Styrmannen ble syk. Flyvertinne overtok spakene

Twin Otter

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
(Dagbladet.no): Først i dag avsløres detaljene omkring en svært dramatisk hendelse i en Boeing 767 fra Air Canada over atlanterhavet 28. januar i år.

Med 146 intetanende passasjerer om bord slo førstestyrmannen seg fullstendig vrang og måtte tvinges bort fra spakene og ut av cockpiten. Kapteinen måtte be om hjelp til å lande flyet - og fikk uventet hjelp da det viste seg at en av flyvertinnene hadde passasjerflylappen.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/11/19/554709.html

Re: Styrmannen ble syk. Flyvertinne overtok spakene.

Jowser.... Flaks at de hadde en backup.. I slike situasjoner er det greit med 3 piloter

Hvorfor har en purser "passasjerflylappen" for flermotorsfly??

Last edited by a moderator:

Hvorforhar en purser "passasjerflylappen" for flermotorsfly??

And why does RadioShack ask for your phone number when you buy batteries??

Last edited by a moderator:

Kan vel tenkes at denne purseren hadde en drøm om å bli pilot en gang, men klarte ikke å få seg jobb da? Er jo en del som jobber i innsjekk på OSL som har full ATPL :P Og er vel (har iallefall vært) en del i Oslo taxi med ATPL også :P

cabincrew kan brukes i cockpit ved en situasjon der en av pilotene er fraværende (sykdom el.). De skal da sette seg i det ledige setet og hjelpe piloten med å lese sjekklister mm.

Førstestyrmannen må imidlertid belage seg på et annet yrke i tiden fremover. Han måtte tilbringe 11 dager på mentalsykehuset i Ennis før han kunne sendes hjem til Canada i luftambulanse.

Han vil trolig aldri få fly igjen.

Nei sier du det gitt...

Hvorfor har en purser "passasjerflylappen" for flermotorsfly??

Många bakom check-in disken har också certifikat av olika grad och andra med relativt höga utbildningar. Döm inte hunden efter håren.

Många bakom check-in disken har också certifikat av olika grad och andra med relativt höga utbildningar. Döm inte hunden efter håren.

Joda, jeg mener, en ting er om hun hadde hatt PPL eller sportspilot license eller noe - men sertifikat for flermotors passasjerfly er jo ikke det enkleste å få tak i - og det er vel heller ikke helt gratis..

Og derfor hadde hun ingen rett til å ha det? Sorry, du kan ro så mye du orker, men av og til må man bare innrømme at man har sagt/skrevet noe dumt. ,-)

Sertifikat for flermotors passasjerfly høres jo veldig flott, såvidt jeg har fått med meg har det kommet fram at hun hadde CPL med utløpt Instrument Rettighet.
At hun kunne assistere kapteinen ved å lese sjekklister, evt. snakke på radio er flott og bra utnyttelse av tilgjengelige resurser av kapteinen. At hun tok kontrollene som det har vært skrevet noen steder tviler jeg sterkt på.
Er uansett ikke tvil om at han kunne landet flyet sikkert også uten hennes hjelp.

Ang. flyverter/inner med CPL var det vel i omstruktureringsfasen fra NorShuttle til Norwegian et par piloter som jobbet i kabinen en periode og det har også skjedd i andre selskap.

Hun må gjerne ha det, og det er jo i dette tilfellet veldig praktisk at hun hadde det, selvom man vel kan anta at det nok hadde gått bra uansett. Ser at det kan være tilfeller med omskollering blandt annet ja. Jeg gir meg, men jeg synes fortsatt det var en ganske interessant situasjon!

Altså, jeg så en film en gang, hvor en flyvertinne landet en 747 helt alene....

Jeg så en film en gang der flyvertinnen fikk en ordentlig pilot droppet inn gjennom et hull i cockpit rett over Rocky Mountains og SLC.

Jeg så en film en gang der flyvertinnen fikk en ordentlig pilot droppet inn gjennom et hull i cockpit rett over Rocky Mountains og SLC.

Ja det var sprøtt - vel å merke pilot nr 2 - den første snublet i forsøket og må ha slått seg veldig når han traff bakken.

Back