Re: Et relativt dumt spørsmål
A330-200 har en flykropp på vel 58 meter, mens A330-300 er i overkant av 63 meter. De har samme vinger (vel 60 meter), og samme motorer, med samme ytelse på disse.
Normalt har også -200 en kjelleravdeling med toiletter. På -300 er dette normalt erstattet med plass til ekstra bag-containere.
Den største forskjellen er at -200 har en centertank for fuel, som øker rekkevidden markant. En slik centertank har ikke -300. Fueltallene er oppgitt tidligere i tråden her.
Både - 200 og -300 har et gjennomsnittlig forbruk på 6000 KG i timen. (Under take off er forbruket tett på 22000 KG i timen, med full last, men heldigvis reduserer man jo raskt dette forbruket...
I praksis er det jo slik at man også skal ha pax og annen payload med flyet, og ikke bare fuel. Derfor kan heller ikke -200 utnytte fuelkapasiteten som er der fullt ut.
Et eksempel: Mandag dro vi avsted med en -200 med 229,9 T avgangsvekt (230 T er limit) fra OSL til HKT (Thailand). Vi hadde da 360 pax ombord (fullt), og 71000 KG fuel med. Det var altså ikke plass til hverken mer fuel eller payload. 10:35 senere landet vi med rundt 6000 KG fuel, noe som var like i overkant til å møte kravene til ekstra fuel. Vi hadde for øvrig 25 kts medvind...
Sånn er det på longhaul. Fuel er et kritisk område, selv om flyets data skulle tyde på det motsatte.
Tally-Ho
HKT