Staten velger Flyr som foretrukket selskap på 19 ruter

Someone

Moderator
Medlem
Staten velger Flyr som foretrukket selskap på 19 ruter

I følge Flyrs Q1 presentasjon har Flyr vunnet anbudet og velges om foretrukken leverandør på totalt 19 ruter. Oppstart Q3 og konktrakten vil bli signert i juni

Fra deres Q1 presentasjon
On May 20th Flyr was selected and awarded
19 non-exclusive routes in a government
tender process administered by DFØ for
provision of airline services to almost all
government entities in Norway. The contract
is expected to be concluded in June and will
commence in Q3. Flyr tendered for a total of
19 routes in the process

Etter hva jeg forstår betyr det at de har vunnet "stamrutenettet" ut fra OSL. Men SVG, BGO, TRD, BOO, EVE og TOS, er jo bare 6 ruter. Så enten kommer det flere ruter, eller så har de også vunnet på endel utenlandsruter. Kanskje BRU?
 
Re: Staten velger Flyr som foretrukket selskap på 19 ruter

Må de også inn i en GDS for å få dette til å virke?

Og så bør de vel få opp frekvensen en del steder som de faktisk skal få passasjerer på de rutene. Enkelte "stamruter" har jo fravær av fly frem til lunsj enkelte dager.
 
Re: Staten velger Flyr som foretrukket selskap på 19 ruter

Husk at dette ikke er en eksklusiv tideling. Så ansatte i staten kan fortsatt fly andre selskaper om prisen er lavere, eller om de ikke flyr på de nødvendige tidspunkter.
 
Re: Staten velger Flyr som foretrukket selskap på 19 ruter

Husk at dette ikke er en eksklusiv tideling. Så ansatte i staten kan fortsatt fly andre selskaper om prisen er lavere, eller om de ikke flyr på de nødvendige tidspunkter.


Riktig, men det hjelper jo
 
Re: Staten velger Flyr som foretrukket selskap på 19 ruter

Etter hva jeg forstår betyr det at de har vunnet "stamrutenettet" ut fra OSL. Men SVG, BGO, TRD, BOO, EVE og TOS, er jo bare 6 ruter. Så enten kommer det flere ruter, eller så har de også vunnet på endel utenlandsruter. Kanskje BRU?

Uten å ha sett anbudet; det trenger ikke nødvendigvis være direkteruter.
Når jeg hadde Sykehusinnkjøp sine avtaler å forholde meg til, hadde vi DY på TRD-TOS f.eks. Som da innebar en svipp ned til OSL på veien. (Så man fløy SAS..)
 
Re: Staten velger Flyr som foretrukket selskap på 19 ruter

Det blir jo da litt utfordrende på f.eks. BGO-BOO, der du kun kommer deg opp på tirs, tors og søndag. Tilbake stort sett ikke i det hele tatt. Litt kjipt å måtte dra på dagstur med slike forutsetninger... :)
 
Re: Staten velger Flyr som foretrukket selskap på 19 ruter

Lurer på hva de legger i ''almost all government entities''. Før pandemien hørte man jo støtt og stadig om nye kontrakter for tjenestereiser fra NAV, pasientreiser/helseforetakene, Statens vegvesen etc. Er det meste av offentlige tjenestereiser nå slått sammen til en kontrakt?

Dette blir jo litt som når DY i starten fikk noen statlige og offentlige kontrakter for å komme seg i gang. Greit nok det, men også enda godt at hvis tidspunktet ikke passer så kan man benytte andre aktører.
Og som noen andre skriver over her så kan man jo som regel benytte seg av andre aktører og. Jeg ser støtt og stadig grønnkledde på DY sine fly, til tross for at det er SAS som nå har forsvarskontrakten. Frekvensen til DY på EVE er jo også dobbelt så høy som SK (og SK økte den heller ikke etter at de vant forsvaret), så det er sikkert noen dilemmaer (og misnøye) der om hvilket fly man skal ta.
 
