Sør Afrika, trenger tips og triks

A-380

ScanFlyer Silver
Sør Afrika, trenger tips og triks

God kveld godtfolk

Gårsdagen endte med en T/R billett til Johannesburg for 4088kr etter Lufthansas 2 dagers salg. Og avreise er allerede i slutten av Januar

Så da er det store spørsmålet, WHAT TO DO?

Har 13 dager der nede, og har sett for meg noe slik som et par dager i Jo`burg, så et annet land (mest sansynlig Namibia) i 4-6 dager, Cape Town, og så tilbake til JNB og hjem.

1:
Siden jeg reiser alene, så er nok budsjettet litt stramt, og ser ikke for meg å bruke mer enn maks 1000kr i gj.snitt pr natt på hotell. Noen hotell og området som er å anbefale. Er vel ikke alle områder i Jo`burg spesielt, og Sør Afrika generelt som er like trygge

2:
Er det noe "must do" jeg må få med meg i de byene jeg vurderer?

3:
Og har dere noen gode tips om alt mulig, så tar jeg imot alt med stor takk.

På forhånd takk

Re: Sør Afrika, trenger tips og triks

Tips for Cape Town:
-Ta toget til Simons Town og gå eller ta taxi videre til Boulders Beach hvor du kan svømme med pingvinene. Se også Foxy Beach like ved for enda mere pingviner, men der må du holde deg på en "walkway". Vær forberedt på kjølig vann.

-Ta taubanen opp på fjellet. Legg merke til fugler og dyr på toppen.

-Ta sightseeingbuss rundt i området. Du kan hoppe av ved taubanen, noen av strendene, Kirstenbosch botaniske hage. Det var også turer til vingårdene, men det hoppet jeg over. Pass på at du kan bli skikkelig solbrent av å sitte lenge oppe på bussen.

-Det var lett å ende opp på "V&A Waterfront" hvor det var mye tilbud tilpasset turister med mye shopping, bespisning, afrikanske show og musikk. Ble litt Aker Brygge, men resten av byen var litt vanskeligere tilgjengelig og med mange utrygge områder.

Du må vite når og hvor det er trygt gå i dette landet, ikke et sted å virre rundt på måfå. Var der kun en helgetur.

Last edited:

Jeg tror ikke du vil ha problemer med å finne nok å gjøre i SA ila. 13 dager, så Namibia ville jeg muligens spart til senere. Vil helt klart anbefale å leie bil i SA med mindre du har tenkt å være kun i Johannesburg, selv i Cape Town er det et must med bil, og det gjør all transport enkel og sikker.

Car jacking er vanlig i Cape Town.

En kollega av meg som jevnlig reiste til Cape Town og som dels bodde der sa at han alltid leide "vrak" når han trengte bil. Mindre sjanse for car jacking da, ble det sagt.

Hei

Jeg har vært i Sør-Afrika flere ganger og det er et spennende land. Når det gjelder Johannesburg så kan du ta en titt på dette reisebrevet som jeg laget etter et besøk der for noen år siden http://gardkarlsen.com/johannesburg_south_africa_2004.htm . Jeg har vært tilbake flere ganger etter dette også og da har jeg besøkt Maropeng, en diamantgruve i produksjon etc. Fra Johannesburg kan en også komme seg til Kruger parken for en safari opplevelse.

Cape Town er en nydelig by og her er et reisebrev som jeg har laget http://gardkarlsen.com/Cape_Town_trip_report.htm . En tur til vindistriktene er koselig, en kan leie bil å kjøre ut til Cape Point, husk å bestille billetter til Robben Island på forhånd. Lykke til med planleggingen :-)

Er noen år siden jeg var til CT men følte meg aldri utrygg der. Leide bil (anbefaler automatgir og gode kvalitetsdekk).
Kjørte østover til Knysna som er et veldig flott område.
Anbefaler også Afrikas sørligste punkt, Kapp Aguilera (Skillet mellom Atlanteren og det Indiske hav)
Kapp Horn, Robben Island og Table Mountain er en sikker vinner.

Om du har mulighet (les: penger) så vil jeg anbefale Saxon. Kanskje mitt favoritthotel i hele verden. Rett og slett et utrolig sted.

Last edited:

Har vært i CPT to ganer på to år nå, snakket også akkurat med "den andre musketér" som har vært der for tredje gang.

I CPT har jeg alltid overnattet her: http://www.orangeguesthouse.com/

Bil er ikke nødvendig i CPT - du kommer deg rundt til fots eller rimelig drosje. Når det er dagslys så er det helt greit å gå rundt, bare ha på den vanlige antennen på hvor du ferdes. Lokaltog/lokalbuss anbefales ikke. Det ero gså en "hop on, hop off"-sightseeing buss som kan være grei å ta en dag. Da kommer du innom mange av severdighetene.

Skal du på Table mountain så gjør det når du ser det er fint vær, dvs. ikke for mye vind samt skyfritt på toppen. Plutselig er grumsete og kan være slik i dagevis der oppe. Et annet "must" i CPT er etter min mening Robben Island. Med utgangspunkt i der vi har bodd, så har jeg begge ganger gått via Bo Kaap og Waterkant ned til Waterfront - er været fint er det en fin gåtur hvis man liker å rusle og kikke på litt forskjellig.

V&A waterfront er litt for mye "Aker brygge" for meg, i Kloof street finner du mane fine spisesteder og barer, og kan trygt gå opp og ned i den gata på kveldstid. Har normalt gått fra gjestehuset og ned til Kloof st., men tatt taxi hjem.

