Spørsmål som i større (eller mindre grad) kan relateres til vind.

Polaris

Free Luigi
Spørsmål som i større (eller mindre grad) kan relateres til vind.

1) Hvor avgjørende er egentlig vindretningen for take-offretningen? Noen ganger synes jeg flyene tar av i begge retninger, og etter en del observasjoner har jeg funnet Widerøe som mest sannsynlig til å avvike fra normalen. Er det enklere å ta av "med vinden" for Dash 8-fly, eller har jeg sett rene tilfeldigheter?

2) Hvorfor bråker flyene mer noen ganger ved take-off? Et litt bredt spørsmål, men jeg tenker i retningen variasjon av thrust ved take-off, samtidig som vind og værforhold "fører" lyden med seg? Bruker man mer kraft i dårlig vær, eller er økningen i lyd kun forsterkning fra vinden?

3) (Hvorfor) bråker "sydenflyene" mer enn de vanlige? Vi har mer eller mindre daglige besøk av Boeing 737-800 gjennom hele året pga Svalbardruta (noen ganger flydd av -700), men jeg opplever de fleste B738 fra f.eks SunExpress og de airbusene som er innom mer bråkete enn det gjennomsnittlige "Svalbardflyet". Er det fordi sydenflyene er "stappfulle" av turister?

4) Vagt relatert til det andre, jeg fløy med to forskjellige varianter B737-700 i sommer, -TUK og -RNO. -RNO hadde en særegen "strømlyd" under climb, mens -TUK var lydløs i forhold. Er det forskjellige motorer på disse flyene? I såfall hvilke?

5) Hvorfor ser Widerøeflyene mye mer stabil ut i lufta enn f.eks B738? Er det kun størrelsen som gjør at man ikke ser ristingen/kastingen i vinden?

Last edited:
Re: Spørsmål som i større (eller mindre grad) kan relateres til vind.

Kan bare gi deg ett lite svar på 1.
Regelen sier vel at man kan bruke hvilken rullebane man vil opptil 5 knops fart.
Så om 07 er akt med vind 050/4 kn, kan man også bruke 25 ;)

Det med bråk/lyd/musikk (velg det du vil ;)) kan ha flere årsaker. Fra fysikken så kjenner du nok til at lyden forplanter seg forskjellig i forskjelige medium. Men det kan også ha andre grunner, vind og vindretning, thrustsetting... osv...

Uten at jeg vet hvilken av motorene RNO har, så kan det være relatert til motortypen, ex-BU maskinene har SAC motorer, mens Sas har brukt en del DAC motorer. SAC og DAC kan du kanskje lese mer om på B737 tech-siden.

EDIT: Husk at selv om du ikke ser det, så er det vann i luften ;)

Last edited:

Og ikke minst at et fly som er fyllt til randen av folk, bags og fuel trenger mer motorkraft for å ta av enn et fly som er langt lettere lastet.

Jo, men nå svarer dere ting jeg allerede har nevnt / tenkt selv (sett bort fra motorinfoen fra BSSW). Mer kjøtt på beinet folkens :p

Jo, men nå svarer dere ting jeg allerede har nevnt / tenkt selv. Mer kjøtt på beinet folkens :p
Det trenger ikke være verre enn at det er mye pga vind, luftfuktighet og vekt som utgjør disse forskjellene.

Det er vel flere som reiser til syden enn til Svalbard ;) :D

1. Vindretningen har betydning for performance, men man kan ta av med medvind så lenge flyets sertifiseringsbegrensninger tillater det, og det passer med trafikkbildet rundt flyplassen. Man gjør det f eks for å spare tid, eller å ta av med mer vekt dersom det er terrengrestriksjoner i den andre enden av rullebanen. Utregningen omfatter (bl a) flyets avgangsvekt, vind, temperatur, lufttrykk, eventuelle tekniske faktorer som påvirker avgangsberegningene, banelengde, banens helningsvinkel (på noen baner), om banen er tørr eller våt, om det er såkalt kontaminering som snø, is eller slapse på banen osv.

En SAS 737 (ikke ex-BU, som har 10) har 15 knop begrensning på medvind ved avgang og landing, dersom forholdene ellers tillater det. For noen fly med høy avgangshastighet kan max tire speed (største hastighet dekkene er sertifisert for) også være en begrensing ved høye vekter og medvind.

2. Lyd: Et lett fly kan ta av med inntil 25% mindre motorkraft ifht full avgangskraft. Det bråker mindre da. Dårligere vær, men spesielt dårlig føre, vil nok medføre større behov for skyvekraft. Men vindretningen, temperatur, fuktighet, ekko i fht der du står når du hører flyet, vil påvirke hvor sterk eller svak du oppfatter den. Og så er noen motortyper mer støysvake enn andre - men siden du bor i Tromsø er det nok relativt like flytyper og motortyper du hører. Nevner også at bare på 737 kan du oppleve en maks sertifisert skyvekraft på "samme motortype" på fra 18,5 tonn til 27,3 tonn, og innenfor disse tallene finnes det igjen et utall "derating"-muligheter.

