• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Strengere innflygningskrav gir problemer i Hammerfest

Replying to Topic 'Strengere innflygningskrav gir problemer i Hammerfest'

Folk er ganske bortskjemte i dette landet. Hva er vitsen med at det skal ligge en liten flyplass i hvert eneste tettsted og hver eneste lille byer? Hammerfest-lakselv tar 2 timer med bil. Kanskje litt langt, men det hadde blitt billigere for hammerfestbefolkningen om de heller brukte lakselv. Om de for eksempel skal til oslo, slipper de turen via Tromsø. etc etc etc:skep

et par kjøreeksempler mellom norske flyplasser:

Kjevik-Sola: 3 t 51 min
Kjevik-Torp: 3 t 9 min
Sola-Flesland: 3 t 36 min
Flesland-Ålesund: 7 t 24 min(kan det stemme?)

Gidder ikke snakke om triangelet på nordvestlandet en gang

Svolvær - Leknes: 1 t 5 min
Andøya - Skagen: 1 t 38 min
Skagen - Evenes: 1 t 44 min
Svolvær - Evenes: 2 t 60 min(før Lofast er ferdig)
Evenes - Framnes: 1 t 11 min

og bla bla bla...Tror nok tilbudet hadde blitt bedre over de større flyplassene, om mange av de små bare forsvant!

Originally posted by catocontrol

Folk er ganske bortskjemte i dette landet. Hva er vitsen med at det skal ligge en liten flyplass i hvert eneste tettsted og hver eneste lille byer? Hammerfest-lakselv tar 2 timer med bil. Kanskje litt langt, men det hadde blitt billigere for hammerfestbefolkningen om de heller brukte lakselv. Om de for eksempel skal til oslo, slipper de turen via Tromsø. etc etc etc:skep

Ja det tar omtrent to timer fra Hammerfest til Lakselv. Men om de kjører til Lakselv så må de likevel bytte fly i Tromsø da et ikke er direkte ruter fra Lakselv til Oslo bortsett fra i sommer. Da er Alta er bedre alternativ. Det er like langt fra Hammerfest til Alta som til Lakselv og vi har direkte fly flere ganger om dagen. Nå har Hammerfest lufthavn ganske bra med trafikk, og spesielt etter Snøhvit så er trafikken bra, så å legge den ned er neppe noe ideell løsning. En annen ting i forhold til Hamerfest er at et av fylkets to sykehus ligger der, og med de avstandene vi har i Finnmark så er det en del syketransport med fly. Hadde blitt håpløst å hatt sykehuset i Hammerfest uten flyplass.

Men en kunne selvsagt flyttet sykehuset til Alta. Det har vært mye diskusjon om det her oppe i senere tid. Men jeg tipper nok at sykehuset blir liggende der hvor det er.

At enkelte andre flyplasser kan legges ned er en annen sak. Vardø lufthavn f. eks ligger ikke mere enn 7 mil fra Vadsø lufthavn, og den strekningen kjøres på en times tid, om det ikke er stengt over Domen.

Vel, hadde man fått en storflyplass for Finmark er jeg sikker på at flere og bedre ruter raskt kommer til fylket. Men slik som det er nå så må nok man belage seg på at man må via TOS uansett (evt innimellom ALF/KKN)

Originally posted by catocontrol

Flesland-Ålesund: 7 t 24 min(kan det stemme?)
Ja. vet ikke helt hva du har brukt til å regne ut tidene, men mellom Bergen og Ålesund er det ganske så mye vann og berg som må forseres på den ene eller andre måten, så jeg ser ikke bort i fra at det kan ta så lang tid.

Back