• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SK Spekulasjoner rundt nye SAS langlinjer - 2026 edition

Enligt den här artikeln så kan fler flyg vara i pipeline, innan 2027 antar jag. Ryktet säger en eller fler LH-linjer annonseras snart (denna eller nästa vecka). NS26?

Det ville ikke overraske mig, hvis JAV er iblandt. Den nye lufthavn skulle åbne til oktober, GL har ikke selv kapaciteten til at flyve endnu, og det kan klares med en A320Neo. Rent teknisk tæller JAV som interkontinental, og SAS plejer ikke at være for fine til at gå lidt langt i marketingsafdelingen. Der er måske også en kortvarig OSL-BOS under VM. Ellers tænker jeg, at DTW, MCO (vintersæson), BLR, HAN eller HKG kunne være realistiske fra CPH.

Jeg tenker Manila burde være en sterk kandidat. Ut i fra listen over "unserved" destinasjoner, seiler Denpasar-Bali opp som beste kandidaten for en vinter sesong-rute.
Disse spekulasjonene om SAS sine nye LH-ruter er av en merkelig grunn alltid spennende å følge med på!

Det blir spännande att se och enligt den här artikeln så vet vi snart.

Mina 5 kronor hamnar på HKG först med MEX som nr 2 pga av fotbolls VM runt hörnet. Men JAV är nog också en bra kandidat, Grønland är ju onekligen populärt nuförtiden…undrar vad det är för yield på MNL, DPS eller MCO. HAN tror jag Vietnam Airlines redan sagt de kan tänka sig att öppna upp redan slutet av 2026 om SGN visar sig fungera

Greater Bay district (HKG) er nok et af de første emner man skal kigge på. Derefter skal man nok kigge ind i nogle af de gamle SAS destinationer som genåbner (Fx Beijing og eventuelt Shanghai på ny). Og derfra begynder man nok at kigge ind i nyere markeder. Nye markeder kan snildt være Bueños Aires. Mexíco City. Eller netop Denpassar, med en eventuel sammenkobling af en rute til Jakarta. Man skal huske at tænke Garuda Indonesia ind, som alliancepartner, på det indonesiske marked.

Vad får dig att tro Shanghai eller Beijing? Har marknaden svängt så mycket så att det är möjligt att konkurrera med de kinesiska bolagen trots omvägen runt Ryssland ?

Vad får dig att tro Shanghai eller Beijing? Har marknaden svängt så mycket så att det är möjligt att konkurrera med de kinesiska bolagen trots omvägen runt Ryssland ?

Behovet er nok på vei opp etter covid, men kineserne er veldig vanskelige å ha med å gjøre når det gjelder trafikkrettigheter.

Jeg tror personligt heller ikke på Kina, de simpelthen ikke konkurrere der og flere, større europæiske selskaber har også opgivet. Men jeg tror, at det altafgørende bliver hvad de har tænkt sig med de ekstra A330. Skal de erstatte A350 på nogle af USA-ruterne, så A350 skal bruges til nye ruter, eller skal de bruges til nye ruter selv. Nye ruter med A330 udelukker jo f.eks. fjernøsten og Syd- og Mellemamerika. SAS er jo for nyligt begyndt at eksperimentere mere med rutenetværket. BOM, RAK, AGA, ICN f.eks.

Jag tror vi ser en blanding av expansion och ersättning av de äldsta maskinerna. NBO kanske hade varit någonting för feed till KQs nätverk. Det verkar vara en stor procent skandinaver på KQs flighter AMS-NBO redan idag.

Mener SAS hintet noe om Mexico i en eller annen avis før jul? Så er det jo ikke helt sikkert at det blir så lett å fly Danmark-USA innen året er omme? NBO er jo nevnt, og er jo ikke altfor langt heller med tanke på utnyttelse av flåten, og en Skyteam Hub. MNL er vel veldig langt mtp flåteutnyttelse? Er det flere muligheter i India etter BOM? Glad i HKG, men er det et trafikk grunnlag etter alt som har skjedd der?

IAH kan nok også være noe som ligger høyt på listen til SAS.
Delta er svake i det området av USA og IAH er en perfekt destinasjon med tanke på Skandinavisk shipping og olje/ gass industri,
Og Texas er jo en av de mest fremvekstende delstater i USA både økonomisk og befolkningsmessig.

Ellers er vel MEX, NBO, AUH/DXB og India gode alternativer for nye SAS ruter.

Gärna IAH. Det vore verkligen spännande. Säkert bra yield, mycket business. Ingen skyteam hub dock.

Angående hinten om Mexico city så står det här https://e24.no/naeringsliv/i/algXA4...e-fly-til-vm-unormal-oekning-usa-bestillinger

NBO är säkert god beläggning, men är det inte mest turister?

Om SAS inte tänkt konkurrera med Air India på DEL så är väl BLR det tredje alternativet i Indien. Vore coolt men vill de inte se hur BOM går först? Säkert bra beläggning men kanske inte så lönsam som BOM eller DEL (mest IT-folk som skall flyga från och tillbaka på economy 😉)

Angående HKG så har de väll kommit tillbaka och går ganska så bra (15% växt i 2025) och SAS har inget i hela Greater Bay Area.

Jeg tror ikke vi bare skal se på hvor SAS kan mate SkyTeam huber, men like mye hvor dem kan utfylle et tomrom, både ift SkyTeams rutenett og Skandinaviske behov. Der seiler imo IAH, Gulfen (Midtøsten) og India opp som sterke alternativer.

