikke beina mine...

)
Flyturen ble unnagjort uten noen hendelser som er nevneverdige. Fikk med meg at det stod en An124 på SVG, hadde håpet på to, men de var vist ikke der samtidig. Mat ble det ikke, men fikk valget mellom en pose med kjeks og en enkel kjeks (som jeg valgte på hjemveien). Valgte posen med kjeks som var noe små kjeks som lignet på Ritz, bare at de var firkantet og noe mindre. Valgte cola å drikke til. Landet på AMS RWY 06 on-time ca 1915 og taxet inn på D7. Cabinfactor på rundt 95% vil jeg anslå uten å vite noe sikkert.
Ble litt spotting på AMS mens jeg ventet på neste flight. Hvor jeg blandt annet så SK B736 (LN-RPH) og SK A319 (OY-KBP) som skulle til hhv OSL og CPH. På vei ut i terminal B så er det malt forskjellige ting på vinduene, skikkelig stilig.
16. mai 2008
KL1273 AMS-NCE kl 2035-2230
Fokker100 - PH-OFG
Så var det videre til NCE. Avgang fra buss-gate B22. Boarding startet 2010 og var i sete 15A (nødutgang) ca 15 min senere. Etter at bussload nr 2 var ombord så kom vi oss avgårde ca 2040. RWY 36C ble det. På denne flighten ble det servert sandwich (som de kalte det, jeg vil kalle det rundstykker), disse var veldig gode og bestod av ett rundstykke med ost og ett med bringebærsyltetøy. Drikke ble appelsinjuice og cola. Fikk noe senere noen karamellkjeks som også var veldig gode. Spurte om å få flere av de etterpå...^_^
Selve flyturen gikk greit, men det var litt turbulens i begynnelsen og spesielt den siste halvtimen. Litt etter vi hadde begynt desend til NCE så begynte det å dryppe vann fra håndtaket til nødutgangen og ned på buksa mi. Brukte 2 spyposer som skjold resten av turen
Landet på RWY 04L på NCE ca kl 2250 og var på hotellrommet ca 2330. Valgte ett annet hotell enn egentlig planlagt. Havnet på
Novotel Nice Arenas Aèroport som ligger rett ved terminal 1. Hadde på forhånd requestet et rom så høyt oppe som mulig og med utsikt mot havet (les flyplassen

) Rom ble nr 916, i øverste etasje. Lurer på om man kanskje hadde fått bedre utsikt over flyplassen fra rom nr 914.
Bilder:
Nr 1: PH-BXC på vei til gate
Nr 2: Wingleten så fin ut i solskinnet. Fra venstre til høyre: Sas, Vildanden og Atlantic Airways
Nr 3: An124 bekreftet på SVG
Nr 4: Posen med kjeks som jeg fikk på SVG-AMS, pluss colaen
Nr 5: Malt på vinduer på vei ut terminal B på AMS
Nr 6: LN-RPH på AMS på vei til OSL. OY-KBP stod til høyre for -RPH
Nr 7: PH-OFG som skulle frakte meg til NCE
Nr 8: Maten på flyet til NCE. "Sandwich" med bringebær syltetøy og gulost. GODT!

Nr 9: Kjeksen som ble utdelt, og fikk flere av disse "on request". Bildet tatt på hotellet