Stans i all flyplassutvikling

sukram

ScanFlyer Gold
Avinor truer med full stans i alle utbyggingsprosjekt på alle flyplasser hvor dette lar seg gjøre.

- Av hensyn til aksjeselskapet Avinors økonomiske bæreevne, må vi fryse investeringsprosjekter hvor vi ikke allerede har inngått kontrakter med entreprenører. Dette vil få umiddelbare negative konsekvenser for arbeidsplasser i bygg- og anleggsbransjen utover i landet, og etter hvert vil det medføre trafikkbegrensninger og i verste fall stengning av flyplasser, varsler Sverre Quale.

Kilde: Avinor.no

Ille dersom all utbygging blir satt på vent, selv om jeg tror det er vel så mye en trussel som en realitet. I øyeblikket er det nedgang på norske flyplasser, men den kommer ikke til å vare. Ved flere norske flyplasser er det kritisk trangt og utvidelser er tvingende nødvending!
 
Det dukket opp noe tilsvarende "trusler" innenfor en annen bransje også forleden, og det er vel nå regjeringen har startet arbeidet med neste års statsbudsjett. Ofte en sammenheng der.


Men til denne saken: Forutsigbarhet burde være på plass, særlig når man forsøker å drive en bedrift etter sunne prinsipper. At ting tar seg opp igjen får man da satse på, så ikke flyplassene ender som veien og "det beste annet", med 25 års forsinkelser i det som skulle vært gjort.

(At staten skal ha utbytte av selskaper som Avinor og andre statlige selskaper som "er" infrastrukturen her i landet er jo også en debatt)
 
Hvis Avinor seriøst mener at de har gjort seg avhengig av at veksten i flytrafikk bare skulle fortsette for å kunne realisere sine prosjekter, synes jeg det virker veldig dårlig forutseelig. Etter at veksten i flytrafikken har vært rekordstor de siste årene, burde ikke Avinor bli overrasket over at en viss nedgang kommer.

Dette har nok også med statsbudsjettet å gjøre, ja...
 
Dette er så typisk norsk, man bygger ikke for fremtiden. Det er nå det er tilgang på arbeidskraft og entreprenørene slåss om oppdrag. Når oppgangen kommer, som den garantert gjør, sliter vi med overfyllte og slitte terminalbygg istedet for og ha flyplasser som tåler veksten som vil komme.
 
Ikke bare terminalbygg investeringsstopp kan gå utover. I Tromsø vil forbedring av lysanlegg kunne måtte utsettes.

Flytrafikken ved Avinors lufthavner gikk i februar ned med 10,7 prosent sammenlignet med i fjor. De største, og mest inntektsbringende flyplassene opplever en reduksjon i trafikken som man knapt har sett maken til noen gang.


Konsekvensene for Avinors økonomi er store, og nå varsler selskapet investeringsfrys. Det vil merkes på Langnes.


Problemer i Tromsø
- Vi står helt på startstreken av et stort prosjekt for å forbedre lysanleggene ved flyplassen, forteller lufthavnsjef Hans Børre Joakimsen.

Utbedringene er et sikkerhetskrav fra myndighetene, og om det ikke er klart innen oktober 2010 kommer det krav om kompenserende tiltak. Slike tiltak kan være nedkorting av banelengden eller krav om bar bane hele vinteren.

- Om vi må ha bar bane i perioder med så stort snøfall som vi kan ha her i Tromsø, vil vi få store problemer, sier Joakimsen.

Kilde: Bladet Tromsø
 
Kvernberget står tydeligvis også i "faresonen":

Tidens Krav
KB.net

At rullebaneprosjektet her oppe venter på allverdens vedtak, tilatelser, reguleringsplaner og gudene vet hva mer er jo ingen nyhet, men nå trodde jeg faktisk det var spikra når vi fikk høre om dette for noen måneder siden, men jeg og Avinor/Samferdselsdepartementet har tydeligvis en noe ulik definisjon på hva et datobestemt vedtak er. Men den som venter på noe godt... :)
 
Last edited:
Er dette et utspill fra Quale for å sikre seg litt penger fra Statens krisepakke til utbygninger av flyplasser her og der?
 
Det er forsåvidt forståelig at Avinor setter en del investeringsprosjekter på vent nå trafikken faller såpass mye over en del lufthavner.
Anleggskostnadene har steget vesentlig i de siste årene med høykonjuktur og det er antagelig smart å vente en stund til prisene kommer noe ned før Avinor setter igang med planlagte prosjekter.
Det kan være en del penger å tjene på dette uavhengig av politikk.
En annen sak er at det er betimelig å starte en effektiviseringsprosess innen Avinor.
Her er det fortsatt mye å hente og mange tjenester kan settes ut på anbud og dermed kan Avinor få ned kostnadsnivået med å drifte flyplassene i fedrelandet.

