• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Default Status or not status - that is the question

Fnate

ScanFlyer Ununoctium
Medlem
Føler dette begynner å nærme seg en "2 eller 4 hjul på kofferten" diskusjon. Så istedenfor å ruinere alle andre tråder lager jeg en egen. For jeg har tenkt litt på det selv.

ChatGPT Image 29. mai 2026, 11_04_05.webp

Koster status mer enn det smaker? Du må ofte fly foran gardina for å kunne få status. Men trenger du status da? Du får jo det meste allikevel.

Jeg er jo hardbarket statusjeger og i senere tid har ett av hovedargumentene mine vært disse:

PRO's
- Jeg sparer penger på setevalg. Særlig på long haul business koster det tusenvis av kroner å velge seter.
- Jeg får ikke velge de setene jeg ønsker meg uten status. Jeg vil sitte forrest. Det kan man oftest ikke uten trallabom kort
- Litt bedre service og prioritering når ting går til he****
- kortere ventetid på telefon

CONS
- Og så tjener man jo poeng da. Men poengene synes jeg blir vanskeligere og vanskeligere å tjene opp på å fly. Det er nesten utelukkende kredittkort som funker til det. Så det er ikke særlig motivasjon lenger der jeg ikke har kredittkort.
- Før var det også fjongere kantiner om man hadde stas kort. Det er det ikke mye av lenger med mindre man er helt råkkestjerne. Senator hos Lufthansa er ikke så mye mer stas enn Business.

STRATEGI
- Strategien min er egentlig å opprettholde status i alle allianser fremfor å være råkkestjerne i en.

En annen ting jeg lurer på er om de uten status rett og slett burde kjøre tog istedenfor?
 
Føler dette begynner å nærme seg en "2 eller 4 hjul på kofferten" diskusjon. Så istedenfor å ruinere alle andre tråder lager jeg en egen. For jeg har tenkt litt på det selv.

Koster status mer enn det smaker? Du må ofte fly foran gardina for å kunne få status. Men trenger du status da? Du får jo det meste allikevel.

Jeg er jo hardbarket statusjeger og i senere tid har ett av hovedargumentene mine vært disse:

PRO's
- Jeg sparer penger på setevalg. Særlig på long haul business koster det tusenvis av kroner å velge seter.
- Jeg får ikke velge de setene jeg ønsker meg uten status. Jeg vil sitte forrest. Det kan man oftest ikke uten trallabom kort
- Litt bedre service og prioritering når ting går til he****
- kortere ventetid på telefon

CONS
- Og så tjener man jo poeng da. Men poengene synes jeg blir vanskeligere og vanskeligere å tjene opp på å fly. Det er nesten utelukkende kredittkort som funker til det. Så det er ikke særlig motivasjon lenger der jeg ikke har kredittkort.
- Før var det også fjongere kantiner om man hadde stas kort. Det er det ikke mye av lenger med mindre man er helt råkkestjerne. Senator hos Lufthansa er ikke så mye mer stas enn Business.

STRATEGI
- Strategien min er egentlig å opprettholde status i alle allianser fremfor å være råkkestjerne i en.

En annen ting jeg lurer på er om de uten status rett og slett burde kjøre tog istedenfor?

Ville nesten gi deg forumstjernestatus for skikkelig interessant tema, men ahhhhh that AI slop, my eyes 😭

Hvis man kun kjører "korte" turer typ intra europa, ser jeg nesten ikke noe grunn? Har helt sluttet å samle på poeng, føles som at poeng er helt verdiløse etter at livet ble slik at ferie = veldig spesifikke datoer, tidspunkter og dager. Og du må jo samle en hel haug for å få nok. Jeg samler heller trumfbonus (ala Tyskland) og henter ut gavekort som jeg bruker på kidsa og meg selv...
 
