Sterling skal fly ut fra flere norske byer?

ice

Newcomer
Per i dag flyr Sterling bare ut fra Oslo.
Er det bekreftet at de skal begynne å fly ut fra flere norske byer, eller er dette bare tullprat?
 
Hmm? Hvem er det i såfall som har "tullpratet"? ;)
Jeg har ikke hørt noe om slike planer i det hele tatt, men det ville jo vært interessant!
 
Spennende!

Regner vel med at de vil begynne å fly rutetrafikk i Norge innen kort tid. Konkurransen mellom SAS og NAS er stor men det bør være plass til en til. Samtidig er det fortsatt monopol på ruter som Molde, Ålesund, Kristiansand, og Haugesund.

Dersom Sterling kopierer NAS sin måte å drive forretning på kan de faktisk lykkes ganske godt. Spørsmålet er om de har stayer evne, is i magen og nok kapital!!!

:clap
 
Hva er i så fall mest sannsynelig? At de kjører eget løp eller samarbeider med NAS slik de gjør til Copenhagen?
 
Originally posted by Klippe

Samtidig er det fortsatt monopol på ruter som Molde, Ålesund, Kristiansand, og Haugesund.
:clap


Sist jeg sjekket var det ikke monopol på disse rutene, men mulig det har endrett seg i løpet av jula ?


Sterling innenriks i Norge = blodbad
 
Er ikke monopol på noen ruter i Norge. Hvem som helst kan fly hvor som helst. Selv om det bare er SAS som opererer på enkelte destinasjoner er ikke det monopol.
I tillegg så tviler jeg sterkt på at Sterling kommer til å fly innenriks i Norge. Det er det dessverre ikke marked for
 
Sterling må ha forretningstrafikk for å kunne drive lønnsomt hele året og ikke bare i ferieperiodene. Det vil være naturlig at Sterling etablerer dette i Sverige og/eller Norge. I Norge er det plass til en til, men det vil medføre til at SAS og NAS må redusere sitt program over tid. Jeg er helt sikker på at Sterling kommer og de vil med stor sannsynlighet operere alene. NAS vil nok ikke slippe Sterling inn i det norske markedet.

Blodbad vil det nok bli i perioder. Men dette har NAS lært seg å leve med, verre for SAS.
 
Originally posted by ln-pep

Er ikke monopol på noen ruter i Norge. Hvem som helst kan fly hvor som helst. Selv om det bare er SAS som opererer på enkelte destinasjoner er ikke det monopol.
I tillegg så tviler jeg sterkt på at Sterling kommer til å fly innenriks i Norge. Det er det dessverre ikke marked for

På FOT rutene kan ikke hvem som helst operere. Det selskapet som vinner anbudet har da enerett på rutene i den perioden.
 
Jeg føler meg helt og fullstendig sikker på at Sterling ikke kommer til å prøve seg innenriks i Norge. Det vil det selskapets undergang. Enorme underskudd vil bli resulatet. Tenk bare hvor lang tid det tok for DY å bli lønnssomme og det var etter et monopol. Nei, dette vil ikke skje som noe annet enn et kamikaze- forsøk.
 
På FOT rutene kan ikke hvem som helst operere. Det selskapet som vinner anbudet har da enerett på rutene i den perioden.
Ja, det har du helt rett i, men det er ikke en monoposituasjon uansett. Hvilken som helst selskap kan legge inn anbud på disse rutene ;)
 
...vel naar de blir tildelt anbudet er det et monopol i den perioden anbudet gjelder for...:rolleyes:
 
Når flere kan konkurere om et anbud kan det uansett ikke kalles et monopol :) Men uansett så er det vel ikke disse rutene som Sterling evt vil fly. Var vel heller snakk om de rutene som SAS flyr alene i dag. Nå blir det pizza med ribbefett
 
Bare for ordens skyld: monopol har man om det er en tilbyder. Dette er uavhengig av om det er konkurranse om anbud og/eller om det er fritt frem for andre å etablere seg. Det er selvsagt ikke det samme som at monopolisten kan utnytte markedsmakten til å ta monopolpriser.
 
Originally posted by dc-8-63

...vel naar de blir tildelt anbudet er det et monopol i den perioden anbudet gjelder for...:rolleyes:
Så ingen kan starte opp en rute f.eks. TRD-OSY på eget iniativ, hvor man flyr uten støtte fra staten, mens WF (WF som i'innehaver av anbud') gjør det?
 
Originally posted by Cedlind

Originally posted by dc-8-63

...vel naar de blir tildelt anbudet er det et monopol i den perioden anbudet gjelder for...:rolleyes:
Så ingen kan starte opp en rute f.eks. TRD-OSY på eget iniativ, hvor man flyr uten støtte fra staten, mens WF (WF som i'innehaver av anbud') gjør det?

Ikke i anbudsperioden, men hvis man leverer inn anbud uten støtte fra staten ville man nok vinne anbudet...
 
Originally posted by TG923

Originally posted by Cedlind

Originally posted by dc-8-63

...vel naar de blir tildelt anbudet er det et monopol i den perioden anbudet gjelder for...:rolleyes:
Så ingen kan starte opp en rute f.eks. TRD-OSY på eget iniativ, hvor man flyr uten støtte fra staten, mens WF (WF som i'innehaver av anbud') gjør det?

Ikke i anbudsperioden, men hvis man leverer inn anbud uten støtte fra staten ville man nok vinne anbudet...
Men man kan starte en rute OSY-OSL direkte. Men nå er det jo en grunn til at disse rutene legges ut på anbud. Disse flyplassene har ikke nok trafikkgrunnlag til drift på vanlige bedriftsøkonomiske vilkår, slik at det vil nok aldri komme noen slike ruter utover det som innenfor anbudsregimet.
 
Back
Top