Asoka Bar på Kloof har iflg. siste rapporter knallgod mat, en kombinasjon av asiatisk og lokal. Arnold på Kloof har også god og rimelig "tradisjonell mat". Hadde jeg hatt tid hadde jeg tatt en tur nedover på flekken - god mat og service og føler meg trygg i CPT. Husk det er høysesong i januar så booking av overnatting på forhånd kan være en fordel.

TR fra første tur:

http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=55749
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=54990
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=57077

Tur nummer to bestod av:

CPT noen dager, en liten road-trip med leiebil via bl.a. Franschoek og Cape Agulas. Var også på Cape Point, men da leide vi sjåfør/bil hele dagen (rundt 1200 ZAR) fra Cape Town og var også innom Boulders og så på pingvinene.

God tur.

Car jacking er vanlig i Cape Town.

Car jacking er vanlig i mange land i verden, men man tar da sine forholdsregler og er oppmerksom på omgivelsene, holder dørene låst osv. Jeg er av den oppfatning at bil er den beste måten å oppleve mest mulig på de fleste steder i verden, unntakene er de aller største metropolene.

Er absolutt ingen S.A. ekspert, men kan dele av de erfaringene vi gjorde oss i sommer da vi hadde en ukes stop over i S.A. på vei hjem fra SYD.

JNB var utgangspunktet, mens Kruger var det virkelige formålet med stop over'en.

J'burg er ikke et sted jeg anbefaler deg å gå alene rundt i. Vi var med en lokalkjent guide og fikk et lite inntrykk av byen. Er vel ikke akkurat en by man kan bli glad i. Utenfor J'burg ligger Soweto som er mye mer spennende, og faktisk mye tryggere - anbefales! Det samme med Apartheid-museet som i tillegg hadde en stor Mandela utstilling. Det kule med Soweto er at du lett kommer i kontakt med folk, og den utrolige vennligheten og livsgleden de utstråler.

Hovedformålet vårt med S.A. var safari i Kruger - noe som varmt anbefales! Vi reiste med Viva Safaris, et rimelig og kurant opplegg med fantastisk valuta for pengene. Vi betalte 6200 ZAR pp for 4 netter, all transport, flere daglige safariturer med dyktige guider, stor frokost og tre-retters middag hver kveld. Vi bodde 2 netter på lodge og 2 netter i en trehytte, og her fikk man virkelig safarifølelsen med dyrene tett på. Internasjonal stemning, og kult å sitte rundt bålet på kveldene og diskutere dagens begivenheter med folk fra alle verdensdeler. Så dessuten alle Big 5! Anbefaler 2 fulle dager i Kruger som et minimum da kjøreturen fra JNB er lang (6-7 timer i minibuss med lunsjstopp). Vi hadde en halv dag i et "private game reserve" utenfor Kruger, og det var det eneste negative med turen. Dette ble mer som å kjøre rundt i en dyrehage, da dyrene var kjøpt inn og satt ut for å vises frem til turistene. Kruger var en helt annen opplevelse, og spesielt safari til fots en tidlig morgen var turens høydepunkt med lyden av en flokk på 28 løver som vi fulgte etter i det sola sto opp.

Takk for mye bra info!

Hvordan er det å kjøre i Sør Afrika? Er det godt skiltet? Har ikke erfaring med å kjøre på "feil" side, så kan ikke holde på å tulle med kart og GPS viser ofte litt rare kjøreruter

Har tenkt på å ta en safaritur (gjerne en som inneholder småfly og bushpiloter). Siden jeg reiser alene, vil det bli rimelig kjedelig, eller er det flere i min situasjon på slike safarier. Noen som har peiling.

Blir nok en dag eller to i Jo`burg, noen som vet hvilket området som er tryggest å bo i. Dette er vel den farligste byen i Sør Afrika

Hvordan er det å kjøre i Sør Afrika? Er det godt skiltet? Har ikke erfaring med å kjøre på "feil" side, så kan ikke holde på å tulle med kart og GPS viser ofte litt rare kjøreruter

Ja, stort sett veldig greit å kjøre der. Hovedveiene er fine, og alle veier er greit merket med veinummer så man kan planlegge og pugge litt ut fra det. Har bare kjørt i CPT-området og Upington.

Man anbefales ikke å kjøre i mørket, og å holde øynene på veien. Lit uvant når folk reker langs motorveien og krysser denne til fots i rushtrafikken.

Jeg ville også vært litt skeptisk til å kjøre rundt på egenhånd i tilfelle det skjer noe på feil sted, da er man veldig alene. Vinturer o.l. rundt CPT tar man best med en rundtur el.l. så kan man smake også.

Siden jeg reiser alene, vil det bli rimelig kjedelig, eller er det flere i min situasjon på slike safarier. Noen som har peiling.

Erfaringen min begrenser seg til én safari, men her var det overraskende mange som reiste alene. Tror mulighetene til å møte andre som reiser alene er større ved rimelige safarier kontra dyre, lukseriøse. Den sosiale rammen rundt safarien var noe jeg likte veldig godt. Felles frokost, felles opplevelser i løpet av dagen, felles middag og noen kalde over leirbålet på kvelden gjorde det til en veldig sosial ferieform. Vi var to som reiste sammen, men etter mer enn tre uker på tur, var det helt ok å ha andre å prate med også....

Back