Stockholm - Rio de Janeiro C-klasse-tips?

FT99

ScanFlyer Blue
Noen som har tips på beste reiserute og flyselskap Stockholm(ARN) - Rio de Janeiro (GIG) i C-klasse?

Har funnet 2 ruter med ett stopp; Air France via CDG og TAM via LHR, FRA eller CDG. Air France er litt billigere og har et par timer kortere reisetid, men de ikke er *A (jeg er EBG og samler poeng i EB) og jeg er litt skeptisk til AF C-klasse. Samtidig er jeg litt usikker på hvor bra TAM er, men deres C-klasse produkt ser ganske bra ut.

Andre ruter med 2 mellomlandinger er LH via FRA/GRU, LX via ZRH/GRU og BA via LHR/GRU o.l, men det blir en del dyrere og tar betydlig lengre tid.

Noen som har tips?

Re: ARN-GIG tips?

TAP, TP513/185, like kjapt som AF og *A.

-A
Bra tips. Ser ut som forbindelsene mellom Stockholm og Lisboa er ikke så bra, så total reiserute blir lengre enn AF eller TAM selv om det bare er ett bytte.

Hvoran er TAP C-klasse vs f.eks TAM?

Jeg har noen bekjente som bor mesteparten av året i Rio og driver business derfra, og pendler en del mellom Norge og Rio.

De har prøvd flere flyselskaper og har kommet til at Lufthansa absolutt er det beste alternativet.

BF:cool2

Interessant at de er villige til å ta en ekstra stopp i GRU / Sao Paulo for å fly LH (LH flyr ikke direkte til GIG / Rio). Det må bety at de synes at hverken AF, TP eller TAM kan måle seg med LH... Skal man først via GRU så er forsåvidt LX også et alternativ, men jeg hadde egentlig tenkt å prøve å unngå 2 stopp på turen. Med både LH og LX er det ikke biletter igjen i Z-klasse, så prisen blir 30-40% høyere enn de andre med 1 stopp.

Nå er det et par-tre år siden at jeg fikk denne konklusjonen, og det kan jo være at LH fløy direkte da. Ellers vet jeg dessverre ikke flere detaljer. I det hele tatt har jeg inntrykk av at forbindelsene mellom Europa og Sør Amerika er mye dårligere enn mellom Europa og Asia eller mellom Europa og USA. Hva kan det være egentlig, eller tar jeg feil? Det er vel ikke mange selskapene som flyr direkte til Argentina f.eks. Eller hva med Uruguay eller Chile?

Det er vel ikke mange selskapene som flyr direkte til Argentina f.eks. Eller hva med Uruguay eller Chile?

Iberia flyver næsten til alle destinationer i Latinamerika. De flyver til Montevideo, Buenos Aires, Rosario og Santiago. Jeg fløj IB CPH-MAD-EZE//GIG-MAD-CPH for en måned siden i economy. En skuffende oplevelse.

LH fløj tidligere FRA-GRU-GIG. Fløj selv ruten i 2004, så vidt jeg husker. På øverste etage ;)
Senere fløj de FRA-GRU-EZE og FRA-GRU-SCL. SCL blev så overtaget af LX der så fløj ZRH-GRU-SCL, og siden blev MUC-GRU tilføjet. For et par år siden røg SCL-delen, og for nylig begyndte LH så at flyve FRA-EZE nonstop.

TAM har et udmærket produkt i business, men jeg er ikke begejstret for dem i economy. De flyver til Rio fra LHR, FRA og CDG. 330 eller 777.

TAP flyver til et stort antal destinationer i Brasilien, og har et nogenlunde produkt.

BA flyver også til GIG 3-4 gange om ugen. Jeg har ikke fløjet med BA interkontinentalt i en del år, så kender ikke produktet så godt.

Air France flyver jeg af princip ikke med.

I business ville jeg vælge TAM.
I economy ville flyve med TAP, eller måske prøve BA, eller tage LX via GRU. LX har den hurtigste forbindelse fra CPH til GRU, og man kan tilføje GRU-GIG med TAM uden at betale ekstra.

EDIT: Man kunne selvfølgelig også benytte lejligheden til at flyve BCN-GRU med SQ?

EDIT: Man kunne selvfølgelig også benytte lejligheden til at flyve BCN-GRU med SQ?
Ikke dårlig å kunne fly SQ mellom Europa og Sør-Amerika, det hadde jeg ikke trodd. Men desverre går avgangen fra BCN allerede 09:30 på morgenen, dvs man rekker ikke å komme seg fra ARN til BCN før avang men må istedet fly kvelden før og overnatte i BCN.

Blir nok ARN-FRA-GIG med LH/SK og TAM tror jeg.

Nå er det et par-tre år siden at jeg fikk denne konklusjonen, og det kan jo være at LH fløy direkte da. Ellers vet jeg dessverre ikke flere detaljer. I det hele tatt har jeg inntrykk av at forbindelsene mellom Europa og Sør Amerika er mye dårligere enn mellom Europa og Asia eller mellom Europa og USA. Hva kan det være egentlig, eller tar jeg feil? Det er vel ikke mange selskapene som flyr direkte til Argentina f.eks. Eller hva med Uruguay eller Chile?

