Southwest goes mainstream

magtje

ScanFlyer Silver
Medlem
Southwest Airlines (WN) melder idag at dem fra neste år (2025) går mainstream og kopiere mer av hva konkurrentene deres gjør.
På meny står vist:
Setetildeling (og sikkert forhåndsreservering mot betaling).
Premium seter med ekstra legrom.
Nattflygninger (redeyes).
Dette må vel være den største strategiske endringen i Southwest 53 år lange historie.

Det ville ikke forundret meg om det kommer flere endringer hvor blandet annet "standard class" (dagens) svekkes noe (mer tilleggstjenester mot betaling) og blir mer lignende SAS Go og "Premium" lignende mer SAS Pluss.

Men noe var vel de nå nødt til å gjøre for å ikke skille seg for mye ut fra konkurrentene samt muligheten til å tiltrekke seg nye kundegrupper inkl forretningsreisende som dem hat snakket om en stund.

Men spennende og interessant blir det å se hva Southwest ender opp med.

https://edition.cnn.com/2024/07/25/investing/southwest-airlines-assigned-seats/index.html
 
Last edited:
De første redeyes vil starte 14. februar 2025 og gå mellom: LAX-BWI, LAX-MCO, LAS-BWI og PHX-BWI.
 
Ikke noe om fortsatt "bags fly for free", eller hva de mener med premium seter? Siste kan jo bety så mangt.
 
Ikke noe om fortsatt "bags fly for free", eller hva de mener med premium seter? Siste kan jo bety så mangt.
Jeg tipper det vil forbli free bags siden dette er et av de store salgsvinneren hos dem, men muligens det reduseres til 1 for de på "Standard".
Ang premium så har dem kun nevnt bedre legroom, så vi får se om det blir noe mer enn det.

Uansett tror jeg de vil utvikle dette konseptet mer og i fremtiden vil bli større forskjeller både ift goder (inkl i billetten) og servicen ombord mellom "standard" og "premium". Kanskje vi vil se dem kopiere en del fra SAS Go og SAS Pluss.
 
Hvorfor har de ventet så lenge med nattflyvninger? Økt utnyttelsesgrad for flyene er jo ikke annet enn positivt, selv om personalkostnadene kanskje er litt høyere på natt?
 
Hvorfor har de ventet så lenge med nattflyvninger? Økt utnyttelsesgrad for flyene er jo ikke annet enn positivt, selv om personalkostnadene kanskje er litt høyere på natt?

Kommer vel litt an på hvordan man definerer nattflygninger og? Er å lande på OSL klokka 01 fra syden en nattflygning? Er de siste innenriksflyene som lander rundt 23:30 natt- eller kveldsflygninger?
 
Kommer vel litt an på hvordan man definerer nattflygninger og? Er å lande på OSL klokka 01 fra syden en nattflygning? Er de siste innenriksflyene som lander rundt 23:30 natt- eller kveldsflygninger?

Disse er klart definert, også kjent som Redeyes , nesten utelukkende fra US Vestkysten til Østkysten med sene avganger 22:30 - 23:30 og med ankomst tidlig på morgenen på Østkysten.
 
Hvorfor har de ventet så lenge med nattflyvninger? Økt utnyttelsesgrad for flyene er jo ikke annet enn positivt, selv om personalkostnadene kanskje er litt høyere på natt?

Historisk sett har det vært flere årsaker, tidlig (og lenge) fløy jo Southwest korte strekninger selv når de fikk 737-300/500. Seattle - Phoenix gikk lenge Seattle - Spokane - Boise - Las Vegas - Phoenix og slik var rutenettet bygget opp.

Etterhvert som de fikk fly med lengre rekkevidde ble det innført lengre strekninger - spesielt fra Vestkysten til Østkysten og på denne tiden inngikk de en avtale med Pilot og Kabin Fag Foreningene om ingen Redeyes (Nattflyvinger østover).
 
Historisk sett har det vært flere årsaker, tidlig (og lenge) fløy jo Southwest korte strekninger selv når de fikk 737-300/500. Seattle - Phoenix gikk lenge Seattle - Spokane - Boise - Las Vegas - Phoenix og slik var rutenettet bygget opp.

Etterhvert som de fikk fly med lengre rekkevidde ble det innført lengre strekninger - spesielt fra Vestkysten til Østkysten og på denne tiden inngikk de en avtale med Pilot og Kabin Fag Foreningene om ingen Redeyes (Nattflyvinger østover).


Ryktes det ikke at datasystemet heller ikke klarte å få til flighter som la det dagen etter?
 
Ryktes det ikke at datasystemet heller ikke klarte å få til flighter som la det dagen etter?
Rart at det skulle være et problem.
De har vel alltid brukt en felles systemtid (enten UTC eller Dallas tid), og de har vel lenge hadd flygninger (også planlagte) som er i luften når den klokken passerer midtnatt, spesielt på vestkysten.
 
Last edited:
Ryktes det ikke at datasystemet heller ikke klarte å få til flighter som la det dagen etter?

Det hoeres ganske riktig ut, Southwest Data Systemene var lenge en stor begrensning, en av grunnene til at Southwest kjoepte ValuJet / AirTran var oppkjoepet lot Southwest «plugge inn» AirTran’s datasystemer som tok seg av Internasjonale Destinasjoner (reservasjon, sjekkinn og operative deler).