Selv om Avinor er eid av staten skal det ikke være slik at hver gang de trenger penger så skal man be eieren om å sprøyte inn midler.
Man må kunne stille krav til at Avinor at de må kunne jobbe smartere og mer effektivt en det som gjøres i dagens organisasjon.
 
Selv om Avinor er eid av staten skal det ikke være slik at hver gang de trenger penger så skal man be eieren om å sprøyte inn midler.

Når har AVINOR bedt staten om å sprøyte inn penger tidligere?

Det har aldri skjedd.

Men man har bedt om å få slippe å betale utbytte.
 
Det er etter min mening riktig å redusere/utsette investeringer når trafikken (les inntektene) reduseres med ca 10%. Noe annet ville vært uansvarlig. I den dype krisen verden er i nå må man tilpasse seg og ikke forsette som om ingenting skjer. Personlig tror jeg ikke denne krisen er noe som er over om ett år..

Om Avinor griper om for mye blir det fort høyere landingsavgifter her og der. Naturligvis er det et forhold mellom inntekter og investeringer.

OJB, du skriver som om du vet hva du snakker om.. hvilke deler av Avinor er det du tenker på? I alle større organisasjoner vil det være kontinuerlige forbedringspotensialer..
 
Man må kunne stille krav til at Avinor at de må kunne jobbe smartere og mer effektivt en det som gjøres i dagens organisasjon.

Det faktum at du sier det, viser at du ikke vet hva som faktisk blir gjort på denne fronten i Avinor om dagen. Avinor er faktisk way ahead av deg der, og man snur alt på hver krone.

Problemet er, at man er på minimum over mye av selskapet. Har man f.eks en driftsingeniør for lite på flynavigasjon på en flyplass, må man leie inn eksterne firma for selv et lite prosjekt/arbeid. Plutselig må man betale tilsv 2-3 årslønner for en tekniker i løpet av 4 uker. (Man har ikke noe valg, "vi har ingen til å ubedre avviket" er ikke noe Luftfartstilsynet hører mye på etter hver)

Man kutter kanskje en mann pr vaktlag på brøyting på en lufthavn. Lurt. Penger spart. Men, så blir kundene misfornøyde med at flyplassen blir stengt for ofte, og løper til SD og krever at Avinor må gjøre jobben sin.
Avinor må da ansette folk på kontrakt til blodpris eller bruke overtid. (Folk som har fått sparken vet å ta seg betalt 3 mnd senere......)

ALT stod på vent i Avinor for 4 år tilbake. Det førte til at kun det aller mest nødvendige ble gjort. Dette førte til en massiv backlog av problemer på drift og vedlikehold på stort sett det meste. Ting man kan dytte på ei stund......men ikke for altid. Før eller siden MÅ noen ting gjøres. Hvem tror du man må bruke til å få ting på stell etter hvert? You guessed it, noen som skal ha det på anbud, og som stort sett kan diktere prisen. Så i stedet for at ting blir gjort "på ledig tid" av egne ansatte, gjør næringslivet gode penger.

Sverre Quale har sagt for en tid tilbake at man ikke skal kutte slik at man havner i en situasjon der man ikke er i stand til å løse oppdraget Avinor har. (Til forskjell for slik det ble gjort da ***** og **** ****** styrte butikken)

Avinor har derfor bedt om å slippe å betale hundrevis av millioner til Kristin Halvorsen når selskapet faktisk har massive myndighetspålagte utgifter å ta seg av.

Avinor betalte inn ca 325 millioner NOK til staten i 2007........butikken går bra den, bare det at staten har sugerør inn i firma.....
 
Her har vel staten og Avinor virkelig en mulighet for å dempe svingningene for entreprenør næringen i disse finanskrise tider. Anbuds prisene er på god vei nedover så nå får en mye for pengene.
 
Det faktum at du sier det, viser at du ikke vet hva som faktisk blir gjort på denne fronten i Avinor om dagen. Avinor er faktisk way ahead av deg der, og man snur alt på hver krone.

Problemet er, at man er på minimum over mye av selskapet. Har man f.eks en driftsingeniør for lite på flynavigasjon på en flyplass, må man leie inn eksterne firma for selv et lite prosjekt/arbeid. Plutselig må man betale tilsv 2-3 årslønner for en tekniker i løpet av 4 uker. (Man har ikke noe valg, "vi har ingen til å ubedre avviket" er ikke noe Luftfartstilsynet hører mye på etter hver)

Man kutter kanskje en mann pr vaktlag på brøyting på en lufthavn. Lurt. Penger spart. Men, så blir kundene misfornøyde med at flyplassen blir stengt for ofte, og løper til SD og krever at Avinor må gjøre jobben sin.
Avinor må da ansette folk på kontrakt til blodpris eller bruke overtid. (Folk som har fått sparken vet å ta seg betalt 3 mnd senere......)

