Spørsmål om klarering på taxiway

Trety

ScanFlyer Rusty
Spørsmål om klarering på taxiway

På fredag, ombord i DY905 CPH-OSL, opplevde jeg for første gang en skikkelig bråstopp på taxiway når vi var på vei til takeoff i CPH. Årsaken, slik jeg kunne se ut av vinduet, var en Finnair A320 som kom på kryssende taxiway og som ikke stoppet før vi stoppet.

Så spørsmålet går rett og slett på hvordan det fungerer med klarering på taxiway. Får man klarering for hver enkelt vei man skal ta når man kommer dit (som ville ta opp mye tid hos ATC?), eller er det en eller annen form for "høyreregel" (som i så fall førte til at Finnair brøt vikeplikten) når man har fått en viss rute man skal taxe til rullebanen?

Re: Spørsmål om klarering på taxiway

Vi har jo en frekvens som kalles Ground da, på svære plasser. Ground styrer trafikken på bakken, som atc styrer den i lufta. Når et fly taxer, får det en taxeklarering og skal taxe i henhold til denne. Andre fly får taxeklareringer som "korresponderer" med andre gitte taxeklareringer. En taxeklarering inneholder hvilken rute flyet skal følge, og evt. ved hvilke kryss man kan taxe gjennom eller må holde p.g.a. kryssende trafikk o.s.v., o.s.v. Sånn jeg har forstått det er det slik at når du først har fått en taxeklarering, forholder du deg til den og ikke noe annet. Det hadde vel blitt rimelig kaotisk hvis flybesetninger skulle løst det med taxing selv, ved bruk av høyreregel og andre slike ting...
Egentlig burde yrkesflygere eller folk fra Ground svare på dette, men jeg kan ikke tenke meg at jeg er så veldig langt fra sannheten...?:)

Jeg har forsåvidt oppfattet at man har en klarering for hver enkelt taxiway man beveger seg innpå, men det må vel allikevel bli veldig kaotisk på store flyplasser i rushtiden?

Jo, men er det ikke nettopp derfor man har egne "flygeledere" for Ground, ground-radar, og ikke minst et sinnrikt bokstav- og merkesystem for taxebaner...(som komersielle flygere helst skal sette seg inn i for den plassen de er på)?
Alternativet hadde vel vært en "Follow Me"-bil til hver...^_^

Det med at det kan bli kaotisk i rushtiden er sikkert riktig, og siden det bare sitter vanlige mennesker i cockpit og andre steder, kan vel slike bråstopper som du opplevde skje...., altså fordi mennesker NESTEN gjorde feil.....?

Men jeg er jo bare en LN-mygg med alt for lite flytid, så jeg vet egentlig ikke hva jeg snakker om...:colgate:

Takseklareringen gis normalt fra startpunktet og helt frem til rullebanen, eller fra rullebanen helt frem til parkering. Noen ganger er det frekvensskifter underveis, eller et innlagt stoppunkt (f eks et travelt kryss), og da kan den samme klareringen i tillegg inneholde et "hold short of..."-punkt. Mange travle flyplasser har publisert standard taxeruter inn og ut fra rullebanene, og da er det nok at tårnet sier "taxi holding 09R", eller som på Heathrow: "Follow the greens to xxx". Så tennes grønne senterlinjelys langs taxeruten dit flyet skal. Lysene slukkes etterhvert som flyet passerer over sensorer. Man kan også bli bedt om å henge seg på et annet fly som har fått en takseklarering: "Follow SAS Airbus to holding 22R, cleared to cross runway 12". Om en flyger ber om det kan han/hun få progressive taxi, som betyr at tårnet sier "sving venstre i neste kryss" osv, men de brukes sjelden i Europa, og da kun ved behov. Flowen på en flyplass avhenger av logikken i taxebanelayouten, hvor gode planer lufthavnen har lagt for taxeflowen, og ikke minst god og utvetydig maling, belysning og skilting slik at verken fly eller kjøretøy uforvarende havner på ville veier.
I tillegg skal man ha spesifikk klarering før man krysser en rullebane, selv om man i utgangspunktet ble klarert til å takse helt til dit man skulle.

Da har jeg fått forklaringen, takker. Har aldri tenkt særlig mye over det før på fredag, så jeg ble litt nysgjerrig på hvordan dette egentlig fungerer. Takker for svar!

To ting fra ATC-hold:

- Man kan også få en conditional clearance som innbefatter f.eks "give way to the Finnnair MD11 on yankee then taxi via hotel and... " istedet for f.eks "hold short of yankee". En "give way.." kan gjøre flow'en bra ved at flygerne tilpasser farten idet de nærmer seg kryssende trafikk. "Hold short" kan gjøre rytmen mer stakkato.

- Ingen har lov til å takse på hverandre. (Det ville vel ikke tatt seg ut) Standard vikeplikt med bl.a høyreregel gjelder der atc/forståelsen svikter...

Originally posted by Jumper G5
I tillegg skal man ha spesifikk klarering før man krysser en rullebane, selv om man i utgangspunktet ble klarert til å takse helt til dit man skulle.

