• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Svart nese

LN-SSL

ScanFlyer Gold
Aner ikke hvilket forum dette passer i, men jeg prøver allikevel: en liten fillesak jeg lurer på når jeg ser bilder av div. fly; når ble det slutt på å bruke den matt-svarte fargen på nesekon, og i noen tilfeller, oppover mot cockpitvinduene? Og om noen ønsker å prøve på et svar: hvorfor ble den i det heletatt brukt?

Som sagt, ikke noe viktig..., bare lurte..:)

Den svarte nesekonen og det svarte opp mot cockpiten er egentlig to forskjellige ting.
Det svarte på nesen er/var så vidt jeg vet laget av gummi, og grunnen til at den tidligere ikke ble lakkert innbiller jeg meg var at eldre lakker kunne virke inn på radarstrålingen eller noe sånt, jeg kan ikke så mye om det. Det under cockpitvinduene er en spesiell matt lakk som er der for å unngå refleksjoner. Dette kalles "glareshield" tror jeg, men også den øverste delen av instrumentpanelet (ikke takpanelet, men der A/P sitter) i cockpit kalles "glareshield" av noen.

Når det ble slutt på dette var vel litt varierende, men de fleste forsvant vel i løpet av 80-tallet.

Da har vi faktisk omtrendt likt med peiling her da. Det var noe sånt jeg synes jeg har hørt en gang ja. Det finnes sikkert andre lakktyper på markedet i dag, hvis det var det som var årsaken til at nesekon ikke ble lakkert, men sola lager vel fortsatt de samme refleksjonene..... Men, det passer seg vel ikke helt inn med svarte "kladder" hist og her nå til dags, når det er om å gjøre å ha den mest fancy livery'n:D

Ha en fortsatt god natt, da hiver jeg inn håndkledet etter kveldsskiftet:)

Alitalia kjører fortsatt på med svart nesetupp. airTran bruker fortsatt svart lakk foran cockpitvinduene. For å nevne noen.
Vet at blant annet Lufthansa på noen av flytypene sine bruker en matt type hvit lakk foran cockpitvinduene fremfor den svarte tradisjonelle.

British Airways sine 757 er klassikere i denne sammenheng, med sine svarte gummiringer på nosecon. Såvidt jeg vet er det ingen andre 757-operatører med denne varianten.

Back