• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Sømløse flaps / variabel vingegeometri

Someone

Moderator
Medlem
Sømløse flaps / variabel vingegeometri

Ser man nå har begynt og prøvefly en Gulfstream med midifiserte vinger som gjør at man kan droppe de konvensasjonelle flapsene for en mer sømløs vinge. Så får man ser om dette er noen som vil bli fremtiden eller om det ender som en kjekt eksperiment

http://www.tu.no/industri/2014/11/20/vingene-pa-dette-flyet-kan-forandre-form-i-lufta

Nå tester Nasa en vingeoverflate som forandrer form i lufta, det som gjerne kalles variabel geometri.

Her er hele vingens bakkant bøyelig og man slipper dermed glipene som oppstår mellom konvensjonell flaps og resten av vingen.
 
Re: Sømløse flaps / variabel vingegeometri

Ja - jeg tror dette er den del av fremtida.
Ett steg videre mot bedre aerodynamikk.

vi har lenge hatt metall som forandrer form/bøyer seg ved tilført strøm/spenning.
Med nye materialer og ny teknikk vil vi nok få se forandringer.
De største "bremsene" er nok de store som tjener gode penger på egentlig gammel teknologi.

Er jo litt rart å tenke på at B737 som kom i bruk omtrent samtidig med at mennesker landet på månen,
selger som "hakka møkk".(Dog noe forbedret)
Tror vi hadde sett en mere innovativ flyindustri uten denne sammenslåingen av mindre selskaper til "to store".

Synd at flylinja ved NTH ble nedlagt.
Mange spennende ideer kom frem der.
Noen "gjenoppfunnet" andre steder, og i en viss grad i bruk i flyfabrikasjon i dag.
Men utdannelse av ingeniører for utenlandske selskaper er jo ikke noen prioritert løsning,
i og med at vi ikke har noen stor flyindustri i Norge.

Og utvikling kan gå i sirkler.
Norges første fly, Start, ble jo manøvrert med "wingwarping" .
 
Back
Top