"Støttehjul" under halen?

perpåhøvik

Newcomer
Medlem
"Støttehjul" under halen?

Hei, og godt nytt år! Så kommer enda et, kanskje dumt for noen, men ikke for meg, spørsmål: Hva/hvorfor har IL-62 et "støttehjul" under halen når den er parkert? Er den så tung i hekken med de fire motorene at den bikker om det hjulet ikke var der? Ser jo nesten hjemmelaget ut, men det har vel en misjon.
Hvis jeg ikke husker feil var jeg med en slik en fra Sheremetyevo til Bangkok, med Aeroflot en gang på åttitallet, la ikke merke til det da, men har tenkt mye på flytypen, en stilig, bråkete og godt brukt maskin, penselmalt vinyl på veggene i kabin, men vi kom frem! Noen som har en ide om dette? Se vedlegg, om jeg får det til: http://www.airliners.net/photo/Uzbekistan---Government/Ilyushin-Il-62M/1027207/L/ Hilsen, Per.:fly

Re: "Støttehjul"?

Du vil neppe finne mange på dette forumet som har inngående kjennskap til Il-62, men jeg vil anta at den neppe vil tippe over uansett, men at hjulet er der for at den ikke skal tippe på halen under lasting og lossing. Det vil jo da si at det ikke skal mye ekstra vekt bak før den hadde tippet over hvis hjulet ikke hadde vært der.

Forøvrig er jo svært mange fly såpass haletunge på bakken at det ikke skal så veldig mye til at dette skjer. Mange, da gjerne mindre fly, har et støttestag med seg som normalt installeres like etter at de har parkert. Twin Otter er eksempel. Og hvis du leter litt på nettet finner du drøssevis med bilder av fly i en litt uvanlig "nose-up-posisjon"....

De som har håndtert MD-90 på bakken vet sikkert også en hel del om å være lett på nesen. ;)
Akkurat som gamle BU-folk vet litt om hvordan en F28 kan settes på halen.:rolleyes:

Last edited:

Hei Stone. Takker for svar. Nei, jeg regnet vel ikke med stor "knowledge" på denne typen fly, men har sett at de merkeligste spørsmål får et svar, og nå har jeg blitt litt klokere idag og. Har faktisk ikke sett det tidligere, jobbet på Fornebu tidlig 80tall, men så ikke dette. Takk anyway, Per.

Enkelte av frakterne kunne du se parkert med halestøtte, bl.a. LH 737'ene. Widerøes Dash 7 hadde også halestøtte.

Du vil neppe finne mange på dette forumet som har inngående kjennskap til Il-62,

Si ikke det, det utrolig hva folk har hatt av jobber...

Det er, som du skriver, veldig mange flytyper som er ustabile på bakken og har et CG som er litt pussig når flyet er tomt. MD-90 var designet med integrert trapp foran. Den ble fjernet av en eller annen luring i SAS. Resultatet var at flyet ikke tålte mange ekstra kropper bak da flyet var tomt. Jeg var med et vaktlag på flykjenning en søndag morgen på Fornebu. Da var ekstra ballasten (ekstravekten som bønnetellerne ville spare) tatt ut. Da seks mann gikk bak i flyet begynte nesen å løfte seg. Da den sjuende kom vandrende måtte to mann løpe forover. Forhjulet var da ca 30 cm over hangargulvet.

Enkelte av frakterne kunne du se parkert med halestøtte, bl.a. LH 737'ene. Widerøes Dash 7 hadde også halestøtte.

Går lenger tilbake så hadde omtrent alle fraktefly det. DC-4/6, Britannia, CL-44, osv.

Beluga har det også, men den er litt mer avansert. Den følger ikke flyet nødvendigvis, men er lagret på flyplassene og balanserer flyet. Det har en foran og en bak. Jeg har bilder et sted.

Ganske vanlig også å se Boeing 747-400F med støttestag bakerst i halen...:fly

Hei igjen venner. Ja, det er alltid "noen som vet noe", også i denne saken viser det seg. Veldig hyggelig at noen gidder svare på et kanskje "dumt" spørsmål. Tusen takk, Per.

Utgangspunktet for spørsmålet, Il-62, var jo avansert:Halestøtten var innebygget i hvert fly,og senket etter parkering og trukket inn før taxiing.

Back