Kort(😎) sagt:

Flyr man mye, som Fnate, med ett flyselskap kan det ha noe for seg, ref pro-listen.
Flyr man lite, som jeg, er det i praksis bare tull. Jeg har erfaring fra både Qatar og Lufthansa etter å ha svidd av hundretusener på fjonge billetter. Når man kommer til årsskiftet eller «utløpsdato» uten å ha brukt opp sine surt opptjente poeng blir de rett og slett borte. Borte vekk!
Det er jo også mange medforumister som bare flyr rundt på slutten av året for å «tjene poeng» eller «opprettholde status». Det må vel være en av verdens mest dustete grunner til å fly høl i lufta?
Og sjelden får man reist dit man skal og når man skal dit med disse poengene heller. Folk ender opp med å «måtte» fly til steder de ikke har noe å gjøre uten å egentlig skulle dit. Makan.
Og bare summen med poeng er jo helt hinsides. En gang i verden hadde jeg over 100.000 SAS-poeng. Hva i huleste får jeg for f. eks 28 poeng?! Det hadde holdt i massevis og devaluert bort de tre siste nullene…

Det er vel og bra at flyselskapene gir gode kunder litt ekstra service og velvilje, men alt for mange av godene som burde vært forbeholdt de som betaler mest for billettene kan også kjøpes som ekstratjenester av hvem som helst ellers. Dermed forsvinner fordelene med f.eks. fast track, lounger og tidlig ombordstigning.
 
Herlig diskusjon:-) Vi flyr såpass lite og vi flyr nesten (99,9%) utelukkende i Europa. Uten status svarer Lufthansa etter maks 3 ring og ordner opp når noe har gått til stedet ved Trondheim lufthavn. Vi får velge sete ved bestilling. Loungen er vi innom på OSL og kanskje på flyplassen vi mellomlander på…men vi drar også inn til byen når transit tiden tillater det. Helst vil vi ha minst mulig tid i transit…for da inntreffer jo den beste forsikringen når kofferten kanskje ikke kommer. Og på tog reiser vi også på Første eller business klasse…så det er ingen trussel.

Men det beste med livet utenfor status…er jo at vi slipper å samle poeng på Kiwi. Til det er vi alt for glad i ferskdiskene….helt uten status. Men på vekta blir vi konger:-)
 
He he, morsom diskusjon vi har i "gjengen". Vi drømmer ofte om Lufthansas HON, men kommer jo alltid frem til konklusjonen at da reiser du ofte så flott alikevel at du ikke trenger de godene. I jobb synes jeg EBD får en større og større verdi med sam day change og en del andre ekstra goder spesielt når ting trenger viften. Flyr man et par turer i året ser jeg ingen grunn til å strebe etter noe status for de man trenger det rett og slett ikke.

Alle langturene med fire på slep så har alltid vært en glede med lounge, fast track, masse ekstra bagasje og gratis drekke på flyet - det er ganske mange tusenlapper spart i året bare der. Samme opp poeng er fint lite stress og heller litt artig når man får de inn med en positiv tankegang.

Vi har hatt et par episoder hvor diamantene og gullet har virkelig hjulpet oss som når vi hadde en meget kludrete tur til og fra USA hvor de lagde plass til oss fem på et svært overbooket fly fra EWR, da sa den danske damen på telefonen at det var kunn på grunn av kortene.

Tips til EB, hvis du tror Norgesgruppen er bare Kiwi så burde du lese deg opp litt ;-)
 
He he, morsom diskusjon vi har i "gjengen". Vi drømmer ofte om Lufthansas HON, men kommer jo alltid frem til konklusjonen at da reiser du ofte så flott alikevel at du ikke trenger de godene. I jobb synes jeg EBD får en større og større verdi med sam day change og en del andre ekstra goder spesielt når ting trenger viften. Flyr man et par turer i året ser jeg ingen grunn til å strebe etter noe status for de man trenger det rett og slett ikke.

Alle langturene med fire på slep så har alltid vært en glede med lounge, fast track, masse ekstra bagasje og gratis drekke på flyet - det er ganske mange tusenlapper spart i året bare der. Samme opp poeng er fint lite stress og heller litt artig når man får de inn med en positiv tankegang.