ALT stod på vent i Avinor for 4 år tilbake. Det førte til at kun det aller mest nødvendige ble gjort. Dette førte til en massiv backlog av problemer på drift og vedlikehold på stort sett det meste. Ting man kan dytte på ei stund......men ikke for altid. Før eller siden MÅ noen ting gjøres. Hvem tror du man må bruke til å få ting på stell etter hvert? You guessed it, noen som skal ha det på anbud, og som stort sett kan diktere prisen. Så i stedet for at ting blir gjort "på ledig tid" av egne ansatte, gjør næringslivet gode penger.

Sverre Quale har sagt for en tid tilbake at man ikke skal kutte slik at man havner i en situasjon der man ikke er i stand til å løse oppdraget Avinor har. (Til forskjell for slik det ble gjort da ***** og **** ****** styrte butikken)

Avinor har derfor bedt om å slippe å betale hundrevis av millioner til Kristin Halvorsen når selskapet faktisk har massive myndighetspålagte utgifter å ta seg av.

Avinor betalte inn ca 325 millioner NOK til staten i 2007........butikken går bra den, bare det at staten har sugerør inn i firma.....

WELL said!!!
 
Det er etter min mening riktig å redusere/utsette investeringer når trafikken (les inntektene) reduseres med ca 10%. Noe annet ville vært uansvarlig. I den dype krisen verden er i nå må man tilpasse seg og ikke forsette som om ingenting skjer. Personlig tror jeg ikke denne krisen er noe som er over om ett år..

Om Avinor griper om for mye blir det fort høyere landingsavgifter her og der. Naturligvis er det et forhold mellom inntekter og investeringer.

Jeg er i teorien enig i det du sier, et selskap må sette tæring etter næring, ellers går det slik som, vel, slik som hos SAS (kunne ikke dy meg).

Men det spesielle med Avinor er at det nettopp ikke er utelukkende et privat selskap, det utfører tjenester som tidligere lå til staten og som fortsatt har nær sammenheng med offentlig tjenesteytelse. Da er det ikke utelukkende markedskreftene som kan være avgjørende.

Slik sett hadde overføringer til Avinor fra staten vært langt mindre problematisk enn om det var til et annet, helprivat selskap. Enda mindre problematisk blir det når det Avinor krever ikke er overføringer, men at staten lar være å ta ut utbytte fra selskapet.

Jeg tror alle er enige om at så fort Norge/verden kommer ut av finanskrisen, vil igjen flytrafikken på norske flyplasser skyte fart. Om Avinor tvinges til å fryse utbedringer og utvidelser på de flyplassene hvor det trengs (som Someone nevner, de store prosjektene har tidsrammer langt utover ett år), vil flere av flyplassene om få år kunne oppføres på Norges laaange liste over samferdselsflaskehalser. Det SISTE Norge trenger er enda en samferdselssektor som ikke fungerer!
 
Bra artikkel i Aftenposten om nedskjæringsspørsmålet:

Ikke siden Gardermoen-utbyggingen har det vært planlagt å bruke mer penger på norske flyplasser enn i år. 2,7 milliarder kroner var opprinnelig avsatt. Men det finnes ikke penger nok, og Avinor har derfor besluttet å utsette seks planlagte prosjekter på ubestemt tid.

I påvente av en avklaring om Avinors økonomiske rammebetingelser har selskapet redusert investeringene med 400 millioner.

– Vi bruker nå bare penger på investeringer som er nødvendige av sikkerhetsmessige eller vedlikeholdsmessige årsaker, sier konsernsjef Sverre Quale i Avinor.

FAKTA, dette kan bli droppet:
Bergen lufthavn Flesland: Lysanlegg og sikkerhetssoner rundt rullebanen, samt utvidelse av kapasiteten.

Stavanger lufthavn Sola: Bygging av passasjerbroer fra terminal og ut til flyene.

Kristiansund lufthavn Kvernberget: Lysanlegg og sikkerhetssoner rundt rullebanen. Forlengelse av rullebanen.

Tromsø lufthavn Langnes: Lysanlegg og sikkerhetssoner rundt rullebanen.

Kristiansand lufthavn Kjevik: Nytt kontrolltårn.

Sandane lufthavn Anda: Lysanlegg og sikkerhetssoner rundt rullebanen.
 
Back
Top