Vet ikke hvordan det funker i Europa, men her har man lov til å krysse alle rullebaner uten den man skal taxe til. F.eks taxi to RW 9R via November, Hotel, Alfa 4, Charlie, betyr at man kan krysse alle andre rullebaner enn 9R uten ekstra klarering. Uansett er det greit å være rimelig forsiktig, det hender nemlig at ATC gir feil instruksjoner eller glemmer en "hold short of RW" i taxi-klareringen.

Vi får "give way to" eller "follow the xx to your right" hver eneste dag, så det gjelder å ha øyne og ører åpne.

ORD har et annet system, med publiserte taxiruter, f.eks taxiroute silver, eller blue. Dette funker på samme måte som SID og STAR, dvs at man ved å bruke navn på prosedyrer kan forkorte klareringene ganske så mye.
http://www.faa.gov/ntap/NTAP06JULY6/EC99001.HTM

Originally posted by Dag Viking

Originally posted by Jumper G5

Vet ikke hvordan det funker i Europa, men her har man lov til å krysse alle rullebaner uten den man skal taxe til. F.eks taxi to RW 9R via November, Hotel, Alfa 4, Charlie, betyr at man kan krysse alle andre rullebaner enn 9R uten ekstra klarering. Uansett er det greit å være rimelig forsiktig, det hender nemlig at ATC gir feil instruksjoner eller glemmer en "hold short of RW" i taxi-klareringen.

Vi får "give way to" eller "follow the xx to your right" hver eneste dag, så det gjelder å ha øyne og ører åpne.

ORD har et annet system, med publiserte taxiruter, f.eks taxiroute silver, eller blue. Dette funker på samme måte som SID og STAR, dvs at man ved å bruke navn på prosedyrer kan forkorte klareringene ganske så mye.
http://www.faa.gov/ntap/NTAP06JULY6/EC99001.HTM

merkelig, mener å huske at mine flyintruktører i USA stresset det litt med at vi måtte få en eksplisitt klarering for hver rullebane som skal krysses. I Norge er det hvertfall slik..

En annen ting med conditional clearances er at de er svært effektive til å redusere antall sendinger, noe som er nødvendig når det er travelt. Det gjelder egentlig på alle frekvenser at man gjør hva man kan for å holde antall sendinger nede for at frekvensen og flygelederen ikke skal være "opptatt" hele tiden.

Da jeg fløy i USA for noen år siden gjaldt en taxiklarering ut for avgang også for å krysse rullebaner på veien dit, mens ved inntaxing etter landing måtte du klareres for å krysse rullebaner.

Det er iallefall slik nå
http://www.faa.gov/runwaysafety/ace/presentations/7.ppt

Fra http://www.faa.gov/ATpubs/ATC/Chp3/atc0307.html#3-7-3

b. When authorizing an aircraft to taxi to an assigned takeoff runway and hold short instructions are not issued, specify the runway preceded by "taxi to," and issue taxi instructions if necessary. This authorizes the aircraft to "cross" all runways/taxiways which the taxi route intersects except the assigned takeoff runway. This does not authorize the aircraft to "enter" or "cross" the assigned takeoff runway at any point.

"flygeledere" for Ground,

Med unntak av en flyplass i verden så er det flygeledere som jobber Ground. Ikke "flygeledere".

Originally posted by M609

"flygeledere" for Ground,

Med unntak av en flyplass i verden så er det flygeledere som jobber Ground. Ikke "flygeledere".

Sorry...., var ikke intensjonen å støte noen......, virkelig. Sorry!!!:-p

Man blir jo arrestert for alt mulig, så i tilfelle jeg tok feil, satte jeg yrkestittelen i hermetegn. Så tok jeg altså feil den andre veien..., ja, ja... Shit happens and then you die!

man må da vitterlig ha klarering for å krysse en rullebane, uansett om den er i bruk eller ikke.

Originally posted by catocontrol

man må da vitterlig ha klarering for å krysse en rullebane, uansett om den er i bruk eller ikke.

Ikke om rullebanen ligger i USA

Som Dag Viking sier: En klarering til en RWY i bruk inneholder automatisk klarering til å krysse rullebaner underveis.I USA.Og kun der!Ikke ellers i verden.

Når det gjelder episoden i CPH,så kan det faktisk hende at pilotene i ett (eller begge!) flyene har vært uoppmerksomme og ikke fulgt klareringen fra ground.Når man forlater tarmac og skal til RWY i bruk,må man krysse RWY 12-30,og hvis det er 22R som er i bruk,så krysser man 12-30 via F og A eller D.F og A konvergerer like før man krysser 12-30,mens D og A konvergerer like før holding 22R.Her oppstår det ofte konflikter,man er som regel midt i taxi sjekklisten og det er frekvensbytte fra ground til tower like før man krysser 12-30.Som regel får man beskjed om "...hold short of 30.." på ground og "...clear to cross..." fra tower.En uoppmerksomhet fra ett av flyene fører fort til en bråstopp.
Hvis 04R er i bruk,så oppstår det konflikt enten før kryssing av 12-30 mellom B og Y/Z,eller B og C etter kryssing.
Moralen for enhver som taxer på en flyplass er "Keep your eyeballs peeled"!:old

Back