Spørsmål om A330-serien

rogaland10

ScanFlyer Blue
Spørsmål om A330-serien

Hei igjen.
Hva er størst av en a330-300 og-200??
Grunnet til at jeg lurer er at jeg fløy en a330-300 fra AMS-KDT og lurer på om a330-200 kan brukes på slike turer og hvor mye mindre/større det er. Og hvor stor er forskjellen målt i PAX??
 
Re: Et relativt dumt spørsmål

Ingen spørsmål er for dumme, forumister på Scanair svarer så og si på alt nesten raskere enn om du søker på google.
 
Re: Et relativt dumt spørsmål

Ingen spørsmål er for dumme.

Og hvis man husker på å bruke tittel på tråden relatert til innholdet blir det også enklere å både få svar og å finne igjen saker vha søk senere ;)
 
Re: Et relativt dumt spørsmål

Hvorfor Airbus har tatt de valgene de har kan jeg ikke svare på, men det sier seg selv at et lengre fly med større lastekapasitet, men med de (mer eller mindre) samme motorene og samme drivstofftanker ikke kan fly like langt. :)
 
Last edited:
Re: Et relativt dumt spørsmål

Hvis du tok deg bryet å lese i linkene som ble postet over, så ville du sett følgende:

A330-200 fuelkapasitet 139,100 Litres - rekkevidde 12.500km

A330-300 fuelkapasitet 97,170 Litres - rekkevidde 10.500km
 
Last edited:
Re: Et relativt dumt spørsmål

Utrolig at Airbus 'kun' kan øke rekkevidden til A330-200 med 2000km med 41930 liter ekstra fuel om bord. Med så mye mer fuel skulle en tro at de i alle fall kunne ha klart ca. 4000km lengre. Ikke vet jeg.
 
Re: Et relativt dumt spørsmål

La oss rent hypotetisk si at man har så store tanker at man kan fly verden rundt to ganger uten å refuelle. Dersom vekten av drivstoffet da blir så mye at man ikke kan ta med passasjerer eller nyttelast, blir maks-rekkevidden rent teori.

Det kan hende at max range-tallene inneholder forutsetninger rundt rekkevidde/realistisk nytte, uten at jeg vet om det er tilfelle eller ikke. Kjenner heller ikke fuelforbruk på slike fly, men man kan sikkert regne seg ut fra tall tilgjengelig på nettet, om man er interessert.

Her på airliners.net har noen skrevet litt som kan brukes som et utgangspunkt:

http://www.airliners.net/aviation-forums/tech_ops/read.main/133055/
 
Re: Et relativt dumt spørsmål

A330-200 har en flykropp på vel 58 meter, mens A330-300 er i overkant av 63 meter. De har samme vinger (vel 60 meter), og samme motorer, med samme ytelse på disse.
Normalt har også -200 en kjelleravdeling med toiletter. På -300 er dette normalt erstattet med plass til ekstra bag-containere.

Den største forskjellen er at -200 har en centertank for fuel, som øker rekkevidden markant. En slik centertank har ikke -300. Fueltallene er oppgitt tidligere i tråden her.

Både - 200 og -300 har et gjennomsnittlig forbruk på 6000 KG i timen. (Under take off er forbruket tett på 22000 KG i timen, med full last, men heldigvis reduserer man jo raskt dette forbruket...

I praksis er det jo slik at man også skal ha pax og annen payload med flyet, og ikke bare fuel. Derfor kan heller ikke -200 utnytte fuelkapasiteten som er der fullt ut.

Et eksempel: Mandag dro vi avsted med en -200 med 229,9 T avgangsvekt (230 T er limit) fra OSL til HKT (Thailand). Vi hadde da 360 pax ombord (fullt), og 71000 KG fuel med. Det var altså ikke plass til hverken mer fuel eller payload. 10:35 senere landet vi med rundt 6000 KG fuel, noe som var like i overkant til å møte kravene til ekstra fuel. Vi hadde for øvrig 25 kts medvind...

Sånn er det på longhaul. Fuel er et kritisk område, selv om flyets data skulle tyde på det motsatte.

Tally-Ho
HKT
 
Last edited:
Re: Et relativt dumt spørsmål

En annen ting som vel er verdt å nevne er at 1 eksra tonn drivstoff i tankene ved avgang ikke tilsvarer 1 ekstra tonn drivstoff ved landing, da litt av det ekstra drivstoffet går med til å frakte "seg selv". Økt vekt = Økt behov for drivstoff.
 
Re: Et relativt dumt spørsmål

Riktig, man regner 3-4 % kostnad for å frakte med fuel'en.
Svar på tilleggsspørsmål: A330-300 har en max begrensning på 440 pax (om jeg husker rett), men i eget selskap har vi 405 på denne. Til Thailand reduseres tallet til rundt 370, p.g.a. vekt.

Tally-Ho
 
Last edited:
Re: Et relativt dumt spørsmål

Men selv med redusert antall pax går vel A333 ned for refueling på en Thailand-tur?
 
Re: Et relativt dumt spørsmål

Men selv med redusert antall pax går vel A333 ned for refueling på en Thailand-tur?

Som sagt på retur. Men charteroperatørene har jo også mange flere seter ombord på sine maskiner enn ruteflyselskapene. 405 seter i en A330-300 og 360 seter i en 200 er myyyye.

TUI Fly Nordic har nå også redusert antall seter på sine B767-300ER og nå også montert winglets og således flyr de nonstop begge veier Skandinavia-Thailand.
 
Re: Spørsmål om A330-serien

Helt åpenbart at ingen spørsmål er for dumme eller at man kan være skikkelig lat og fortsatt være Scanair medlem :rolleyes:
 
Back
Top