• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

StarAir og MartinAir efter APM's køb af P&O?

Guest

ScanFlyer Gold
StarAir og MartinAir efter APM's køb af P&O?

AP Møller Maersk har nu overtaget 95.6 % af P&O - dermed får de også 50% af MartinAir.

MartinAir - MP - flyver med base i AMS med 747F, MD11F og pax 767pax og 320 pax på en række oversøiske og europæiske fragtruter og paxruter, samt en række charterflyvninger (primært i europa med 320) og enkelte til karibien bl.a. fra BLL og CPH

APM har som bekendt solgt ruterettigheder etc (men ikke fly) i DM til NB, men i det salg indgår IKKE StarAir (fragtselskab - der primært flyver for UPS - men i egen bemaling).

Mit spørgsmål er hvad skal ske med MP og StarAir?

Jeg kan se 2 scenarier:
1) APM sælger de 50% af MP til eksempelvis KLM - og StarAir fortsætter som hidtil.
2) APM køber de resterende 50% af MP og slår det sammen med StarAir for på fragtområdet at kunne tilbyde fragtkunder flexibilitet med air/sea transporter - MP er eksempelvis store på Kina som i forvejen skaber 10% af APM's overskud! - så det kunne passe godt sammen. De oversøiske pax flyvninger ud af AMS og oversøiske charter flyvninger kan jeg godt se fortsætte under MP branded. Mens cargo overgår til StarAir brand for at signalere tilhørsforhold til APM. StarAirs kommende 767 flåde passer også godt med MP's 767 flåde

Jeg tror ikke de vil bruge DM-branded til pax flyvninger fordi den profil DM har nu (lowcost-no service) ikke passer sammen med det image som MP's pax flyvninger har, endvidere er MP et stærkt brand i Holland.
Hvad mener I om fremtiden for DM/MP/StarAir?
 
Re: StarAir og MartinAir efter APM's køb af P&O?

KLM kan ikke kjøpe seg opp i MP...det har konkurransemyndighetene stoppet!
 
Re: StarAir og MartinAir efter APM's køb af P&O?

spørs om ikke Star Air og Martinair fortsetter som før
 
Re: StarAir og MartinAir efter APM's køb af P&O?

Originally posted by EB
KLM kan ikke kjøpe seg opp i MP...det har konkurransemyndighetene stoppet!
ok men så kan MAersk vil købe MP af KLM (forudsat at KLM vil sælge!!!)
 
Re: StarAir og MartinAir efter APM's køb af P&O?

Fra Standby.DK

A.P. Møller 50 % ejer af Martinair
Verdens største rederikoncern ejer nu 95,6 % af P&O Nedlloyd, som har halvdelen af aktierne i hollandske Martinair. Den anden halvdel ejes af KLM.

Aldrig så snart lykkedes det for Maersk at afhænde det økonomiske smertensbarn Maersk Air, før koncernen har opnået nye ejerinteresser i luftfarten. I dag kunne koncernen således offentliggøre meddelelsen om, at købstilbuddet til aktionærerne i den hollandske rederikoncern P&O Nedlloyd har resulteret i en ejerandel på næsten 96 % af denne koncern. Og her følger 50 % aktieposten af Martinair med i købet.

Martinair, som blev stiftet af Martin Schröder i 1958, flyver i dag såvel passagerer som fragt med base i Schiphol lufthavnen i Amsterdam. Selskabet ejes med 50 % af KLM, og den hollandske nationale carrier forsøgte i 1998 at overtage Nedlloyds aktiepost, så man kom til at eje Martinair 100 %. Men fordi EU’s konkurrencemyndigheder afviste handlen, måtte transaktionen dengang opgives, og Nedlloyd beholdt sine aktier.

Martinair driver en flyflåde på i alt 18 fly af typerne Boeing 747-200, Boeing 767-300ER, MD11 og Airbus A320. Selskabet flyver udenlukkende på oversøiske destinationer, i øjeblikket på i alt 18 lufthavne i Canada, USA, Jamaica, Trinidad, Tobago, Maldiverne, Mexico, Sri Lanka, Den Dominikanske Republik, Cuba, Costa Rica og Mexico.

A.P. Møller har hidtil været tavs om, hvad man vil stille op med 50 % aktieposten i Martinair på sigt.

Jeg tipper APM vil forsøge at afhænde denne del !

:devil
 
Re: StarAir og MartinAir efter APM's køb af P&O?

Hvor bruker de A320? Sri Lanka? Det står jo at de KUN flyr oversjøisk...
 
Re: StarAir og MartinAir efter APM's køb af P&O?

Takk! Visste ikke at også Martinair hadde stasjonert fly i MIA.
 
Re: StarAir og MartinAir efter APM's køb af P&O?

The A320 is pimarely used for the ops to the medeteranian, There is no Martinair aircraft based in MIA but Martinair uses Air Miami to fly (in Martinair colours) to SJO from MIA and MCO in connection with their daily flights from AMS.


As far as the what is going to happen to the 50% of the shares that is owned by Maersk. There are about 2400 people dressed in red (MAC colours) in AMS with the same question. As soon is I hear something from this side I'll let you guys know.

The Pilot
 
Back
Top