Status på ILS på vestre rullebane på OSL

hafsunde

Ung flyspotter
Status på ILS på vestre rullebane på OSL

Hei, skal jo til GM imorgen da Turkish kommer, og vinden kommer sørfra (aka, de lander på 19X)

Er ILS på vestre fortsatt ødelagt, så alle de store kommer inn på 19L, eller kommer de på 19R?

Tenker da på DHL/UPS/TNT/Thai/Continental/US Air/KALC/Turkish A330

Re: Spotting på Gardermoen

Om det i det hele tatt blir rwy. 19 kommer an på vinden,
men mest sannsynlig kommer de på den østre banen.

Jeg var i tårnet på fredags kvelden, og da var det kun VOR apr tilgjengelig på vestre bane.

Re: Status på ILS på vestre rullebane på OSL

ILS 19R er ute av drift så lenge arbeidet med rullebanen i syd foregår.

Husker ikke hvor lenge arbeidet skal ta, men det er det sikkert andre her som vet.

ILS for både 01L og 19R er tatt av luften grunnet asfalteringsarbeid.

NOTAMs:

REF AIP SUP 03/09 WIP RWY01L. RWY THR TEMPO DISPLACED 850M. ALL IFR
PROC SUSPENDED. RWY01L NOT AVBL FOR LDG. RWY01L AVBL FOR DEP.
RWY01L/A3 TORA/TODA/ASDA/LDA 2750M

og

REF AIP SUP 03/09 WIP END OF RWY19R. ILS RWY19R SUSPENDED. RWY19R/A9
TORA/TODA/ASDA/LDA 2750M. RWY 19R/A7 AND RWY19R/C3 TORA/TODA/ASDA
1650M

Begge NOTAMs er gyldige til 14/9 2359EST

AIP SUP 03/09 finnes her.

Mvh,

Om det i det hele tatt blir rwy. 19 kommer an på vinden,
men mest sannsynlig kommer de på den østre banen.

Jeg var i tårnet på fredags kvelden, og da var det kun VOR apr tilgjengelig på vestre bane.

På ATIS sier de jo at man skal forvente VOR app rwy 19R... Men det er kanskje bare de "vanlige, små" flyene som bruker 19R?

På ATIS sier de jo at man skal forvente VOR app rwy 19R... Men det er kanskje bare de "vanlige, små" flyene som bruker 19R?

Så lenge det er så god sikt som det er denne uka, så tror jeg vi kan regne med at det er tilmærmet normal fordeling av landinger mellom 19R og 19L, bare med de korreksjonene OSL har lagt ut på nettsiden sin der det står at de tyngste flyene som normalt lander på 19Rr vil bli dirigert til 19L.

Men når det er 01R som er i bruk, dvs at de lander fra sør, så er det nå KUN 01R som brukes til landinger, ingen på 01L. I går landet til og med WF på 01R :) :) :)

I tillegg til det som tidligere er nevnt i tråden, så er det kanskje av interesse at vestre rullebane vil være helt stengt hver helg i juli. Dvs 3.-5., 10.-12., 17.-19. og 24.-26. Dette i følge en kunngjøring i Romeriks Blad lørdag. I nevnte perioder vil all trafikk foregå på østre bane.
Tidligere om årene har man stengt en av rullebanene for vedlikeholdsarbeid fra ca kl 23.00 fredag kveld til 14.00 søndag. Hvorvidt samme mønster følges i år vet jeg ikke.
Foruten asfaltarbeid så skal også ILS-antenner skiftes ut, i følge kunngjøringen. I søndre del av rullebanen jobber man i tillegg med litt mer omfattende grunnarbeid. En god del masse skal blant annet skiftes ut, i følge de opplysningene jeg har.

Ang byggearbeide på OSL , hva er det man bygger nord for SAS museet, er det bare oppgradering av fjernparkering , eller noe annert ?

Last edited:

Fra prosedyrebeskribelsen:
A MNM climb gradient of 7.0% i.e. 426
FT/NM to 4000 FT is required. If unable to
comply, inform ATC.

Den får vel A343 problemer med ? ^_^

Hei,

Jeg skal opp og se på Korean og Thai i formiddag tenkte jeg. Ser at vindretingen er fra sør. Vil de store fuglene ta av fra 01R eller kan jeg risikere at dem tar 01L siden denne banen ikke er så belastet med landinger?

Mvh,
Arnt Helge

Hei,

Jeg skal opp og se på Korean og Thai i formiddag tenkte jeg. Ser at vindretingen er fra sør. Vil de store fuglene ta av fra 01R eller kan jeg risikere at dem tar 01L siden denne banen ikke er så belastet med landinger?

Mvh,
Arnt Helge

De bruker Østre bane til å ta av på, altså 01R/19L nå som det er begrensninger på vestre bane.

Apropos stigeprofil - det er ikke slik at det automatisk er de største som har det vanskeligst.
En fullastet A321 (charter) har langt større problemer med dette, en f.eks en A330, som har nesten ekstremt gode stigeegenskaper. A340 har igjen noe dårligere stigeytelse enn A330, selv med sine fire (små) motorer.
Selv ved en vanlig avgang med en slik A321 på 01L, med normalt 3600 m (nå 2750), kniper det med å nå den publiserte min.høyde på 4000 ft på en viss distanse.

Alle fly kan bruke VOR appr. 19 R, men ofte får man tilbud om visuell eller ILS til 19L om trafikken tillater det.

Tally-Ho

Nå er det nå A340-500 som går på OSL, og den har ikke så små motorer :)

Jeg har sett både KE 74F og TG 345 ta av nordover på 01R og ta den høyresvingen rett etter avgang, og det er spektakulært syn som det også finnes bilder av på bildeforumet. Anbefales !

Men i dag tok begge disse av sørover på 19L, fordi de snudde baneretningen ca kl 14. Det er vel ganske normalt om dagen....

Jeg tror det er slik nå i hele denne perioden med restriksjonene op 01L/19R, at begge disse nevnte avgangene konsekvent går på 01R/19L.
Med landignene er det ikke så konsekvent nordfra, da lander KE stort sett på 19R, mens TG lander på 19L. Sørfra er det enkelt, da lander ALLE på 01R.

Det ser nå ut til at CO, US og FI tar av slik de pleier på 19R/01L likevel.

Så Korean Lander så å si garantert på 19R imorgen? Vinden blåser nordover på det tidspunktet... fra ti tror jeg

Så Korean Lander så å si garantert på 19R imorgen? Vinden blåser nordover på det tidspunktet... fra ti tror jeg

Jeg hadde nok satset på 19L. De gangene jeg har fått med meg Korean etter at de startet gravingen så har det bare vært 19L/01R.

Men det kan selvfølgelig bare være tilfeldig :)

jeg har nemlig bare sett den lande på 19R etter at de begynte meed gravingen... men jeg har bare vært der en gang uunder dette arbeidet

Det går ikke an å garantere at den lander på en av banene.. du må bare ta en sjanse.

Den eneste garantien er at hvis det er landing fra sør, så kommer den på 01R, for da kommer alle dit.

Fra 19R til 19L kan de om nødvendig skifte i "siste sekund", det så vi seinest sist ondsg kveld da noen av oss ventet på den hvite vikaren for Thomas Cook.

Men KE 74F kommer stort sett tom til OSL, gjør den ikke det? Da er det kortest vei for den til parkering når den lander på 19R, og banelengden er mer enn lang nok.

Back