• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Spekulasjon - LH A343 til SAS?

Discus

Galley Slave
Medlem
Dette innebærer også at noen fly må parkeres og ifølge Lufthansa planlegger de å parkere 38 fly innen utgangen av året. først og fremst Avro-RJ85 ut 9 747-400/A340-300 og endel 737ere.
...
Endel av de 9 747-400/A340-300 som planlegges ut av flåten begynner vel uansett å dra såpass på årene at de uansett vel ikke har mye liv igjen i dem.

Er disse aldrende A343ene noe SAS kunne brukt for å få litt liv i IC-satsingen? Evt. noe SAS vil vurdere?
 
Dette er vel isåfall snakk om aldrene 311 (SAS har 313X) med mange timer på vingene og de eldste maskinene er vel rundt 18 år. Usikker hva levetiden er på de, men spesielt attraktive er de neppe?
 
Dette er vel isåfall snakk om aldrene 311 (SAS har 313X) med mange timer på vingene og de eldste maskinene er vel rundt 18 år. Usikker hva levetiden er på de, men spesielt attraktive er de neppe?

Vel er de gamle og ikke de mest økonomiske, men det burde jo gå an å fly de til SAS har på plass neste generasjon 787/350.
Spørsmålet er om SAS har rute(r) der innfasing av slike brukte fly gir mer i inntekter enn utgifter.
 
Tenk om de heller hadde kjøpt 744 maskinene deres! Hadde vært et flott syn å se en 744 i SAS farger!

Men de snør vel røde agurker oppover før det skjer! :D

Når det er sagt, så burde det vel være flere A340 til salgs rundtforbi.

BF:cool2
 
Vel er de gamle og ikke de mest økonomiske, men det burde jo gå an å fly de til SAS har på plass neste generasjon 787/350.

Det kommer vel an på hvor mye liv som er igjen av de. Husk at SAS ikke har planer om å infase eventuelt nye longhaul maskiner før rundt 2017, og da vil disse eldste til LH være nesten 25 år.

Dessuten er disse langt dårligere maskiner enn de senere utgavene som bla. SAS har idag og det er en grunn til at Lufthansa i stor grad erstatter disse med 333-343E (eller var det X), og får vel 3 stykker levert neste år.
 
Det kommer vel an på hvor mye liv som er igjen av de. Husk at SAS ikke har planer om å infase eventuelt nye longhaul maskiner før rundt 2017, og da vil disse eldste til LH være nesten 25 år.

Dessuten er disse langt dårligere maskiner enn de senere utgavene som bla. SAS har idag og det er en grunn til at Lufthansa i stor grad erstatter disse med 333-343E (eller var det X), og får vel 3 stykker levert neste år.

Vil anta at Lufthansa får 340-300 Enhanced, ikke E (eller X som det også kalles).
Rekkevidden burde ikke være noe stort problem for SAS, det skiller ikke mer enn 500-600nm. Problemet er vel heller om det er mye tungt og dyrt vedlikehold som kommer de neste årene.
 
På diverse basemøter i høst, så har Rickardson uttalt ganske tydelig at det hverken blir flere fly eller ruter for IC i de nærmeste årene.
 
På diverse basemøter i høst, så har Rickardson uttalt ganske tydelig at det hverken blir flere fly eller ruter for IC i de nærmeste årene.

Men Stein da! Dette vet jo vi her på forumet mye mer om enn det han gjør!:colgate:
 
For en som har null peiling på flybransjen, så er det jo fristende å tenke at hvis LH (som stort sett har gode tall) vil kvitte seg med flyene så er de ikke all verdens økonomiske å ha i det hele tatt?
 
Back
Top