Afrika og Sør Amerika er vel bedre tjent via Air France og CDG.

Enig, skyteam hub är bara en faktor, men något betyder det. Har också haft IAH länge överst på min lista. Efter IAH kan de säga att de har ett (saknas kanske DEN men men) fullt nätverk i USA. Skulle också tro att det kan bli en ganska så lönsam linje. Den kommer bara inte på min top 2 gissnings-lista.

Indien vore coolt. Skapa en liten transfer hub mellan USA-Europa-Indien. Men så tänker jag att BOM skall nog starta upp först innan de tar nästa. För att kunna säga att de har en bra produkt i Indien så kräver det nog som minimum att de också har DEL och BLR.

Som du skriver Afrika eller Sydamerika täcks redan bra av AF/KLM, men jag tror att om det finns en marknad där (MEX, GRU…) som de kan tjäna pengar på så är det inte alls omöjligt. De flyger dit som deras gold och diamond medlemmar efterfrågar.

Last edited:
Enig, skyteam hub är bara en faktor, men något betyder det. Har också haft IAH länge överst på min lista. Efter IAH kan de säga att de har ett (saknas kanske DEN men men) fullt nätverk i USA. Skulle också tro att det kan bli en ganska så lönsam linje. Den kommer bara inte på min top 2 gissnings-lista.

Indien vore coolt. Skapa en liten transfer hub mellan USA-Europa-Indien. Men så tänker jag att BOM skall nog starta upp först innan de tar nästa. För att kunna säga att de har en bra produkt i Indien så kräver det nog som minimum att de också har DEL och BLR.

Som du skriver Afrika eller Sydamerika täcks redan bra av AF/KLM, men jag tror att om det finns en marknad där (MEX, GRU…) som de kan tjäna pengar på så är det inte alls omöjligt. De flyger dit som deras gold och diamond medlemmar efterfrågar.
Der tænker jeg der er et større marked i EZE end i GRU, grundet alliancepartneren fra Aerolíneas Argentinas, som kan feede rundt. Også nu efter at salget mellem Avianca og Argentinerne gik i vasken, hvad jeg kunne forstå.

Hvordan påvirker den anspente situasjonen mellom Det hvite hus og Grønland/Danmark reislysten til danskene? Nå er det jo ikke bare dansker ombord i disse maskinene. Men skulle ting tilspisse seg enda mer, skulle jo man kanskje tro at flere US ruter ut fra CPH, kanskje ikke er like opplagt som tidligere?

• Like
Reactions: EB
IAH kan nok også være noe som ligger høyt på listen til SAS.
Delta er svake i det området av USA og IAH er en perfekt destinasjon med tanke på Skandinavisk shipping og olje/ gass industri,
Og Texas er jo en av de mest fremvekstende delstater i USA både økonomisk og befolkningsmessig.

Ellers er vel MEX, NBO, AUH/DXB og India gode alternativer for nye SAS ruter.
Jeg har meget svært ved at se SAS tage konkurrencen op med Etihad eller Emirates til AUH/DXB, eller Qatar til DOH. De mellemøstlige selskaber har i forvejen rigtig mange afgange og kan lukrere på deres mange videre forbindelser fra Mellemøsten. For SAS vil det udelukkende være point-to point, og jeg kan ikke se for mig, at de kan gøre det lønsomt. MEX er en outsider for mig.

Mht. USA tror jeg også IAH er en mulighed, men i første omgang tænker jeg det er mest oplagt at se på Deltas hubs som DTW, MSP eller endda SLC. MCO er vel udelukkende turister - men måske det kan gå som sæsonrute.

Det er svært at forudsige om spændingerne mellem USA og DK gør noget særligt ved efterspørgslenpå rejser til USA fra DK. Jeg tvivler. Hvis efterspørgslen er lavere tror jeg udelukkende det har noget at gøre med prisniveauet i USA - også selvom danskerne siger noget andet. Det er jo let at gemme sig bag "politisk aktivisme" ogskyde skylden på Trump, hvis man ikke havde tænkt sig at rejse derover alligevel pga. prisniveauet.

Der tænker jeg der er et større marked i EZE end i GRU, grundet alliancepartneren fra Aerolíneas Argentinas, som kan feede rundt. Også nu efter at salget mellem Avianca og Argentinerne gik i vasken, hvad jeg kunne forstå.
Du har säkert rätt men ser man på top 30 unserved routes from CPH så ligger GRU på plats 25 medan EZE inte är med. Samtidigt skulle jag tro att det är en liten större del business till GRU och en lite kortare tur (kan det vara cirka 2 timmar?). I den andra skålen så är det som du säger Aerolineas och en skyteam hub och det är en faktor.

Personligen hoppas jag nog på EZE (otroligt cool stad) men om det står mellan de två skulle jag nog satsa mina pengar på GRU… 🙂

Last edited:
Dersom man skal bygge opp SK og CPH til en skikkelig HUB, så skulle man jo tro at det da er naturlig med desinaojoner på alle kontinenter? GRU, MEX og JNB er vel da de mest naturlige destinasjonene? Så er det naturligvis en balanse gang med hva KL/AF flyr. Aerolineas flyr verken til CDG eller AMS, så da kommer de vel neppe til CPH. Og SK skal vel ha inn en del flere maskiner før EZE kan være aktuelt? Men kanskje Aeroméxico dukker opp på CPH?

Back