Svenske piloter i sympatistreik - mye kanselleringer

MD11

ScanFlyer Dusty
Enda et slag i magen til luftfarten, nå streikes det i sympati også. 100 kanselleringen hos SAS i Sverige i dag, dette koster penger.

SAS må idag - onsdag 16. juni, innstille rundt 100 flyavganger, som følge av flystreiken i Sverige. Innstillingene rammer først og fremst de svenske innenriksavgangene, men også enkelte europeiske avganger blir berørt, melder boarding.dk.

http://www.boarding.no/art.asp?id=42112
 
Last edited by a moderator:
Re: SAS piloter i sympatistreik - kanselleringer

Även DY och TF och BLX piloter har sympatistrejkat och har haft inställda/kraftigt försenade avgångar idag då alla SPFs piloter var uttagna.Det är med glädje jag konstaterar att jag är ledig idag.
 
Re: SAS piloter i sympatistreik - kanselleringer

Det streikes for en viktig sak i det minste!

...ellers bør vel topic endres for å vekte litt mot SAS vs DY siden DY også streiker :) Jeg blir ikke overrasket hvis streiken etterhvert sprer seg til Norge, om i det minste bare for noen timers politisk markering.
 
Re: SAS piloter i sympatistreik - kanselleringer

Hvor mange flighter har DY kansellert? De har jo også en betydlig innenrikstrafikk ...

[mod] Enig med TCAS - jeg justerer litt på tittelen. [/mod]
 
Från Norwegian.se

Pilotstrejk i Sverige

Svensk pilotförening har varslat om sympatistrejk onsdagen den 16 juni mellan kl 05.00-13.00 vilket kommer att påverka vår tidtabell. Vi uppmanar våra resenärer att följa med på den här sidan för en uppdatering av trafiksituationen. Du kan också ställa frågor till vårt Facebook team på följande länk.

Extraflighter till och från Palma Mallorca

DY6812 Palma-Mallorca - Stockholm AVG 21.25
DY809 Stockholm - Oslo AVG 15.25
DY6811 Oslo - Palma-Mallorca AVG 17.15
Följande flygningar kommer att flygas med försening 16 juni:

DY3963 Stockholm - Budapest (ny tid 14.00) incheck innan 13.00
DY3964 Budapest - Stockholm (ny tid 16.45) incheck innan 15.45

DY3937 Stockholm - München (ny tid 16.45) incheck innan 13.00
DY3938 München - Stockholm (ny tid 16.45) incheck innan 12.20

DY3863 Stockholm - Split (ny tid 14.00) incheck innan 08.45
DY3864 Split - Stockholm (ny tid 17.40) incheck innan 12.25

DY3739/DY3740/DY3741/DY3742/DY3743
Stockholm - Luleå (t/r/
1t 15m försenad

DY3711/DY3712/DY3715
Stockholm - Umeå (t/r)
2t 15m försenad

DY3891/DY3892/DY3773/DY3774/DY3793/DY3794
Stockholm - Köpenhamn / Oslo - Stockholm / Bergen - Stockholm (t/r)
30m försenad

Följande flygningar är inställda 16 juni:

DY3885 Stockholm - Köpenhamn
DY3886 Köpenhamn - Stockholm

DY3871 Stockholm - Helsinki
DY3872 Helsinki - Stockholm

DY3701 Umeå - Stockholm
DY3702 Stockholm - Umeå

DY3735 Luleå - Stockholm
DY3736 Stockholm - Luleå

DY3761 Stockholm - Kiruna
DY3762 Kiruna - Stockholm

DY3813 Stockholm - Malaga
DY3814 Malaga - Stockholm

DY3811 Stockholm - Palma Mallorca
DY3812 Palma Mallorca - Stockholm

DY3700 Umeå - Stockholm

16 juni - 12.00
 
Jeg har vondt for å forstå hvorfor ansatte i selskaper skal sympatistreike når dette ene og alene rammer egne selskaper som har liten eller ingen innvirkning på sakens kjerne.
Spesielt tragidk blir dette for SAS som allerede sliter.
Pilotene i SAS var også hardt ute når det gjaldt CAU sin motvilje til å komme til avtale for et par måneder siden.
Så når de selv velger dette, så er vel egentlig ikke de noe bedre en Danske kabinansatte. Dette rammer jo tross alt et selskap som sliter nok allerede.
 
Jeg har vondt for å forstå hvorfor ansatte i selskaper skal sympatistreike når dette ene og alene rammer egne selskaper som har liten eller ingen innvirkning på sakens kjerne.
.

