Spørsmål ang langdistanse flyvning Gøteborg-Orlando

hilde123

Newcomer
Spørsmål ang langdistanse flyvning Gøteborg-Orlando

Hei.
Jeg har reist en del i mitt liv,men aldri særlig langt med fly,og ikke med mellomlandinger.
Søker meg derfor til dette forumet(hvor jeg håper på svar)og mere erfarne reisnde enn meg selv.
Vi planlegger en 3 ukers lang tur til florida i juni/juli.Og har funnet ganske rimelig biletter både fra gøteborg og oslo(tror vi går for gøteborg)
det jeg lurer på er dette med innsjekk av bagasje og hva som skjer om man ikke rekker neste fly ved mellomlandinger?
Det er 2 mellomlandinger både til orlando og hjem.
Den første er i amsterdam og den andre er i atlanta(event.detroit) med litt under 2 timer før avgang på vidre fly.
Bilettene blir kjøpt under ett.
-Må man hente og sjekke inn bagasjeb på nytt mellom hver landing,eller blir denne sendt helt frem til orlando?
-Hva skjer om man ikke rekker neste fly,pga.forsinkelser,lang kø i imigrasjon,bagasje etc?
-må man selv dekke ny bilett vidre,eller er dette fly selskapets ansvar?
vi flyr da event.med delta og air france.
noen tips?

Re: spørrsmål ang langdistanse flyvning gøteborg-orlando

Hei.
Jeg har reist en del i mitt liv,men aldri særlig langt med fly,og ikke med mellomlandinger.
Søker meg derfor til dette forumet(hvor jeg håper på svar)og mere erfarne reisnde enn meg selv.
Vi planlegger en 3 ukers lang tur til florida i juni/juli.Og har funnet ganske rimelig biletter både fra gøteborg og oslo(tror vi går for gøteborg)
det jeg lurer på er dette med innsjekk av bagasje og hva som skjer om man ikke rekker neste fly ved mellomlandinger?
Det er 2 mellomlandinger både til orlando og hjem.
Den første er i amsterdam og den andre er i atlanta(event.detroit) med litt under 2 timer før avgang på vidre fly.
Bilettene blir kjøpt under ett.
-Må man hente og sjekke inn bagasjeb på nytt mellom hver landing,eller blir denne sendt helt frem til orlando?
-Hva skjer om man ikke rekker neste fly,pga.forsinkelser,lang kø i imigrasjon,bagasje etc?
-må man selv dekke ny bilett vidre,eller er dette fly selskapets ansvar?
vi flyr da event.med delta og air france.
noen tips?

Hei hei, og velkommen til forumet! :)

Jeg kan vel ikke påberope meg noen ekspertise på dette området, men jeg tror jeg kan gi noenlunde greie svar på noen av spørsmålene. Så får heller andre utfylle og korrigere meg hvis jeg tar feil.

Om hele reisen fra Oslo/Gøteborg til Orlando ligger i samme bestilling, vil så vidt jeg vet bagasjen sjekkes helt til Orlando, slik at du ikke skal behøve å tenke på dette på mellomlandingene.

Om du ikke rekker flyet ved connections, avhenger vel konsekvensene litt av hva som er årsaken (delay på forrige flight, lange køer etc). Her kan sikkert andre utdype. Men hvis du ikke skulle rekke neste flight, så vil vel enten flyselskapet booke deg om, men hvis ikke flyselskapet kan lastes så vil vel reiseforsikringen hjelpe deg. Legg dog merke til betingelsene i reiseforsikringen, da den ofte opererer med en minimumstid på transfer (dvs. at hvis reiseforsikringen for eksempel sier at du må ha minst 3 timer transfer, så vil du ikke få utbetalt noe om dere ikke rekker flyet fordi dere hadde lagt opp til 2 timer transfer, som er for kort tid i forhold til reiseforsikringens betingelser). Igjen, dette kan sikkert noen med mer peiling utdype nøyere :)

God tur!

I Amsterdam går bagasjen automatisk over til neste fly, og i 99% av tilfellene får dere ombordstigningskort allerede i Oslo eller Gøteborg - så dere behøver kun å gå til neste fly (det samme gjelder eventuellt bytte i Paris). I USA Atlanta eller Detroit må dere gå igjennom immigrasjon og toll dvs at dere må plukke opp bagasjen og ta den gjennom tollen etter immigrasjonen. Normalt behøver dere kun å droppe bagasjen av på et bånd rett etter tollen, men immigrasjon kan ta noe tid. Om dere ikke rekker neste fly er det flyselskapets ansvar.

Heihei og velkommen til forumet!

For å ta det i rekkefølge:

- Baggasjen må du ta med igjennom tollen i USA, for så å sjekke den inn siste veien.. Som Finn Erik skriver, jeg blingsa på at du skulle ha en mellomstopp i US.. :)
- Om det blir krøll underveis blir du booket om til neste flyvning, fram til din destinasjon. Du har en avtale med selskapet om at de skal frakte deg/dere til Orlando og da er det selskapets problem å rydde opp i flokene, sålenge du har kjøpt en billett med lovlig connection.

Generelt tips, kjøp gjennomgående billett og sørg for å ha en god reiseforsikring!

Last edited:

Bagasjen blir bare sjekket til første punkt i USA som Finn Erik sier.

Back