3. "Sydenflyene" er gjerne relativt fulle, er større (-800) og har mye kraftigere motorer enn de mindre 737ene, og i tillegg har de kanskje med seg 10 tonn (som tilsvarer vekten av 100 passasjerer) mer drivstoff enn de pleier for en tur på norsk innenriks eller til Svalbard. Den økte avgangsmassen krever mer skyvekraft - derved mer lyd.

4. Litt forskjell i lyden - kan ha med de individuelle motorene å gjøre (forskjellig gangtid, forskjellig derating, annerledes turtall som gir en annen ressonans e.l.)? DAC/SAC har med forbrenningskamrene å gjøre, og jeg tror ikke det vil gi en annerledes lydopplevelse i kabinen. Her er det også interessant hvor du satt osv.

5. -800 har en større momentarm, og det kan gjøre at du lettere ser variasjonene i retning og krengning enn på de mindre flyene. Men hadde du vært nærmere de mindre ville du nok ha sett at de beveger seg minst like mye i luften.

Håper det oppklarte litt. Det er noen som er veldig dyktige på motorer på forumet som kanskje kan utdype litt mer.

Angående pkt 2 så vil også lyd oppfattes forskjellig for en som ser det utenfra avhengig av vindretning, luftfuktighet og temperatur, som endrer veldig på hvordan lyd går igjennom luften. I tillegg kan feks forskjellige lagg med stillestående luft bøye av retningen lyden tar, og tilsvarende, et fly som tar av over snødekt landskap vil høres mindre enn ett som tar av over stille sjø, som reflekterer mer av lyden.

Vi hadde en moro sak med dette i Afrika i forrige uke, da vi sto og speidet etter en Cessna 208 (Caravan) som normalt kan sees 2-3 minutter før landing fra der vi plukkes opp i bushen. På grunn av at de hadde tatt en litt annen rute inn så vi de aldri, og selv når vi så de komme langs rullebanen bak oss og var på bakken så var det først på 4-500 meters hold at vi hørte flyet, mens i normalt stille vind om morgenen hører vi de som sagt mye lengre ute.

-A

ph-ndr: du bes om å ta bilder! Den historien hørtes adventurøs ut (om det kan brukes som et ord)!

Håper det oppklarte litt. Det er noen som er veldig dyktige på motorer på forumet som kanskje kan utdype litt mer.

Det oppklarte mye! Tusen takk :) Og til de som er dyktige på motorer:

4. Litt forskjell i lyden - kan ha med de individuelle motorene å gjøre (forskjellig gangtid, forskjellig derating, annerledes turtall som gir en annen ressonans e.l.)? DAC/SAC har med forbrenningskamrene å gjøre, og jeg tror ikke det vil gi en annerledes lydopplevelse i kabinen. Her er det også interessant hvor du satt osv.

Jeg satt cirkus på rad 5-6, høyre side. Det hørtes litt ut som lyden fra slike svære strøm-transformatorbygninger, men mye mer gjennomtrengende/tydelig. Mener den forsvant rett før, rundt eller etter T/C. Kan det ha vært noe annet, f.eks hydraulikk eller landingshjul?

---

Forøvrig takker jeg for all info om lyd og forholdene som gir forskjeller! Grunnen til at jeg spurte var at gårdagen førte med seg store forskjeller i lyden fra morgenkvisten mot kvelden. Men nå ser man jo sammenhengen, da det var klarvær og -5 grader på formiddagen, mens det var litt overskyet, 4 plussgrader og litt regn mot kvelden. Alt som kan forklares - I love it :colgate:

Last edited:

Jeg satt cirkus på rad 5-6, høyre side. Det hørtes litt ut som lyden fra slike svære strøm-transformatorbygninger, men mye mer gjennomtrengende/tydelig. Mener den forsvant etter T/C. Kan det ha vært noe annet, f.eks hydraulikk eller landingshjul?

For å ta det siste først - i kabinen er det mye kraftigere lyd, og annen lyd, mens flyet er på bakken pga. refleksjon av lyden.

Satt på samme sted på en A319 ved et par anledninger samme dag, og det er helt klart at samme type motor har forskjellig bi-lyd på forskjellige fly. Et hadde bare vanlig "grov" motorstøy, mens et annet hadde en høyfrekvent lydd i tillegg (under hele turen). Noen ganger er jo også motorene litt usynkrone så de "synger tostemt", det hører du vel ikke på utsiden, men høres godt inne i flyet.

Det er også stor forskjell i lyden foran og bak i kabinen.

Samt spesielle lyder som kommer ifm understell som går opp og ned, samt flaps som går ut og inn.

Nå skal det nevnes jeg satt på samme plassen på begge flyene, både TUK og RNO. Ulik lyd. At flaps og understell går inn og ut er jeg veldig klar over lager lyd, og til dels hvilken lyd. Men ikke en slik lyd, derav om det kunne være noe uvanlig :)

Back