Staten velger Flyr som foretrukket selskap på 19 ruter

Det blir jo da litt utfordrende på f.eks. BGO-BOO, der du kun kommer deg opp på tirs, tors og søndag. Tilbake stort sett ikke i det hele tatt. Litt kjipt å måtte dra på dagstur med slike forutsetninger... :)



Med tanke på at det ikke en en ekslusivitetsavtale, så trenger vi ikke gjøre det vanskligere enn det som der er.



Dessuten har Staten avtaler på veldig mange ruter/destinasjoner i Norge, så 19 er bare en liten del av det. Men det er tydelig klart at de trolig har fått mellom Oslo og de største byene



Og BGO-BOO som du trekker frem....det er ikke umulig at denne har gått til Widerøe
 
Last edited:
Re: Staten velger Flyr som foretrukket selskap på 19 ruter

Husk at dette ikke er en eksklusiv tideling. Så ansatte i staten kan fortsatt fly andre selskaper om prisen er lavere, eller om de ikke flyr på de nødvendige tidspunkter.

Som i praksis betyr de fleste tidspunkter, når det gjelder Flyr...
 
Re: Staten velger Flyr som foretrukket selskap på 19 ruter

Men en GDS-ordning må vel komme på plass, slik at statens ansatte finner billettene som Flyr tilbyr, når de ansatte benytter sine bestillingssystemer (som de er pålagt å benytte). Men det var vel noe om at GDS kommer på plass senere i år, eller?

Espen
 
Re: Staten velger Flyr som foretrukket selskap på 19 ruter

DY sikrer seg også en god del:
Norwegian tildeles statlige fellesavtaler om kjøp av flyreiser på rundt 60 flyruter. Dette er resultatet av en konkurranse Direktoratet for forvaltning og økonomistyring har gjennomført. Avtalen gjelder tjenestereiser for ansatte i staten, i fylkeskommuner og kommuner.

Direktoratet har tildelt rammeavtaler for inntil tre selskaper på hver enkelt rute. Norwegian er blitt tildelt 58 ruter, og av disse er 32 ruter der Norwegian er førstevalget. De tildelte avtalene er både for innenlandsreiser og i kategorien for utenlands økonomibilletter. I konkurransen har direktoratet vurdert både rutenettverk og pris.
https://media.no.norwegian.com/pressreleases/norwegian-skal-fly-offentlig-ansatte-3184801
 
Re: Staten velger Flyr som foretrukket selskap på 19 ruter

"Trondheimsområdet" har jo brukt DY siste åra, det er eit knallbra produkt på punkt-punkt, men ikkje brukbart nordover pga turen om OSL. Blir interessant å sjå om det vert endringar her også, etterkvart.
 
Re: Staten velger Flyr som foretrukket selskap på 19 ruter

Som i praksis betyr de fleste tidspunkter, når det gjelder Flyr...

Kommer jo litt an på destinasjon. Med opptill 6 daglige OSL-BGO til høsten, er det ikke helt umulig finne en rutetid som passer. Og så får man se hva ruteprogrammet til vinteren er. Kapasiteten som i sommer går til Zadar og Montpellier må jo settes inn et eller annet sted
 
Re: Staten velger Flyr som foretrukket selskap på 19 ruter

Da har jeg fått tilgang til deldelingen og ser at de 19 rutene Flyr har fått første prioritet på alle er fra OSL

Innland: BGO, TRD, SVG, BOO, EVE, TOS

Utland: CPH, ARN, BLL, BRU, CDG, BER, FCO, BCN, PRG, EDI, AGP, NCE, PSA

Noen av utlandsdestinasjonen er det sikkert noe volum på, men et par her er vel ikke så veldig signifikante.

Totalt er det snakk om 325 ruter som er "tildelt", men jeg vil si det er mer signifikant og større volum med Oslo-Bergen for Flyr, enn Ethiopian som fikk Oslo-Harare

Norwegian har fått det meste fra OSL innlands som ikke Flyr fikk, samt f.eks SVG-BGO, BGO-TRD. SAS fikk der de er alene som KSU, LKL og BDU, samt KKN

Widerøe fikk jo veldig mye av nettverket sitt, og eneste de ikke er "førstevalget" på er vel BGO til TRD og SVG, hvor de vel er prioritert som nummer 2.

