Staten har i dag signert avtale om 30 flyruter fra Gardermoen

De kan vel ikke mene at statsansatte skal finne seg i å reise med Icelandair når de skal helt til USA? Helt ubegripelig spør du meg.

De kan vel ikke mene at statsansatte skal finne seg i å reise med Icelandair når de skal helt til USA? Helt ubegripelig spør du meg.

Fra artikkelen
Statsansatte skal første og fremst bruke de selskapene som nå er valgt, men man kan velge andre flyselskap om man finner kampanjepriser som er bedre, om flytidene ikke passer eller om en stopover med et foretrukket flyselskap forlenger reisetiden og kostandene til staten vesentlig.

Definisjonen på både flytider som ikke passer og definisjonen på vesentlig er nok det til dels vidt forskjellige definisjoner på.

Disse avtalene kan også regnes som veiledene og de jeg kjenner i staten som reiser mye reiser svært ofte med et annet flyselskap enn "det foretrukne" av forskjellige grunner, som oftes pga rutetider. Kjenner statsansatte som er jevnlig i New York og ser ikke for meg de ta Icelandair for å si det sånn.....:p

Fra artikkelen
Statsansatte skal første og fremst bruke de selskapene som nå er valgt, men man kan velge andre flyselskap om man finner kampanjepriser som er bedre, om flytidene ikke passer eller om en stopover med et foretrukket flyselskap forlenger reisetiden og kostandene til staten vesentlig.

Definisjonen på både flytider som ikke passer og definisjonen på vesentlig er nok det til dels vidt forskjellige definisjoner på.

Disse avtalene kan også regnes som veiledene og de jeg kjenner i staten som reiser mye reiser svært ofte med et annet flyselskap enn "det foretrukne" av forskjellige grunner, som oftes pga rutetider. Kjenner statsansatte som er jevnlig i New York og ser ikke for meg de ta Icelandair for å si det sånn.....:p

Hvorfor skulle de ikke fly Icelandair til NY?.........for å si det sånn.................
Flere virksomheter bør tenke på å fly billigre. :cool:

Hvorfor skulle de ikke fly Icelandair til NY?.........for å si det sånn.................
Flere virksomheter bør tenke på å fly billigre. :cool:

Fordi statsansatte på tjenestereise har godtgjørelser som koster mye mer enn noen skarve småkroner man sparer på å kaste bort tiden via Island.. for å si det sånn :rolleyes::rolleyes:

Et eksempel på at det med tid og stop-over slår til er vel dette avsnittet:
Austrian Airlines har en direkterute fra Oslo til Østerrikes hovedstad, men Reiselivsnytt får opplyst i departementet at selskapet aldri sendte inn noe anbud før fristen 15. mai, og dermed var det Brussels Airlines som vant anbudet til Wien.
Vil tro routing via BRU ofte er uhensiktsmessig, samt at Austrian slipper å dumpe prisene til staten og derved tjener bedre på de som evt. bruker dem allikevel. Antar slike vurderinger også ligger til grunn for avgjørelser.

Jeg jobber i staten, og i min etat kjører reisebyrået statistikk på om man bruker avtalepartnere (fly, hotell m.m.) eller ikke. Man kan bestille utenom avtalene, men da kommer man ikke videre i bestillingsdialogen uten å legge inn begrunnelse. Dersom f.eks. DY (som vi har avtale med) og SK har avganger noenlunde samtidig skal DY uansett velges, selv om de skulle være dyrere. Jeg vet om kolleger som har fått smekk på lanken for å ikke forholde seg til avtalene.

Godtgjørelser på tjenestereiser? Tja, tid brukt på reisen kan avspaseres time mot time. Dessuten er det en kostgodtgjørelse som (i hovedsak) beregnes per påbegynt reisedøgn. Det spiller dermed liten rolle om man benytter 10 eller 14 timer på å komme seg over Atlanteren. Det er slutt på uspesifiserte nattillegg, det eneste er "bruspengene" på 40 kr døgnet dersom man er på reise hvor man ikke har egne utlegg til frokost, lunsj eller middag.

Vurderinger av valg av reisevei skal uansett skje i et totalperspektiv. Det er f.eks. ikke lov å utvide reiselengden pga rimeligere billetter (f.eks. reise hjem søndag i stedet for fredag) med mindre man kan dokumentere at de totale utgiftene blir vesentlig lavere (20%).

Rettelse foretatt i den opprinnelige teksten i avsnittet om Austrian Airlines. Departementet opplyste først at de ikke hadde søkt, men de hadde gjort det likevel kom det frem i dag.

Brussels Airlines vant også anbudet på ruten Oslo – Wien. Her hadde SAS lagt inn anbud i samarbeid med alliansepartner Austrian Airlines som har direkterute til Østerrikes hovedstad. Likevel var det Brussels Airlines som trakk det lengste strået, selv om det betyr omflygning via Belgias hovedstad.

Oliver Orskaug

Back