Stopplengde på en 737-800..?

G-COLE

ScanFlyer Gold
Stopplengde på en 737-800..?

Heisann !
Fikk en sms fra en kjenning no...
Han lurte på hvor stor, eller lang den korteste stopplengden en 737-800 noen gang har trengt for å stoppe etter å ha landet....?

Noen som tør tippe på dette ?

Re: Et spørsmål... Stopplengde på en 737-800..?

Den demonstrerte landingslengden på MAX landingsvekt er 950 meter. Men det er kun Boeings testpiloter som får lov til å leke seg slik. ;)

Tipper halvparten er mulig for en tom kjerre?

Heisann!

I foelge B737-800 FPPM (Flight Planning and Performance Manual) viser den Normal Configuration Landing Distances paa 2780' for 130,000 LB
Landing Weight, Flaps 40, Dry Runway og MAX manual bremsing. Saa maa man justere med ISA+/-, headwind/tailwind, up-slope/down-slope, VREF ADJ, pressure alt osv.

Som Andreas nevner saa kan den sikkert stoppe kortere om den har mindre landingsvekt.

Dag

Heisann !
Han lurte på hvor stor, eller lang den korteste stopplengden en 737-800 noen gang har trengt for å stoppe etter å ha landet....?

Jeg er mer nysgjerrig på hvor fort en Dash 8 kan stoppe... De flyr jo gjerne på steder man kan oppleve litt motvind også.

Tipper halvparten er mulig for en tom kjerre?

Ikke dårlig gjettet. Jeg har vært med å lande en 733 på bane 18 på Sola og deretter tatt "first right" :exclaimation

Heisann FK27

Denne grafen inkluderer 1000' i luften og MAX auto brems. Siden auto brems virker paa deselerasjon saa skal det da teoretisk ikke ha noe med vekt aa gjoere og derfor spiller ikke landingsvekt inn i denne grafen, men det er lengere enn med MAX manuell brems. De tallene jeg viser er bremse lengden med MAX manuell brems og for de forholdene jeg viser er 850 meter.

Reference distance is for sea level, standard day, no wind or slope, VREF40 approach speed and two engine detent reverse thrust. Max manual braking data valid for auto speedbrakes. Autobrake data valid for both auto and manual speedbrakes. For max manual braking and manual speedbrakes, increase reference landing distance by 180 ft. Actual (unfactored) distances are shown. Includes distance from 50 ft above threshold (1000 ft of air distance).

Her skal men legge til 170' (52 meter) for hver 10.000 lbs over 130.000 lbs landingsvekt og trekke fra 135' (41 meter) for hver 10.000 lbs under 130.000 lbs landingsvekt.

Jeg vet at dette er ganske akademisk, men det er det Boeing viser... ;)

Dag

Last edited:
Back