Spottertur til Schiphol

• Thread starter Thread starter BGO
  • Start date Start date

BGO

TurbopropFlyer
I forbindelse med 1. Mai helgen tok jeg meg en tur til Amsterdam for å spotte. Her er mine erfaringer:

Studer spotterguiden for Schiphol godt før du reiser. Jeg gjorde som jeg pleier, leide meg en leiebil så det var enkelt å greit å komme seg rundt flyplassen. Det fungerer veldig bra. Men husk at Schiphol er inngjerdet på et område større enn Hedemark fylke så det tar sin tid å kjøre rundt hele området. Og så er det veldig irriterende at det alltid finnes en vei, nærmere rullebanen enn den du klarer å finne (som regel en motorvei som er forbudt å stoppe på). Når du endelig har funnet fram til de beste spotterplassene, er det med fare for å få en mentalt knekk at du oppdager at alt av russisk stål og fly hjemmehørende utenfor Europas grenser tar av og lander på rullebaner du ikke står ved. Og når du bestemmer deg for å bytte rullebane så gjør disse idiotene i tårnet det samme :angry:
Så da håper jeg du syns det er spennende å se den endeløse mengden av KLM og Transavia sine 737 eller KLM sine Fokker-maskiner.

Til tross for denne litt kritiske innledningen så må jeg si at min spottertur til Amsterdam var en veldig fin tur. Vil anbefale alle som har mulighet til å ta en weekend i Amsterdam å reise med en gang. Her er noe av det jeg fikk se, pluss mye mye mer :)

Attachments

• 1.jpg
    1.jpg
    34.1 KB · Views: 512
  • 2.jpg
    2.jpg
    34.7 KB · Views: 515
  • 3.jpg
    3.jpg
    31.2 KB · Views: 500
  • 4.jpg
    4.jpg
    35.7 KB · Views: 497
  • 5.jpg
    5.jpg
    37.6 KB · Views: 495
  • 6.jpg
    6.jpg
    49.5 KB · Views: 160
  • 7.jpg
    7.jpg
    50 KB · Views: 145
  • 8.jpg
    8.jpg
    50.4 KB · Views: 152
  • 9.jpg
    9.jpg
    50.1 KB · Views: 179
  • 10.jpg
    10.jpg
    49.3 KB · Views: 170
  • 11.jpg
    11.jpg
    50.8 KB · Views: 143
  • 12.jpg
    12.jpg
    37.1 KB · Views: 145
  • 13.jpg
    13.jpg
    41.4 KB · Views: 161
  • 14.jpg
    14.jpg
    54.8 KB · Views: 166
  • 15.jpg
    15.jpg
    36.9 KB · Views: 137
  • 16.jpg
    16.jpg
    32.1 KB · Views: 120
  • 17.jpg
    17.jpg
    49.3 KB · Views: 119
  • 18.jpg
    18.jpg
    52.1 KB · Views: 159
  • 19.jpg
    19.jpg
    54.3 KB · Views: 165
  • 20.jpg
    20.jpg
    42.4 KB · Views: 158
...og noen til...

Attachments

• 21.jpg
    21.jpg
    62.9 KB · Views: 82
  • 22.jpg
    22.jpg
    34.8 KB · Views: 130
  • 23.jpg
    23.jpg
    36.5 KB · Views: 124
  • 24.jpg
    24.jpg
    53.3 KB · Views: 121
  • 25.jpg
    25.jpg
    49.1 KB · Views: 113
  • 26.jpg
    26.jpg
    29.9 KB · Views: 105
  • 27.jpg
    27.jpg
    40.8 KB · Views: 112
  • 28.jpg
    28.jpg
    33.9 KB · Views: 105
  • 29.jpg
    29.jpg
    40.4 KB · Views: 115
Skikkelig stilig! :up: Pene bilder :) AMS frister veldig
Har virkelig begynt å fått sansen for Aer Lingus' scheme. KLM MD11 er ikke dum den heller ^_^

Mycket vackert! Jag funderar på att ta mig en dagstur till AMS senare i veckan, det är ju enda chansen om man vill se lite MD-11-action (och spendera några timmar i Luchtvaart Hobby Shop...)

Syrian-bildet og det første Transavia-bildet ble vel tatt ved Polderbaan i enden av Vijfhuizerweg? Husene i bakgrunnen er ganske gjenkjennelige, bare titt her
VinkeLanke.jpg

og det er en klassiske vinke-lanke plass ved ankomster (landing mot sør).