Vi har hatt et par episoder hvor diamantene og gullet har virkelig hjulpet oss som når vi hadde en meget kludrete tur til og fra USA hvor de lagde plass til oss fem på et svært overbooket fly fra EWR, da sa den danske damen på telefonen at det var kunn på grunn av kortene.

Tips til EB, hvis du tror Norgesgruppen er bare Kiwi så burde du lese deg opp litt ;-)
Vi er storbrukere av Meny…men husker godt en artikkel i DN for en stund siden om en familie som planla livet sitt rundt innkjøpene på Kiwi. Gud hjelpe meg. #detertrossaltflesthverdager
 
Vi er storbrukere av Meny…men husker godt en artikkel i DN for en stund siden om en familie som planla livet sitt rundt innkjøpene på Kiwi. Gud hjelpe meg. #detertrossaltflesthverdager
Og når SAS begynnte med EB så planla enkelte å vente etpar tre timer iso 1ste flight
 
Tja, er man først ute og reiser kan man godt samle litt poeng samtidig. Og status. Men se opp for "Sølv-syken". Jeg var farlig nær EBS selv en gang, men det ble for mange DY-turer til at det kunne bli EBS. Til gjengjeld hadde jeg en stund både gratis bagasje og fast-track med DY...
 
Som mange er enige i har Status / ikke Status mye med hvor mye en flyr jeg vil legge til at det har en del med hvor en er bosatt også ! I Norge - Europa gir jo Status en del ekstra fordeler vi her i USA ikke får …. Kantine koster det samme med eller uten Status, Fasttrack det samme (og det er meget billig her 15 USD i året). Priority Boarding kan også kjøpes og når det er mer enn 50% med Status på en 737-9 MAX (mye artig å myse på dagens Stor Skjermer i Gaten for en tidligere Gategutt - billett trykker!)

Eneste «bonus» jeg har fått fra dagligvare butikkene, er noen gratis glass med Champagne SFO-HNL med United, fly vertinnen i min del av 777-200GT jobbet også deltid i kassa på T&C Supermarket her på øya - Hey you guys are from the Rock, sidemannen var også pendler fra Bainbridge til Hawaii….

Her er ting litt enklere, du flyr du får poeng / miles - ikke noe komplisert med Trump Kort i Kiwi og gjengen. Selv det lille vi reiser gir oss 2 tur / retur til Hawaii i året og nå som våre 2 hoved leverandører slo seg sammen ble det ennå bedre….

Vi opplever at det stort sett er lett å finne Bonus Reiser, sitter og planlegger sommer ferie i August og som vanlig er vi veldig organiserte og har gode planer om hvor …. Enten Tahiti - Poeng messig billigst eller Europa … Norge / Sverige eller Frankrike / Italia … ja litt mere poeng men alle flighter er ledige.

Så vårt oppsett er: Amex Platinum gir oss Kantiner, stam kantina på SeaTac er utmerket ! Det gir også adgang til Lufthansa Kantinene (Business) kombinert med Priority Pass (Gratis via Amex Platinum). OSL er Kantine Mørkeland - dog fikses det med en oppgradering til Business på første strekning (LH normalt EUR 120.00 - KLM var EUR 103.00) som gir Fasttrack, Kantine og Priority Boarding og Priority Tag på Bagasjen….

Lokalt kjøper vi «oppgradert sete» Premium hos Alaska / Hawaiian - som gir boarding group 2, bedre benplass og en god øl …. Samt oppgradert Snack…..
 
Jeg reiser vanligvis 2 turer til Thailand i året, ikke veldig mye mer enn det. Økonomi er helt uaktuelt.
Med SAS i Star ga det gullkort i 10 år på rad og dermed EBG for life
Bruddet med Star gjorde meg skeptisk, Thai gir jo elendig opptjening på biz og lite annet. Dermed ble det status match med Miles and More, og jeg har greid å holde på senatorstatusen.
Jeg trives å reise med Lufthansagruppen, og som Fnate beskriver slipper man jo å betale for setereservasjon der.
I tillegg har jo Lufthansa fortsatt første klasse som frister fortsatt selv om det har blitt dyrt.
Poengene forfaller jo heller ikke så lenge man har statusen, men det ser vanskelig ut å få brukt dem som jeg vil. Er ikke like lett som før å få bonusuttak i økonomi til/fra Bangkok (til min partner...).
Vi har hatt en grei fordeling i alle år - jeg tjener opp poeng, han bruker dem. Vi reiser sjelden sammen

