StarAir og MartinAir efter APM's køb af P&O?
AP Møller Maersk har nu overtaget 95.6 % af P&O - dermed får de også 50% af MartinAir.
MartinAir - MP - flyver med base i AMS med 747F, MD11F og pax 767pax og 320 pax på en række oversøiske og europæiske fragtruter og paxruter, samt en række charterflyvninger (primært i europa med 320) og enkelte til karibien bl.a. fra BLL og CPH
APM har som bekendt solgt ruterettigheder etc (men ikke fly) i DM til NB, men i det salg indgår IKKE StarAir (fragtselskab - der primært flyver for UPS - men i egen bemaling).
Mit spørgsmål er hvad skal ske med MP og StarAir?
Jeg kan se 2 scenarier:
1) APM sælger de 50% af MP til eksempelvis KLM - og StarAir fortsætter som hidtil.
2) APM køber de resterende 50% af MP og slår det sammen med StarAir for på fragtområdet at kunne tilbyde fragtkunder flexibilitet med air/sea transporter - MP er eksempelvis store på Kina som i forvejen skaber 10% af APM's overskud! - så det kunne passe godt sammen. De oversøiske pax flyvninger ud af AMS og oversøiske charter flyvninger kan jeg godt se fortsætte under MP branded. Mens cargo overgår til StarAir brand for at signalere tilhørsforhold til APM. StarAirs kommende 767 flåde passer også godt med MP's 767 flåde
Jeg tror ikke de vil bruge DM-branded til pax flyvninger fordi den profil DM har nu (lowcost-no service) ikke passer sammen med det image som MP's pax flyvninger har, endvidere er MP et stærkt brand i Holland.
Hvad mener I om fremtiden for DM/MP/StarAir?
AP Møller Maersk har nu overtaget 95.6 % af P&O - dermed får de også 50% af MartinAir.
MartinAir - MP - flyver med base i AMS med 747F, MD11F og pax 767pax og 320 pax på en række oversøiske og europæiske fragtruter og paxruter, samt en række charterflyvninger (primært i europa med 320) og enkelte til karibien bl.a. fra BLL og CPH
APM har som bekendt solgt ruterettigheder etc (men ikke fly) i DM til NB, men i det salg indgår IKKE StarAir (fragtselskab - der primært flyver for UPS - men i egen bemaling).
Mit spørgsmål er hvad skal ske med MP og StarAir?
Jeg kan se 2 scenarier:
1) APM sælger de 50% af MP til eksempelvis KLM - og StarAir fortsætter som hidtil.
2) APM køber de resterende 50% af MP og slår det sammen med StarAir for på fragtområdet at kunne tilbyde fragtkunder flexibilitet med air/sea transporter - MP er eksempelvis store på Kina som i forvejen skaber 10% af APM's overskud! - så det kunne passe godt sammen. De oversøiske pax flyvninger ud af AMS og oversøiske charter flyvninger kan jeg godt se fortsætte under MP branded. Mens cargo overgår til StarAir brand for at signalere tilhørsforhold til APM. StarAirs kommende 767 flåde passer også godt med MP's 767 flåde
Jeg tror ikke de vil bruge DM-branded til pax flyvninger fordi den profil DM har nu (lowcost-no service) ikke passer sammen med det image som MP's pax flyvninger har, endvidere er MP et stærkt brand i Holland.
Hvad mener I om fremtiden for DM/MP/StarAir?