Var du lenger oppe langs Polderbaan BGO - i enden av Ijweg hvor den nye store spotterplassen er? Her er noen bilder fra denne plassen tatt for en uke siden:

G-EZPG_1.jpg

G-EZPG_2.jpg

NewSpotterSpot.jpg

God plass til å parkere var det også (rundt et hundretalls p-plasser)
Og det er med en fin plass å parkere bilen hvis man ønsker vandre på gangveien nordover langs rullebanen for å få gummirøyk-bilder ved tangentene. Hele veien er det bare en kanal som skiller deg fra Polderbaan og så heldigvis helt flatt. :D

Begge disse plassene er bra andre halvdel av dagen.

Flott serie bilder fra AMS.
Var der selv sammen med SK917 for ca 1 mnd siden, og kan anbefales på det sterkeste. Få også med en tur innom takterrassen, MYE flott å få med seg der også. Trenger ikke billett for å komme seg opp dit.

Airbus 330.

Og så kan man avslutte turen på takterrassen med tur innom Dakota’s Café & Bar (rett til venstre når du kommer inn i bygget igjen) - og her er linken til menyen deres http://www.hmsc.nl/t2bcms/cms/database/dakota/images/menukaart_dakotas_2007.pdf
Og til hovedretten kan en/to/tre iskald(e) Heineken og en/to/tre Olifant jenever oud anbefales på det sterkeste. Vi stoppet med to av hver, men så fortsatte vi på Bubbles med både G&T og en god hvitvin før vi tok turen tilbake til gamlelandet. Hmmm, kanskje det var derfor jeg ikke fikk med meg om de serverte gratis kaffe hos SAS? ;)

Flotte bilder! Gleder meg til eg skal ta meg ein tur til AMS å spotte :) Så mykje spennande på ein gong. Bergen er nok ikkje verdens navle, sjølv om Brann er der.

Jeg er i AMS mellem den 22 og 25. may..Jeg har bil med derned....kører fra AAR den 22.may tidligt om morgenen...og jeg glæder mig til at stå vej Ijweg. blandt andet...den nye
spotter plads skal helt sikkert checkes ud
Hilsen
ole

Er det mulig å komme seg til Polderbaan med buss ?
Har 6 timers stopp på Schiphol 8. juni.
Terrassen kan bli litt kjedelig i lengden

Last edited:
Noen av bildene ser ut som er tatt ved Kaaghbaan!? Har de ikke sperret av området for bygging av Cargo-terminal der da?

Var du lenger oppe langs Polderbaan BGO - i enden av Ijweg hvor den nye store spotterplassen er? Her er noen bilder fra denne plassen tatt for en uke siden:

NewSpotterSpot.jpg

God plass til å parkere var det også (rundt et hundretalls p-plasser)
Og det er med en fin plass å parkere bilen hvis man ønsker vandre på gangveien nordover langs rullebanen for å få gummirøyk-bilder ved tangentene. Hele veien er det bare en kanal som skiller deg fra Polderbaan og så heldigvis helt flatt. :D

Ja, jeg var en tur oppom der også. De har vært flink i Amsterdam lit å legge til rette for spotting. Gangstien som går langs Polderbaan gir mange gode muligheter. Anbefales til alle som skal besøke flyplassen.

Og i motsetning til BGO så er det ikke opp og ned mellom bakkar og berg på AMS ;)

Noen av bildene ser ut som er tatt ved Kaaghbaan!? Har de ikke sperret av området for bygging av Cargo-terminal der da?

Det er ikke "den hele og fulle sannheten". Den offisielle spotterplassen (og parkeringsplassen) er stengt. Det samme er jordet rett ved siden av. Man kan imidlertid fortsatt stå på jordet lenger nede. Har man med bil kan det forutsette en en "tvilsom" parkering, men det er altså mulig å stå der. Jeg var der nå i helgen, og jeg var langt fra alene. Airport Patrolen kjørte forbi til stadighet og de sa ikke noe på at folk sto der. Jeg vet at politiet tidligere har bedt folk som står på jordene om å flytte seg, så jeg garanterer ikke at man får stå i fred ved ett besøk. Det pleier vel imidlertid bare være en høffelig oppfordring om å flytte seg.

Det stemmer.
Jeg fikk kjøre inn på parkeringsplassen, og jeg var ikke alene der. Det var byggearbeider der, men kjørte du bort til vakten og sa at du ville inn til spotterplassen, så lot de deg passere. Kan tenke meg at dette bare gjelder på helligdager, når det ikke er byggeaktivitet på stedet (jeg var der på en søndag). Syns Kaaghbaan har den beste spotterplassen på AMS.

Back