De er pålagt av Svenska Pilotforeningen, er de ikke .. ?
 
Nu är jag inte någon fan av strejk vanligtvis men denna får till stor del mina sympatier då ett negativt resultat inte bara skulle påverka piloter utan en hel bransch. Sen att det skapar kaos för mig och mina kollegor som möter passagerarna, det är en annan sak.
 
Måten eierne av enkelte selskaper (avia) raserer arbeidsvilkårene til de kanskje mest sårbare i kjeden (nyutdannede piloter med lav ansiennitet, høyt studielån og begrenset omgangskrets) er forkastelig, så tanken til SPF er vel at de store selskapene (SK, DY osv.) skal sette sitt press på ideene til avia. Å si opp noen med betingelse A en dag, og ansette de med samme arbeidsoppgaver i en vikarierende stilling til halvparten av betingelsene i A dagen etter er jo for å si det mildt suspekt!

Hvis vi ser over dammen, så er tragiske ulykker som i f.eks Buffalo, delvis fremtvunget av at pilotene i regionale selskaper ikke klarer å brødfø seg på fulltidslønningene fra flyselskapet. Med andre ord er de påtvunget å jobbe ekstra ved siden av en allerede heltidsstilling. Resultatet av det kan jo alle klare å tenke seg til - Utmattelse, depresjon og ukonsentrerte piloter bak spakene.

Ønsker vi dette i Europa?... Jeg gjør iallefall ikke det
 
Last edited:
Jeg har absolutt ingen problemer med streikeårsaken. Det er helt forkastelig å behandle arbeidstakere på den måten.

Men det er helt på tryne å ta ut resten av bransjen i sympatistreik. Det gavner ingen, spesielt ikke siden industrien allerede sliter nok. Skal streik som virkemiddel ha noen hensikt må den ramme noen som kan påvirke saken. Og det kan værken SAS eller DY i dette tilfellet. Da blir det feil at de og deres pasassjerer blir rammet av en konflikt som ligger langt utenfor deres ansvar.
 
Selvfølgelig kan SK og DY i et litt vidt perspektiv påvirke dette! Både Bjørn Kjos og Mats Jansson kan være flinke til å påpeke hvor forkastelig dette er, og ja, at andre enn de det gjelder blir rammet i sympatistreik er vel normalt?

Det er langt mer forkastelig at vektere helt uten utdannelse og faglig tyngde skal lamme f.eks. nord norge der flytransport er en essensiell måte å komme seg fra a til b på. At vektere som forøvrig i mitt syn er litt til overs på en flyplass skal lamme flytrafikken, er mer betenkelig. En vekter har ikke brukt nevneverdig lang tid på utdannelsen sin, og dermed er det heller ikke fair at man skal kunne sammenligne vekterbransjen med fagutdannelser man bruker flere år på å fullføre.

Hvilken skade gjør en colaflaske gjennom sikkerhetskontrollen, eller for sikkerheten ombord i et fly? Paradoksalt nok er det stort sett cola og fantaflasker som blir konfiskert i vekternes høygård!....

Det siste litt off topic, men like fullt synes jeg det er vesentlig for å sette ting i perspektiv.
 
"Både Bjørn Kjos og Mats Jansson kan være flinke til å påpeke hvor forkastelig dette er"
Bjørn Kjos har vel selv noen piloter på kontrakt, så han bør vel ikke uttale seg i denne saken. Og Mats Jansson har vel større problemer problemer på bordet, så det kommer vel neppe noe fra de herrene.
 
"Både Bjørn Kjos og Mats Jansson kan være flinke til å påpeke hvor forkastelig dette er"
Bjørn Kjos har vel selv noen piloter på kontrakt, så han bør vel ikke uttale seg i denne saken. Og Mats Jansson har vel større problemer problemer på bordet, så det kommer vel neppe noe fra de herrene.

Bjørn Kjos har meg bekjent ikke sparket fast ansatte piloter og ansatt dem på kontrakt. Mao to vesentlig forskjellige scenarier!

Mats Jansson har mange problemer å forholde seg til, men en av egenskapene til en toppsjef er å multitaske. Klarer man ikke det, er man ingen toppsjef!
 
Selvfølgelig kan SK og DY i et litt vidt perspektiv påvirke dette! Både Bjørn Kjos og Mats Jansson kan være flinke til å påpeke hvor forkastelig dette er, og ja, at andre enn de det gjelder blir rammet i sympatistreik er vel normalt?
SK og DY er ikke en part i konflikten. Da bør de ikke rammes av streiken, streiken har jo større effekt når selskapet som er årsak blir rammet mens konkurentene fortsatt flyr.