Rart at det skulle være et problem.
De har vel alltid brukt en felles systemtid (enten UTC eller Dallas tid), og de har vel lenge hadd flygninger (også planlagte) som er i luften når den klokken passerer midtnatt, spesielt på vestkysten.

Southwest vokste fort og fulgte i meget liten grad opp med datasystemenes behov for aa utvikles i takt med veksten.

Bags Fly Free - hoeres jo flott ut som et genialt Markedsfoerings Prosjekt, men hos Southwest kom egget før høna, datasystemene kunne ikke utvides til aa ta betalt for bagasje ;) De skal kudos for hvordan de tok et problem og lagde en meget vellykket kampanje ut av det…..

Mener bestemt at Southwest ikke hadde planlagte flyvninger som landet etter midnatt foer de i loepet de siste aarene har faatt oppgradert IT Systemene - omtrent naar de begynnte aa fly til Hawaii.

Frequent Flyer Programmet til Southwest veldig veldig lenge paa nivaa med Espresso Bar Klippe kortene / Stempel Kortene :cry:

Men naar allt det negative om Southwest IT systemer er sagt - vel neppe siste ord - var det meget faa problemer for Southwest med Texas IT angrepet (CrowdStrike) :p

Skjoenner godt at Southwest innfoerer «Premium US Style» Alaska Airlines var blant de foerste og har meget stor suksess (Someone style suksess = penger inn i kassa !!) - US Style Premium er anderledes enn hva de Europeiske tilbyr, Alaska og American gir deg bedre benplass (god), Tidlig Ombordstigning (Gruppe 2) + oppgradert Snack og gratis Alkohol. Hawaiian gir meget god benplass (de serverer et «maaltid» ennaa, men de til Premium Security Check - som Fast Track i Europa, men ingen alkohol. Delta somler bort bagasjen din :p som Premium Produkt - Ok litt paa kanten !!
 
Greit nok at Southwest ikke har vært kjent for å det mest moderne IT- systemet, men det forklarer alikevel ikke at dem har vært forhindret i å ha fly i luften når midtnatt passeres (ifg datasystemet deres) og dermed forhindret i å ha redeyes.
Da ligger det nok andre årsaker bak det som kontrakten med piloter/ FA, økonomien (yield og driftskostnader) og andre utfordringer ved IT- systemet enn selve klokken.
 
Greit nok at Southwest ikke har vært kjent for å det mest moderne IT- systemet, men det forklarer alikevel ikke at dem har vært forhindret i å ha fly i luften når midtnatt passeres (ifg datasystemet deres) og dermed forhindret i å ha redeyes.
Da ligger det nok andre årsaker bak det som kontrakten med piloter/ FA, økonomien (yield og driftskostnader) og andre utfordringer ved IT- systemet enn selve klokken.

Kontraktene er absolutt en stor del av dette (og ble tidlig brakt frem av et forum medlem :p) (yield og driftskostnader) not so much !

Opp igjennom historien til Southwest (nevnt i et annet innlegg i denne traaden :p) har det vaert mange aarsaker over tid (50 aar !!).

Men ikke tenk moderne IT systemer som andre LCC selskaper har dag, Southwest har vel blitt i lagt store bøter for meget meget utdatert IT Systemer, de har har jo ogsaa hatt flere store «Meltdowns» og naa etter 20+ aar i IT verden her i USA har jeg opp igjennom aarene hatt mange kollegaer som enten har jobbet (ansatt) hos Southwest eller vaert Konsulenter - og har hoert min del av gode historier :lol:
 
Nok et eksempel på at Southwest goes mainstream er jo dagens nyhet at de starter samarbeid med Icelandair, noe de også har seg vekke fra.
Ville ikke forundret meg om de snart annonserte tilsvarende med kanadiske og mexicanske LCC.
 
Akjsemarkedet liker Southwest sin nye strategi og planer, sterk oppgang torsdag morgen.

Nok et eksempel på at Southwest goes mainstream er jo dagens nyhet at de starter samarbeid med Icelandair, noe de også har seg vekke fra.
Ville ikke forundret meg om de snart annonserte tilsvarende med kanadiske og mexicanske LCC.

En skal aldri si aldri, men jeg ser ikke helt samarbeide med hverken kanadiske eller mexicanske LCC. LCC markedet fra Kanada til USA er veldig mye Kanadisk vinter til Amerikansk sol, f.eks Kanada Palm Springs - det vil jo bli et langt daarligere produkt aa fly Vancouver - Las Vegas interline til Southwest videre til Palm Springs, mot nonstop Vancouver - Palm Springs.

Alle de store Sol Destinasjonene er 100% Nonstop fra ikke bare de store byene i Kanada men ogsaa byer en sjelden hoerer om i Europa

Det blir litt som Norwegian skulle starte samarbeide med Transavia og ha Interline i Paris til “Syden”
 
Jeg leste også et sted for en stund siden at Southwest også jobber med å kunne fly transatlantisk med KEF som første destinasjon før de utvider til Irland og England.
Det jobbes vist nok både med piloter og FA samt myndighetene for å få til dette neste år (2026).
Det er ikke snakk om widebody slik jeg forstår det men med dagens flåte av B737.
 
Back
Top