Sukhoi Superjet savnet i Indonesia

Utrivelig lesning, håper virkelig dette bare er en eller annen missforståelse!
 
Kan se ut som det er CFIT - her litt fra The Aviation Herald:
Indonesian Authorities reported the aircraft was enroute at 10,000 feet near Mount Salak when at about 15:30L (08:30Z) the crew requested and was cleared to descend to 6,000 feet. This proved to be the last radio transmission. Radar contact was lost when the aircraft was in a right hand turn descending through 6,200 feet. A search operation has been initiated and is mounting, first search flights have not yet found any trace of the aircraft.

Mount Salak is 2,211 meters/7254 feet high.

http://avherald.com/h?article=44f464f7&opt=0
 
Ser ut til å bli exstremt vanskelig arbeid som ligger framfor letemanskapet.
Og svärt trist :-(
Håper funn av de "svarte boksene gir svar"
 
Ser ut som flyet har gått rett i fjellveggen

Foto: Reuters
1336626454160_558.jpg
 
Likner nesten litt på ulykken med Herculesen på Kebnekaise.Tragisk uansett. RIP
 
Tenkte på det samme, og det skjedde med et amerikanskbygd fly, så menneskelig faktor har mye å si. Men får se hva havarikommisjonen konkluderer med... Trist uansett for alle de berørte.
 
Ser ut som at TAWS (Terrain Awareness System) var avslått eller INOP ...

Russian blogger/photographer Sergey Dolya was in Indonesia with the Sukhoi Superjet Road Show when Wednesday’s second demo flight disappeared. Dolya was not on the downed flight, but did onboard an earlier flight from which he shared these photos. It was Dolya who broke the story that the plane was missing via Twitter.

The photos of the previous flight show a jovial and fun atmosphere, as is the case on just about any demo flight, and passengers and crew on the missing flight would have been no different.

http://www.nycaviation.com/photo-ga...ess-warning-system-are-highlighted-in-orange/
 
Ser ut som at TAWS (Terrain Awareness System) var avslått eller INOP ...

Er det bildet tatt mens de er i luften? Er jo veldig mye annet som står til "Off" også (som selvfølgelig kan være normal for alt jeg vet :-). "Ext Pwr" står på "On" som jeg ville tolket at de fikk strøm utenifra?
 
Det er vel normalt at slikt som fuel pumps og el-generatorer er på in flight, så dette er vel tatt på bakken...? Hva det betyr at det står "fault" på terrain awareness vet jeg ikke hva betyr.
 
Last edited:
Denne flystyrten har fått enkelte kommentarer til å minnes Paris Air Show i 1973 på Le Bourget da den sovjetiske "concorden" Tu 144 styrtet under i dag enda uavklarte omstendigheter. Denne hendelsen bidrog til å gravlegge dette prosjektet.

Film av styrten: http://www.dailymotion.com/video/x4xjan_explosion-du-tupolev-144-le-bourget_tech#

Utfyllende opplysninger på Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/1973_Paris_Air_Show_crash


Leser ellers på spiegel online at denne hendelsen i Indonesia vil være et tydelig tilbakeslag for Superjet'en, men at prosjektet er såpass viktig for den russiske staten at de vil fortsette å subsidiere prosjektet. Skulle det i tillegg vise seg at årsaken skyldtes feilvurderinger hos piloten (slik mange indikasjoner nå tyder på), trenger det på sikt heller ikke å si så mye for selve flytypen.

http://www.spiegel.de/wirtschaft/un...er-russische-luftfahrtindustrie-a-832488.html
 
Umulig å si at taws ikke fungerte/var slått på i forhohold til når bilde ble tatt. Virker ikke som preflight checklist var gjort når bilde var tatt. Ser blant annet at drivstoff pumper og batterier ikke var satt på..
 
Det blir nå tydeligere og tydeligere at årsaken til havariet kan ha vært feil gjort av piloten. han hadde lagt flyet ned mot 1800 meters høyde for å vise folkene ombord en miliærbase. I tillegg hadde de forutgående demonstrasjonsflyvningene hatt karakter av rene joy flights med karnevalistiske innslag, blant annet av en halvnaken mann utkledd som Poseidon. Han holdt også moro inne i cockpit'en.

Spiegel online har mer. Der er også en lengre fotoreportasje fra rednings- og ettersøkningsarbeidene.

http://www.spiegel.de/panorama/supe...lot-wollte-militaerbasis-zeigen-a-832837.html
 
Back
Top