Og hvorfor skal ledelsen i et firma bry seg om hva ledelsen hos en konkurent sier. Nei, dette blir for dumt.
 
SK og DY er ikke en part i konflikten. Da bør de ikke rammes av streiken, streiken har jo større effekt når selskapet som er årsak blir rammet mens konkurentene fortsatt flyr.

Og hvorfor skal ledelsen i et firma bry seg om hva ledelsen hos en konkurent sier. Nei, dette blir for dumt.

Fordi det er en felles fagorganisasjon som grupperer begge firmaers ansatte. Fag- og gruppetilhørighet gjør at moralske overgrep som dette må belyses. De streikende hos en liten aktør som avia får ikke den oppmerksomheten som kreves om ikke de større selskapene blir involvert.

I prinsippet er det feil at 3. part berøres, men har den svenske fagforeningen noen alternativer?
 
Sjelden har man sett en bedre grunn for streik enn dette.
I en del regionale svenske flyselskaper, bl.a. AVIA, har man sagt opp piloter, for så erstatte disse med kontraktsansatte med ingen ansettelsesrettigheter (eller truet med dette).

Saken er særdeles oppsiktsvekkende!

Luftfarten er særegen med sine helt spesielle krav til sikkerhet. Her setter man slike krav til side, fra enkelte eierhold, der avkastningen på aksjene er i fokus.

Kjempebra at pilotene samler seg her, og viser samhold - i sympati.

Tally-Ho
 
- Det gjelder ikke meg, er en kommentar som ikke holder i et sikkerhetsrelatert yrke. Det er nok av amatører, både i styrer og i stell, men de proffe som er nevnt tidligere i lenken her følger utmerket godt med på hva som skjer, og slipper det lille selskapet unna med å gjøre det er det ikke vanskelig å se at det skaper presedens for de større senere.
 
Slaget ser ut til å være vunnet, men krigen fortsetter garantert.

Svensk Pilotförening når en uppgörelse med Avia Express
Svensk Pilotförening når en uppgörelse med Avia Express om anställning av piloter

Pressmeddelande Svensk Pilotförening


Svensk Pilotförening når en uppgörelse med Avia Express om anställning av piloter

Svensk Pilotförening (SPF) har sedan flera månader varit i konflikt med Avia Express med anledning av företagets beslut att ersätta alla sina fast anställda piloter med korttidsinhyrd personal. Förhandlingar har förts under lång tid och alla piloter i Sverige har berörts av den strejk som bröt ut den 16 juni med anledning av denna konflikt.

Idag har SPF och Avia Express nått en överenskommelse där företaget nu återanställer piloter motsvarande 26 heltidstjänster.
Bolagets verksamhet har minskat i omfattning, men alla de piloter som företaget kommer att använda kommer nu att vara anställda i företaget. Man har alltså nu övergett tanken på att ersätta sin fast anställda personal.

- Vi betraktar detta som en fullständig framgång där SPF visat att en helt enad pilotkår markerat att man inte accepterar korttidsinhyrning som ersättning till fast anställda piloter, säger Gunnar Mandahl, ordförande i SPF.

Överenskommelsen innefattar också att Avia Express framöver kommer att ingå i regionalflygsavtalet. För SPF har detta varit ett krav för att kunna likrikta villkoren för regionalflygsmarknaden.

- För SPF är det självklart att piloters löner och villkor inte skall användas som konkurrensmedel. Med denna överenskommelse har vi tagit ett stort steg för att åstadkomma detta fortsätter, Mandahl. Förhandlingarna om regionalflygets villkor kommer nu att fortsätta, avslutar han.

SPF förutsätter att en framtida expansion av Avias verksamhet även den innebär att Avias piloter bemannar Avias flygplan om ett ökat personalbehov uppstår.

Svensk Pilotförening (SPF) representerar medlemmarna genom demokratiskt valda pilotkolleger. SPF verkar för säkerhet, kvalitet, god arbetsmiljö och förbättringar i kollektivavtal rörande löner och allmänna villkor.
Svensk Pilotförening har idag cirka 2000 medlemmar.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Gunnar Mandahl, ordförande Svensk Pilotförening
Tel 070-620 83 38

Michael Rongve, generalsekreterare
Tel. 070-525 14 77

Rebecca Rosenvinge, presskoordinator
Tel 070-9972885
SPF
 
Back
Top