Iberia er sjefen på flyvninger mellom Europa og Latin Amerika. TAP har også en del men i all hovedsak til destinasjoner i Brasil. AF og KL er også relativt store på Sør Amerika sett i forhold til sine europeiske konkurrenter som LH og BA men det hjelper lite når målet er å fly *Alliance...

Iberia er sjefen på flyvninger mellom Europa og Latin Amerika. TAP har også en del men i all hovedsak til destinasjoner i Brasil. AF og KL er også relativt store på Sør Amerika sett i forhold til sine europeiske konkurrenter som LH og BA men det hjelper lite når målet er å fly *Alliance...

Minuset er at Spania/Portugal er så pass langt fra Norge, at det kan være vanskelig å komme seg fra Norge og ned der på samme dag som flyet går. Og det kan også være problemer med returen å komme seg helt hjem.

Jeg er klar over at TP og IB er store på Sør-Amerika, Men jeg tenkte vel mer på selskaper som flyr fra sentraleuropa.

Varig hadde jo en rute fra CPH, men det var jo rene melkeruta. CPH-LHR-GRU-GIG. Hadde en kompis som fløy den turen i økonomi for en del år siden, og ha sa aldri mer! På LHR måtte man sitte 2 timer i flyet og vente. Man slapp ikke ut. Så det ble jo en 16-17 timer i et økonomisete, hvilket må kunne sies å være i meste laget, selv for kraftig flyinteresserte. Bizniz klassen til Varig var jo heller ikke mye å snakke om. Setene der minner vel om de gamle biz setene til TG, som nå brukes som Premium Economy på ARN/CPH ruta til BKK.

Underlig at det ikke er marked for en direkterute fra CPH (eller ARN/OSL) til Sør-Amerika. Ja, også til Sør-Afrika for den saks skyld! Reiser vi virkelig så pass lite vi her oppe i det kalde nord?

Minuset er at Spania/Portugal er så pass langt fra Norge, at det kan være vanskelig å komme seg fra Norge og ned der på samme dag som flyet går. Og det kan også være problemer med returen å komme seg helt hjem.

Jeg er klar over at TP og IB er store på Sør-Amerika, Men jeg tenkte vel mer på selskaper som flyr fra sentraleuropa.

Varig hadde jo en rute fra CPH, men det var jo rene melkeruta. CPH-LHR-GRU-GIG. Hadde en kompis som fløy den turen i økonomi for en del år siden, og ha sa aldri mer! På LHR måtte man sitte 2 timer i flyet og vente. Man slapp ikke ut. Så det ble jo en 16-17 timer i et økonomisete, hvilket må kunne sies å være i meste laget, selv for kraftig flyinteresserte. Bizniz klassen til Varig var jo heller ikke mye å snakke om. Setene der minner vel om de gamle biz setene til TG, som nå brukes som Premium Economy på ARN/CPH ruta til BKK.

Underlig at det ikke er marked for en direkterute fra CPH (eller ARN/OSL) til Sør-Amerika. Ja, også til Sør-Afrika for den saks skyld! Reiser vi virkelig så pass lite vi her oppe i det kalde nord?

RG fløj rigtigt nok CPH-LHR-GRU-GIG med MD11 xx3x5x7 med afgang fra CPH kl 2000 med ankomst i LHR 2045. Mener den gik videre kl 2145 el 2155. I hvert fald ikke to timer på jorden!
Jeg fløj denne rute et par gange CPH-GRU/GIG. Upgrade ved gate som EBG hvergang. På reward fra C->F!

Jeg tror at grunden til at der ikke er ruter fra CPH(el ARN/OSL) til Sydamerika (og Sydafrika) er, at det simpelthen er den forkerte retning i forhold til feed fra Europa.
SAA fløj jo til CPH en kort overgang for 6-8 år (?) siden.

Helt klart, TAPs flight fra OSL-LIS kan i mange tilfeller kreve overnatting dersom man skal videre med en IC-flight fra LIS. Tilfellet med Iberia er heller ikke solskinn, Iberia har ingen rute til OSL (usikker på ARN og CPH) og man må fly OSL-LHR-MAD-Latin Amerika... Men til trådstarter, Med unntak av Iberia og TAP er vel AF og BA de to flyselskapene som flyr mellom Europa og GIG, ukjent vedrørende hvor mange europeiske destinasjoner TAM flyr til fra GIG men vet med sikkerhet at de flyr til LHR, CDG og FRA, så disse er vel sammen med TAP onestop alternativene med star.

TAP flyver faktisk også fra OPO til GIG.

TAM flyver fra LHR, FRA og CDG til GIG. Måske MXP bliver den næste TAM-destination fra GIG?

IB flyver 1x daglig fra CPH-MAD, men dårlig connection til GIG outbound.

AZ begynder på FCO-GIG senere i år, men det kan vi jo ikke rigtigt bruge til noget fra Skandinavien...

Back