Nå som Lufthansa oppgraderer setene i businessklassen blir det brukbart der også
Nye biz i A380 ser bra ut
 
Med mitt reisemønster er jeg svært fornøyd med å ha gullkort i SAS (men mindre etter alliansbyttet…) Har maks 15-20 jobbreiser og maks 10 privatreiser i året. Jobbreiser er mest innenlands og en del Europa, og business er no-go. Så setter pris på fast-track, lounge og (delvis) fri sete reservasjon. Status match til Senator, så var stas med LH & co så lenge det varte. Er gjerne et par tre turer til Tyskland i året, og LH var da preferert selskap. Men nå blir det nok SAS igjen, som gir tilgang til Senator-lounge med monkey-billett. Men etter jeg fikk LTG for en del år siden «stresser» jeg ikke med opptjening og velger også andre selskaper der det passer og om jeg har lyst. Mine to nærmeste nærbutikker er Kiwi og Meny, så lite pes med dagligvarehandel. Og har heller ikke tjent opp nok poeng til å kvalifisere til gull fra og med pandemien, så fint med LTG🙂
 
Morsomt at jeg uten status er vel så lojal mot favoritten som de som har status…
 
Ellers kan man vel kanskje sammenligne bonusjaget med spillegalskap…sa han som ikke har «gamblet» siden kronespillene til Røde Kors på 70 og 80 tallet ;-)
 
Ellers kan man vel kanskje sammenligne bonusjaget med spillegalskap…sa han som ikke har «gamblet» siden kronespillene til Røde Kors på 70 og 80 tallet ;-)
Du må ikke være så skeptisk og negativ EB, er du litt sjalu? ;-).

Jeg tror din fjerndiagnostikk er litt overilt og du tror at man enten må sky poeng som pesten eller løpe boardeline rundt og ikke klare nyte turen, flyr via Uganda osv. Tro meg, (snakker for min del). Den promillen tid jeg tenker på poeng er faktisk bare en artig liten tilleggshobby som bare er artig sammen med det å glede seg over turer og planlegging. For oss som svir av et par ganske ok elbiler i året på reise så sper det faktisk litt på.i kassa. Bare rene bonusturer (ikke hovedferier) Så cashet vi stort sett inn flybilletter til over 200.000 kroner i året hvor vi kan nyte livet i land vi ikke har vært hundre ganger før. Dette er turer vi føler vi nesten ikke kan ta oss råd til. Tenk positivt 😎
 
Du må ikke være så skeptisk og negativ EB, er du litt sjalu? ;-).

Jeg tror din fjerndiagnostikk er litt overilt og du tror at man enten må sky poeng som pesten eller løpe boardeline rundt og ikke klare nyte turen, flyr via Uganda osv. Tro meg, (snakker for min del). Den promillen tid jeg tenker på poeng er faktisk bare en artig liten tilleggshobby som bare er artig sammen med det å glede seg over turer og planlegging. For oss som svir av et par ganske ok elbiler i året på reise så sper det faktisk litt på.i kassa. Bare rene bonusturer (ikke hovedferier) Så cashet vi stort sett inn flybilletter til over 200.000 kroner i året hvor vi kan nyte livet i land vi ikke har vært hundre ganger før. Dette er turer vi føler vi nesten ikke kan ta oss råd til. Tenk positivt 😎
Var definitivt ment som et skråblikk på dette…men litt artig og nytt å bli omtalt som en som ikke tenker positivt. Digger valgfriheten her også…de fleste tror jeg liker og/eller elsker bonusprogrammer…andre bryr seg rett og slett ikke. Blir lettere å få bonusseter av en slik fordeling;-)
 
Back
Top