Starter etterforskning etter passasjerfly landet på feil flyplass

Hickok

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Starter etterforskning etter passasjerfly landet på feil flyplass

Der har jeg også landet med Delta (eller Northwest som det da het), men den gang var RAP stengt for oppgradering, så det var planlagt.

Et Delta Airlines-fly med 130 passasjerer ombord landet på en flybase i delstaten South Dakota i USA torsdag kveld lokal tid.

Rute nummer 2845 fra Minneapolis-St. Paul på vei til Rapid City landet i stedet på Ellsworth Air Force Base, en flybase for det amerikanske luftvåpenet.

Flybasen ligger rundt 19 kilometer nord for flyplassen hvor flyet egentlig skulle til, skriver Bloomberg.

http://www.tv2.no/nyheter/8440765/

Re: Starter etterforskning etter passasjerfly landet på feil flyplass.

Hvordan er dette mulig med ATC og radar?

Last edited:

Haha, jeg var ved begge flyplasser i mai og det er STOR forskjell, bl.a. er den sivile på landet og den militære ved byen. Episk fail...

Haha, jeg var ved begge flyplasser i mai og det er STOR forskjell, bl.a. er den sivile på landet og den militære ved byen. Episk fail...

Nuvel. De er ikke akkurat plassert ved urbane plasser noen av de, men byen Box Elder (småby på ca. 8.000) ligger ved inngangen til Ellsworth, ja. Der bor flesteparten av de som jobber på basen.

Hvordan er dette mulig med ATC og radar?

Hvis alt "klaffer", så er det meste mulig.

Tenkt scenario (uten at jeg vet noe om denne hendelsen): Radar/TMA-enheten er adskilt fra tårnene. Flyet ber om visual approach hos radar og får det etter koordinering med tårnet i Rapid City. Flyet blir så sendt over til TWR (som ofte ikke har radarskjerm engang i utlandet). Her får det cleared to land. Tar litt tid før man oppfatter at det slettes ikke lander noe fly her... Da er det på short final på Ellsworth.

Hvordan det skjedde i utgangspunktet kan skyldes flere ting. Nattestid og man ser på feil lys. Daglsys og solen blender. Eller man har sett feil rullebane tidlig og er fiksert på denne (som sikkert er samme retning som Rapid City.

Bare et lite tenkt scenario det her som sagt.

Eller man har sett feil rullebane tidlig og er fiksert på denne (som sikkert er samme retning som Rapid City.

Her er en svært så sannsynlig årsak. Ved landing fra nord er disse to rullebanene omtrent i forlengelsen av hverandre.

Attachments

• Nytt bilde (4).jpg
    Nytt bilde (4).jpg
    5.2 KB · Views: 365

Human factors (jeg antar at det er hovedårsaken her, eller i det minste medvirkende årsak) er et meget spennende og fascinerende fagfelt. Svært få gjør feil med vilje og når det går galt så går det galt mens de som er direkte involvert mener de gjør alt riktig.

Espen

Back