Staal i beina og sikkerhetskontroll samt assistanse paa flyplass.

thbergseng

ScanFlyer Blue
Hei og god kveld til alle der ute!

For ca 6 uker siden presterte jeg aa brekke laarbeinet rett av (godt gjort i en alder av 25 aar), her i Warszawa hvor jeg studerer. Etter flere uker paa sykehus og hard rehabilitering vurderer jeg naa aa ta en tur hjem til foreldre i Norge.

1: Jeg gaar naa paa krykker, noe jeg kommer til aa gjore en god stund, men er oppegaaende, dog uten at jeg klarer aa staa paa skadet ben. I den forbindelse lurer jeg paa hvordan det fungerer ifb med assitanse paa flyplass. Jeg vurderer aa fly Norwegian fra WAW til OSL.
Jeg er dreven paa krykkene, men sliter litt over lengre distanser, samt litt bekymret mtp kostaaing osv i sikkerhetskontroll.

Er det bare aa kontakte Norwegian aa requeste assistanse paa flyplass? Rullestol/golfbil til gate el.l? DY bruker kun bussgate i WAW. Er det muligheter for egen transport til fly? Klarer trapper, men tar tid, saa er ikke avhengig av aa bli baert opp flytrapp saavidt jeg tror.

Veldig intr i erfaringer rundt dette da det er en veldig ny situasjon for meg.

2: I forbindelse med skade har jeg faatt operert inn en staalstang (Intramedullar nail) i laarbeinet samt 8 titaniumsskruer som skal sitte for resten av livet slik det ser ut naa.

Burde jeg faa noen spesielt bekreftelse fra sykehus mtp sikkerhetskontroll? Eller holder det aa informere de om det muntlig paa stedet? Spurte legen om det paa sykehuset, men han sa det var kke noe problem, men informasjonen jeg fikk der generelt var ganske vag.

Beklager lang post.

Tor-H

Hei og god kveld til alle der ute!

For ca 6 uker siden presterte jeg aa brekke laarbeinet rett av (godt gjort i en alder av 25 aar), her i Warszawa hvor jeg studerer. Etter flere uker paa sykehus og hard rehabilitering vurderer jeg naa aa ta en tur hjem til foreldre i Norge.

1: Jeg gaar naa paa krykker, noe jeg kommer til aa gjore en god stund, men er oppegaaende, dog uten at jeg klarer aa staa paa skadet ben. I den forbindelse lurer jeg paa hvordan det fungerer ifb med assitanse paa flyplass. Jeg vurderer aa fly Norwegian fra WAW til OSL.
Jeg er dreven paa krykkene, men sliter litt over lengre distanser, samt litt bekymret mtp kostaaing osv i sikkerhetskontroll.

Er det bare aa kontakte Norwegian aa requeste assistanse paa flyplass? Rullestol/golfbil til gate el.l? DY bruker kun bussgate i WAW. Er det muligheter for egen transport til fly? Klarer trapper, men tar tid, saa er ikke avhengig av aa bli baert opp flytrapp saavidt jeg tror.

Veldig intr i erfaringer rundt dette da det er en veldig ny situasjon for meg.

2: I forbindelse med skade har jeg faatt operert inn en staalstang (Intramedullar nail) i laarbeinet samt 8 titaniumsskruer som skal sitte for resten av livet slik det ser ut naa.

Burde jeg faa noen spesielt bekreftelse fra sykehus mtp sikkerhetskontroll? Eller holder det aa informere de om det muntlig paa stedet? Spurte legen om det paa sykehuset, men han sa det var kke noe problem, men informasjonen jeg fikk der generelt var ganske vag.

Beklager lang post.

Tor-H
Flyr ofte og kan svare på del 2: Har titanstenger i begge beina etter ein skikkeleg trøkk, og eg får aldri utslag i vanlig sikkerhetskontroll. Når det blir brukt håndscanner pip det av og til, men om dei klemmer rundt beinet merkar dei fort at historien om titan i beinet er korrekt. Har aldri fått oppfordring om å ta med papirdokumentasjon om dette eller blitt sådd tvil om mine hensikter

Takk for svar :)

Kjenner dog ingen utvendig skade igjennom mine lubne laar (etter 6 uker i vertikal hehe), men skjonner poenget.

Hei
Jeg har dessverre fått krykkeerfaring det siste året, var bl.a. t/r London med DY i fjor sommer. Bestilte i god tid WCHR i selve flybookingen - se tekst fra DY sine sider. Det finnes også 2 andre kategorier - se "spesielle behov" på hjemmesidene.

"WCHR – Rullestol (ramp): Passasjeren kan gå opp/ned trapper og kan selv forflytte seg til/fra flyet til setet ombord, men kan ha vanskeligheter med å bevege seg over lengre strekninger. Det trengs rullestol/assistanse gjennom terminalen og til/fra flyet."

Har du tenkt på bagasje? Holder det med bare ryggsekk? Mer enn det kan jo bli en smule klønete å få med seg om du reiser alene.

Vet ikke hvordan det er i WAW - men på OSL kan du få assistanse allerede fra ankomst med buss/tog etc.: https://avinor.no/flyplass/oslo/planlegg-reisen/assistanse/#!bestill_assistanse-850

Du har sikkert erfart at alt tar dobbelt så lang tid med krykkene, så selv om du er reisevant så pass på å ha god tid.

Når jeg reiste i fjor sommer så lånte jeg bare en rullestol på OSL, reisefølget rullet meg avgårde hit og dit. På LGW så måtte jeg "følge" de andre med spesielle behov, dvs. man følger skilting og får ev. rullestoltransport + golfbil og bistand av ansatte på flyplassen - men jeg måtte også vente i en "sone" sammen med andre som trengte bistand.

Alt går - men hverdagen og reisen blir utrolig klønete/seig affære i forhold til hva man er vant til.... Har selv en liten skrue i kneet, men den er vel så liten at den gjør intet utslag.

Spør bare igjen om du lurer på noe mer - lykke til og god tur hjem :-)

Hilsen Camilla

Back