SSR code

Firelude

Newcomer
Heisann folkens! Jeg har noen funderinger rundt SSR koder. Altså den som omhandler Special
Service Request. Det kan være mange ulike koder som omhandler passasjerer som har ulike behov for hjelp , f eks , blind , døv , sitter i rullestol etc etc etc . Dette er vel noe som blir bestillt ekstra og påført billetten? Så blir det videre formidlet til flyselskapet som er befrakter for passasjeren med en SSR kode?

Dersom det skulle oppstå en situasjon med evakuering eller havari der redningsmannskapene må inn i flykroppen....hvordan kan de vite at det befinner seg personer som reiser med en SSR kode? Er dette noe som framkommer i NOTOC? Er denne SSR koden noe som blir formidlet til personellet på flightdeck?

Re: SSR code.

Heisann! Trodde du mente ATC transponder først :p

NOTOC er kun i forbindelse med farlig gods, så med mindre passasjeren har med seg en elektrisk rullestol med batteri som er i lasterommet, får vi ikke det dokumentet. Jeg har ingen dokumenter på flight deck som beskriver passasjerene bortsett fra loadsheet som kun sier antall.
Ellers, får ikke vi flygere (hos oss) noen info om passasjerer annet enn at kabinbesetningen som regel sier hva vi har ombord når dørene lukkes. Det er mer som en informasjon for at vi skal sende informasjonen når vi nærmer oss destinasjonen for at de skal være klare når vi lander.

Der er nok andre her som vet mye mer om bookingprosessen og det som skjer i bakgrunnen der enn meg!

SSR kan være så mangt, ikke bare assistanse, men når flighten stenges sendes det en 'PSM' (Passenger Service Message) per telex/email til forhåndsprogrammerte addresser på neste stasjon via interne systemer. Denne inneholder informasjon om de som trenger assistanse. Alt dette ligger i DCS-systemet (innsjekk). Når gaten stenger, får Purser/Senior F/A overlevert en liste av gatepersonellet. Nåtildags ligger vel dette mest på crewet's ipad.

Heisann! Trodde du mente ATC transponder først :p

NOTOC er kun i forbindelse med farlig gods, så med mindre passasjeren har med seg en elektrisk rullestol med batteri som er i lasterommet, får vi ikke det dokumentet. Jeg har ingen dokumenter på flight deck som beskriver passasjerene bortsett fra loadsheet som kun sier antall.
Ellers, får ikke vi flygere (hos oss) noen info om passasjerer annet enn at kabinbesetningen som regel sier hva vi har ombord når dørene lukkes. Det er mer som en informasjon for at vi skal sende informasjonen når vi nærmer oss destinasjonen for at de skal være klare når vi lander.

Der er nok andre her som vet mye mer om bookingprosessen og det som skjer i bakgrunnen der enn meg!

Kode som WCHR etc står i load message.

Tja, ikke som en bransjestandard - men mange selskaper har som en standard lagt inn at PWD koder fra hva som ligger i DCS automatisk mates inn i LDM/Loadsheet. Så er det også som LN-MOW er inne på PSM som sendes, slik at f.eks PRM service (ISS, WGH etc.) vet hva som kommer*.

Men til hva det spørres om hvor f.eks PBR får info om PWD, kommer nok først og fremst fra hva ev. cockpit forteller om på vei inn ved en nødssituasjon hvis det lar seg gjøre. PBR har uansett rutine om å gå igjennom hele flyet og så hvis PWD ikke har fått hjelp ut vil nok de håndteres av PBR hvis det fysisk er mulig.
Det er jo litt derfor det har blitt strengere for PWD og krav om følgeperson hvis reiser selv og man ikke selv kan f.eks ta på oksygenmasken, ta av og på setebeltet, ta på redningsvest, forstå kommandoer, evakuere seg selv til en nødutgang.

Henger isåfall igjen fra gamle dager, fra før man sjekket inn på navn. Da var det LDM som var formidler av viktig info til neste stasjon. Prosedyrene har endret seg litt gjennom årene.

Men sikkert noen som fortsatt gjør det.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ok , takk for svar. NOTOC omhandler kun farlig gods? Hmmm mener jeg har sett et et sted på nett der NOTOC også kunne omhandle levende dyr. Der framkommer hvilket lasterom etc etc . Det var visstnok som en påminnelse til flightcrew ang varme i det enkelte lasterom som inneholdt levende dyr. Mulig jeg er på tynn is her..

Ok , takk for svar. NOTOC omhandler kun farlig gods? Hmmm mener jeg har sett et et sted på nett der NOTOC også kunne omhandle levende dyr. Der framkommer hvilket lasterom etc etc . Det var visstnok som en påminnelse til flightcrew ang varme i det enkelte lasterom som inneholdt levende dyr. Mulig jeg er på tynn is her..

Levende dyr er i samme kategori som farlig gods og listes på Notoc, ja.

Back