Største passasjerfly på Sola noensinne

S61N

ScanFlyer Blue

cci-Aft-20060705-1-_130899i.jpg

Replying to Topic 'Største passasjerfly på Sola noensinne'

Jepp :up: :devot: :biggrin :thumbup

Hva er anledningen? En gjeng ungdommer som skal til KOS? :devot:

Hadde du orka klikke på linken;

JUMBOJET: Flyet er en Boeing 747-400 Jumbojet fra det franske rute- og charterselskapet Corsair International. I kabinen er 560 passasjerer som skal gå om bord i et cruiseskip i Stavanger, opplyser stasjonssjef Geir Sømme i SAS Ground Service, til Aftenbladet.

Alle passasjerene må vel ta bagasjen sin igjennom tollen selv. Det betyr at godt over 500 passasjerer skal ned i bagasjehallen samtidig.... Og trenge seg frem til båndet. Det kommer til å bli skikkelig trangt.

:cool2

Originally posted by Geir

Alle passasjerene må vel ta bagasjen sin igjennom tollen selv. Det betyr at godt over 500 passasjerer skal ned i bagasjehallen samtidig.... Og trenge seg frem til båndet. Det kommer til å bli skikkelig trangt.

Det er altfor varmt på kontoret til at jeg klarer å få med meg noe som helst. Aller minst linker som er så godt skjult...:zzz :zzz :zzz Men mange takk skal du ha :devot: :devot: :devot: :devot: :devot:

Originally posted by Geir

Vi har ganske god erfaring med slike cruisebåtskifter på Evenes og det går stort sett smertefritt. Bagasjen kommer i trailer, blir scannet på flyplassen og lastet i containere uten at passasjerene er borti dem. Passasjerene går gjennom kontroll på vanlig vis og kommer i busslaster så det går stort sett greit pga oppholdet mellom bussene.

Samme maskin kommer vel til oss den 20. juli.

Nokon som veit om den skal nedom i Bærgen og? Eller om andre 747'er skal nedom her?

Jeg har kun hørt om at dette skal foregå via Evenes og Stavanger i år.

Eg visste eg ikkje skulle ha flytta frå Stavanger til Bergen....

"17. mai" stemning på Sola neste mandag! Det har vært tradisjon for stort oppmøte av publikum når ankomst av spesielle kjerrer til Sola annonseres av vår SA journalist Jan Petter Helgesen.
Jeg hører allerede på "bygda" at folk skal til Sola for å oppleve 747 "happening".
Det blir nok stor trafikk og tilløp kaos på veiene når kjerra kommer.
Det er som det er skrevet kun tredje gang vi har en Jumbo på Sola faktisk. Vi er rimelig blaserte etter hvert med mange Antonov 124 anløp , men B747 er likevel noe spesielt.
Første gangen i juni 1981 sto jeg ved terskelen på 36 og fikk tatt noen fantastiske slides bilder av SAS jumboen.
Det er kun været vi må ha på vår side nå.
Jeg regner med at Leorim har tatt oppstilling allerede for å sikre seg den beste plassen.

Originally posted by OJB

Første gangen i juni 1981 sto jeg ved terskelen på 36 og fikk tatt noen fantastiske slides bilder av SAS jumboen..

Det husker jeg godt. Det var noe med et sangkor, var det ikke? Jeg var bare ni år, så hukommelsen er litt perforert. :spin:

Sjøl har jeg vel blitt litt blasert etter noen år på Evenes. Vi har hatt litt av hvert av både store Boeinger og Airbusser. Mest i hu kommer jeg en Tower Air B747-200. Over Vesterålen kom den hånd i hånd med en Galaxy og etter landing skled den baklengs på glattisen etter å ha takset av rullebanen.

Får håpe ikke cruisepassasjerne får det like trangt ombord på skipet som i flyet. 560 pax i en 744 høres fryktelig trangt ut!

Noen som vet hvilket skip de skal embarkere?

BF:cool2

lurer på hvordan det skal gå å sjekke alle 560 inn igjen! Avgangshallen på SVG er jo pittelite - hvordan skal de få 560 franskmenn med bagasje inn der....Hjelpesmeg!

"French frogs" er som kjent noe mindre i gjennomsnitts størrelse enn oss Scandinaviere...

Originally posted by OJB

Jeg regner med at Leorim har tatt oppstilling allerede for å sikre seg den beste plassen.

For dem som ikke er opplyst enda
Jeg har ferie fra mandag. jeg sitter parat i spotterstolen min :lol

Vi skal nå se hvem som finner den beste plassen! :spin:

Originally posted by LN-ATC

Vi skal nå se hvem som finner den beste plassen! :spin:

Det blir nok deg det, hvis du er på jobb. Folk med adgangs-bevis har litt større
fordeler akkurat ved denne ankomsten ja

Men blir 18-36 ferdig til mandag ?

Originally posted by atck

Jeg har kun hørt om at dette skal foregå via Evenes og Stavanger i år.

Altså med 747 mener du?

18-36 blir ferdig imorgen eller fredag

Back