Trety
ScanFlyer Rusty
Spørsmål om klarering på taxiway
På fredag, ombord i DY905 CPH-OSL, opplevde jeg for første gang en skikkelig bråstopp på taxiway når vi var på vei til takeoff i CPH. Årsaken, slik jeg kunne se ut av vinduet, var en Finnair A320 som kom på kryssende taxiway og som ikke stoppet før vi stoppet.
Så spørsmålet går rett og slett på hvordan det fungerer med klarering på taxiway. Får man klarering for hver enkelt vei man skal ta når man kommer dit (som ville ta opp mye tid hos ATC?), eller er det en eller annen form for "høyreregel" (som i så fall førte til at Finnair brøt vikeplikten) når man har fått en viss rute man skal taxe til rullebanen?
På fredag, ombord i DY905 CPH-OSL, opplevde jeg for første gang en skikkelig bråstopp på taxiway når vi var på vei til takeoff i CPH. Årsaken, slik jeg kunne se ut av vinduet, var en Finnair A320 som kom på kryssende taxiway og som ikke stoppet før vi stoppet.
Så spørsmålet går rett og slett på hvordan det fungerer med klarering på taxiway. Får man klarering for hver enkelt vei man skal ta når man kommer dit (som ville ta opp mye tid hos ATC?), eller er det en eller annen form for "høyreregel" (som i så fall førte til at Finnair brøt vikeplikten) når man har fått en viss rute man skal taxe til rullebanen?