Utenom det Flyr fikk er direkteruter til utlandet fordelt mellom SAS og Norwegian, mens mye av de eksotiske stedene er hos Turkish, Ethiopian, Qatar og Air France-KLM
 
Re: Staten velger Flyr som foretrukket selskap på 19 ruter

Men en GDS-ordning må vel komme på plass, slik at statens ansatte finner billettene som Flyr tilbyr, når de ansatte benytter sine bestillingssystemer (som de er pålagt å benytte). Men det var vel noe om at GDS kommer på plass senere i år, eller?

Espen

Flyr bruker det litt løse bergrepet snart, om nå ordning med reisebyråer etc skal være på plass
 
Re: Staten velger Flyr som foretrukket selskap på 19 ruter

Da har jeg fått tilgang til deldelingen og ser at de 19 rutene Flyr har fått første prioritet på alle er fra OSL

Innland: BGO, TRD, SVG, BOO, EVE, TOS

Utland: CPH, ARN, BLL, BRU, CDG, BER, FCO, BCN, PRG, EDI, AGP, NCE, PSA

Noen av utlandsdestinasjonen er det sikkert noe volum på, men et par her er vel ikke så veldig signifikante.

Totalt er det snakk om 325 ruter som er "tildelt", men jeg vil si det er mer signifikant og større volum med Oslo-Bergen for Flyr, enn Ethiopian som fikk Oslo-Harare

Norwegian har fått det meste fra OSL innlands som ikke Flyr fikk, samt f.eks SVG-BGO, BGO-TRD. SAS fikk der de er alene som KSU, LKL og BDU, samt KKN

Widerøe fikk jo veldig mye av nettverket sitt, og eneste de ikke er "førstevalget" på er vel BGO til TRD og SVG, hvor de vel er prioritert som nummer 2.

Utenom det Flyr fikk er direkteruter til utlandet fordelt mellom SAS og Norwegian, mens mye av de eksotiske stedene er hos Turkish, Ethiopian, Qatar og Air France-KLM

Da får vi håpe Flyr setter opp litt flere ruter innenlands, om de skal være et reelt alternativ. F.eks. er ligger ruten mellom OSL-EVE inne med kun 1 daglig avgang, noe som er lite tilfredsstillende.
 
Re: Staten velger Flyr som foretrukket selskap på 19 ruter

Jeg ser av brevet fra DFØ som jeg vil innvilget innsyn i nevner at rabattene det her er snakk om varierer fra 1% på de billigste billettene til 40-50% på de dyre og mest fleksible. Air Serbia og Lufthansa ble av en eller annen grunn diskvallifisert. Det var 168 ruteområder som ikke mottok noe tilbud
 
Re: Staten velger Flyr som foretrukket selskap på 19 ruter

I dag er det ikke mulig å bestille Flyr når man reiser for staten/departementene, de kommer ikke opp som alternativ, så det er jo fremskritt for Flyr at man i det hele tatt kan bestille dem. Men skal de bli mye brukt, og i alle fall få solgt flere av de dyre billettene, må de tilby flere avganger.

I dag er det for øvrig disse reglene som gjelder - det fungerer veiledende:

«For innenlands flyvninger:

For innenlands flyvninger er Norwegian den foretrukne leverandør, og vil gi den økonomisk mest fordelaktige reisen.

Leverandørene skal rangeres/presenteres hos alle departement i henhold til følgende:

1.Norwegian
2.SAS

For utenlands flyvninger:

SAS, Norwegian og Air France/KLM tilbyr rabatterte billetter til departementfellesskapet. Dersom alle selskapene opererer ruten vil SAS være det selskapet som gir størst økonomiske gevinster.

Leverandørene skal rangeres/presenteres hos alle departement i henhold til følgende:

1.SAS
2.Norwegian
3.Air France/KLM»
 
Back
Top