• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Spotting på OSL

Tristar1011

ScanFlyer Blue
Spotting på OSL

Noen som har gode tips om spotting der ute? Har vært der mange ganger så kjenner stedene, men hvor er det best å stå hvis en skal få med seg godsakene Thai A340/PIA 777/Korean 747? Det varierer helt hvilken rullebane de bruker eller er det et system som vi dødelige uten radio kan skjønne? =)
 
Re: Spotting på OSL

Du ser jo fort hvem vei de lander, så hvis du kjenner stedene har du jo løst hele saken selv!!
 
Re: Spotting på OSL

nå som 01L er stengt så blir ting enklere. Det du spør om avhenger litt om du vil ha landing eller takeoff og vind. østre bane er det jeg ville satsa på uansett egentlig. Spesielt hvis det er nordavind for da lander alle på 01R og de store tar av derfra pga banearbeider på 01L som gjør den til kun 2700m
 
Re: Spotting på OSL

Du ser jo fort hvem vei de lander, så hvis du kjenner stedene har du jo løst hele saken selv!!

Hvilken vei de lander hjelper lite med å finne ut hvilken bane de kommer ned på. Uten radio så sliter man nok.
 
Re: Spotting på OSL

Ser hvilken vei ja men er vanskelig å komme seg fra en rullebane til den andre når de er på vei inn...=) Hehe...! Ok, da er det vel best å satse på østre uansett. Ihvertfall nå. Ser bare på mange av bildene at de ofte tar av på den andre.
 
Re: Spotting på OSL

Ser hvilken vei ja men er vanskelig å komme seg fra en rullebane til den andre når de er på vei inn...=) Hehe...! Ok, da er det vel best å satse på østre uansett. Ihvertfall nå. Ser bare på mange av bildene at de ofte tar av på den andre.

kommer vinden fra sør lander alt opptil 321 på 19R , og heavies på 19L fordi det bare er visual app. på R , men til tider så KAN 747F komme på R men det er lite sannsynlig ;) Takeoffs går for det meste på østre, men kan hende noen 737 bruker R for å avløse trafikken litt.
 
Re: Spotting på OSL

kommer vinden fra sør lander alt opptil 321 på 19R , og heavies på 19L fordi det bare er visual app. på R , men til tider så KAN 747F komme på R men det er lite sannsynlig ;) Takeoffs går for det meste på østre, men kan hende noen 737 bruker R for å avløse trafikken litt.

Takk for gode tips! =)
 
Back
Top