Spørsmål som i større (eller mindre grad) kan relateres til vind.
1) Hvor avgjørende er egentlig vindretningen for take-offretningen? Noen ganger synes jeg flyene tar av i begge retninger, og etter en del observasjoner har jeg funnet Widerøe som mest sannsynlig til å avvike fra normalen. Er det enklere å ta av "med vinden" for Dash 8-fly, eller har jeg sett rene tilfeldigheter?
2) Hvorfor bråker flyene mer noen ganger ved take-off? Et litt bredt spørsmål, men jeg tenker i retningen variasjon av thrust ved take-off, samtidig som vind og værforhold "fører" lyden med seg? Bruker man mer kraft i dårlig vær, eller er økningen i lyd kun forsterkning fra vinden?
3) (Hvorfor) bråker "sydenflyene" mer enn de vanlige? Vi har mer eller mindre daglige besøk av Boeing 737-800 gjennom hele året pga Svalbardruta (noen ganger flydd av -700), men jeg opplever de fleste B738 fra f.eks SunExpress og de airbusene som er innom mer bråkete enn det gjennomsnittlige "Svalbardflyet". Er det fordi sydenflyene er "stappfulle" av turister?
4) Vagt relatert til det andre, jeg fløy med to forskjellige varianter B737-700 i sommer, -TUK og -RNO. -RNO hadde en særegen "strømlyd" under climb, mens -TUK var lydløs i forhold. Er det forskjellige motorer på disse flyene? I såfall hvilke?
5) Hvorfor ser Widerøeflyene mye mer stabil ut i lufta enn f.eks B738? Er det kun størrelsen som gjør at man ikke ser ristingen/kastingen i vinden?
1) Hvor avgjørende er egentlig vindretningen for take-offretningen? Noen ganger synes jeg flyene tar av i begge retninger, og etter en del observasjoner har jeg funnet Widerøe som mest sannsynlig til å avvike fra normalen. Er det enklere å ta av "med vinden" for Dash 8-fly, eller har jeg sett rene tilfeldigheter?
2) Hvorfor bråker flyene mer noen ganger ved take-off? Et litt bredt spørsmål, men jeg tenker i retningen variasjon av thrust ved take-off, samtidig som vind og værforhold "fører" lyden med seg? Bruker man mer kraft i dårlig vær, eller er økningen i lyd kun forsterkning fra vinden?
3) (Hvorfor) bråker "sydenflyene" mer enn de vanlige? Vi har mer eller mindre daglige besøk av Boeing 737-800 gjennom hele året pga Svalbardruta (noen ganger flydd av -700), men jeg opplever de fleste B738 fra f.eks SunExpress og de airbusene som er innom mer bråkete enn det gjennomsnittlige "Svalbardflyet". Er det fordi sydenflyene er "stappfulle" av turister?
4) Vagt relatert til det andre, jeg fløy med to forskjellige varianter B737-700 i sommer, -TUK og -RNO. -RNO hadde en særegen "strømlyd" under climb, mens -TUK var lydløs i forhold. Er det forskjellige motorer på disse flyene? I såfall hvilke?
5) Hvorfor ser Widerøeflyene mye mer stabil ut i lufta enn f.eks B738? Er det kun størrelsen som gjør at man ikke ser ristingen/kastingen i vinden?
Last edited: